Inlägg från: Anonym (bortskämda barn?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bortskämda barn?)

missnöjd 17-åring

Jag är såå trött på min dotter somaldrig är nöjd vad vi än köper. Igår på julafton fick hon en Nokia C3 telefon som hon önskat sig och en Nike wct jacka och en klänning från vila samt en del småsaker. Nu undrar hon varför hon inte pengar eller presentkort på kläder också och varför vi inte bokat in körlektioner och varför vi valde en så billig telefon,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 11:52
    Vill bara säga att vi inte har öst prylar över vår dotter, Vi har 4 barn och rätt låga inkomster. Min man driver en affär och tar ut en bruttolön på 15000. Jag tjänar bara 19200 eftersom jag valt att jobba 80%. Så skämma bort med prylar är omöjligt!

• Svar på tråden missnöjd 17-åring

Mycket handlar om att hennes kompisar och kusiner får mycket mer. En av kusinerna som är 15 år fick en Iphone 4, massor av kläder, parfym samt 1000 kr.

jag har uppfostrat henne så som jag tycker att man ska uppfostra sina barn. Vara generös med sina saker och dela med sig. Tänka på miljön och handla begagnat om det är möjligt. Respektera äldre. Vara ambitiös i skolarbetet. Tacksam för det man får och tänka på de som inget har alls. Förklarat och förklarat hur världen ser ut och att många männilsor förlorar allt i olika katastrofer men hon tycker bara att det inte angår henne.

GrodanHopp skrev 2010-12-25 13:07:09 följande:
    Jag är 20år o firade för första gången jul med sambon o hans familj. Detta var den bästa julen någonsin. Varför? Jo för att detta var första julen som inte förstördes av fylla o bråk. Gemenskapen var så stark att man kunde ta på den och jag var inkluderad.
    Min mamma har aldrig haft spec mycket pengar vilket gjort att jag o min bror kunnat bada i julklappar. Men det har aldrig gjort något utan vi har alltid varit tacksamma för det vi fått. Däremot så har våra äldre kusiner alltid fått hur mkt som helst, dyra saker dessutom. Och de har aldrig varit nöjda, utan bara klagat. Det har gjort att jag känt mig pytteliten o som om dom ser ner på oss som inte fick svindyra saker och känt mig utanför. Gemenskapen har varit noll:( vad vill jag säga med detta? Det vet jag inte, men kanske att hennes kusiners attityd gör att hon blir sån...
    så sant så!!
    viseversa skrev 2010-12-25 12:13:37 följande:
    Låter som hon är extremt bortskämd. Sluta skämma bort skitungen! och ta tillbaka presenterna om det inte duger. Då ska hon inget ha helt enkelt.
    problemet är att vi aldrig haft särskilt mycke pengar och att hon aldrig fått så mycket. Köper alltid kläder på halva reapriset eller på loppis. Hon har inte haft någon mobil på över ett år så vi tänkte att hon skulle få en i år. Vet inte varför hon är så här!
    Anonym skrev 2010-12-25 14:07:55 följande:
    Många sjuttonåringar är ju små fullblodsegoister som tror att de är världens mittpunkt. Sån var jag när jag var sjutton. Kan inte minnas att jag någonsin blivit arg över gåvor jag fått. Självklart har jag inte älskat allt, men i min värld ler man, säger tack och visar glädje för vad man än får.
    Om jag var du skulle jag ta ett snack med dottern. Hon gör det säkert inte av elakhet, utan bara för att hon inte fattar bättre. Tala om för henne att det är dags att kamma sig bli lite vuxen och inse att man inte får allt man vill ha. Om hon vill ha dyra saker får hon skaffa sig ett extrajobb och köpa det för egna pengar.
    Att ni ska köpa jättedyra julklappar till dottern (som hon ändå inte blir nöjd med) när ni har en ansträngd ekonomi är inte acceptabelt.
    Vi har sagt att om hon skaffar sig ett helgjobb så betalar vi hälften av hennes körlektioner, Vi tyckte att det var dags för en mobiltelefon eftersom det är bra att kunna nå henne.
    Maria222 skrev 2010-12-26 11:31:10 följande:
    Ja vad ska man säga... nu är hon ju 17 år så det känns som om det är lite sent att lära henne sakers värde och att vara tacksam för det man får. Eller inte sent kanske, men hon borde ha fått lära sig det redan, när man är 17 är man ju faktiskt nästan vuxen.
    men jag har redan lärt henne allt det där!!

Tack för alla inlägg och åsikter men nu känns det som om tråden spårat ur så jag lämnar den!

Snuggles skrev 2010-12-26 19:48:04 följande:

Tonåringar blir väl aldrig nöjd?
    Antingen är det fel färg, fel storlek eller fel prisklass och det är ju pinsamt inför kompisarna.

Flört

Mycket handlar om vad kompisarna har och får. Kompisarna kommer i Canada goosejackor eller Peak Performance. Jättedyra skor och stövlar, mobiler för 7-8000 kr. Egna bankort som föräldrarna fyller på vid "behov".

mamita64 skrev 2010-12-26 23:20:46 följande:
    Ja jag har tre
    Alla har nu passerat tonåren
    Sen har jag ju själv varit tonåring med tre syskon. har aldrig varit med om ett beteende så som Ts beskriver
    fast det tar jag med en nypa salt.....................
    Fuuu skrev 2010-12-27 08:43:28 följande:
    Hon (som så många andra) är sjukt bortskämd! Det har inte så mycket med ålder att göra i alla fall.
    Jag är 18, jag fick ett par skor för 300 kr i present av min mamma så blev jag superglad. 
    Nej hon är inte sjukt bortskämd för vi har ont om pengar!
    AronNora2 skrev 2010-12-27 12:22:59 följande:
    Låter som om ni bor i ett väldigt välbärgat område. Fattigdom är relativt och barn vill vara som alla andra, inte minst tonåringar. Om hon har galet förmögna människor omkring sig så är det klart att hon får mindervärdeskomplex. Det där tänkte jag jättemycket på innan vi bestämde oss för vilket område vår dotter skulle växa upp i. Jag skulle aldrig välja ett område med familjer som är rikare än jag själv, just pga statustävlan. Blandat är bäst!
    Nu är det väl försent att tänka om där och inte har man väl lust att flytta för en sån sak - det kan jag förstå. Men förklaringen till dotterns beteende har du ju redan.
    Det enda du kan göra tror jag är att förklara för henne att en människas värde inte sitter i prylar, att hennes vänners extremt höga standard inte innebär att hon har extremt låg utan snarare är normal jämfört med andra osv.
    Men det kan förstås vara svårt att förklara.
    Har själv vuxit upp som medelklassbarn i överklassområde och tampats med de här problemen. Idag har jag inga klasskomplex men som ung tyckte jag det var väldigt svårt.
    Vi bor i ett bostadsrättsområde med marklägenheter och där folk är förskollärare, bilmekaniker, musiker, butiksbiträden, lärare, "matbespisningstant", lagerarbetare. Jag själv är syvare och min man egen företagare. Så nåt flott område är det inte. Jag tror att många föräldrar skuldsätter sig för att ge sina ungar dyra grejer.
    Anonym skrev 2010-12-27 12:13:08 följande:
    Alltså TS om ni har ont om pengar varför ger ni bort så dyra saker för?
    Hon har inte haft en mobil på över ett år och vi tyckte att det var bra att hon fick en nu. Den kostade 999 kr på rea. De andra grejerna är också köpta på slutrea och gick på sammanlagt 350 kr.
Svar på tråden missnöjd 17-åring