AronNora2 skrev 2010-12-27 12:22:59 följande:
Låter som om ni bor i ett väldigt välbärgat område. Fattigdom är relativt och barn vill vara som alla andra, inte minst tonåringar. Om hon har galet förmögna människor omkring sig så är det klart att hon får mindervärdeskomplex. Det där tänkte jag jättemycket på innan vi bestämde oss för vilket område vår dotter skulle växa upp i. Jag skulle aldrig välja ett område med familjer som är rikare än jag själv, just pga statustävlan. Blandat är bäst!
Nu är det väl försent att tänka om där och inte har man väl lust att flytta för en sån sak - det kan jag förstå. Men förklaringen till dotterns beteende har du ju redan.
Det enda du kan göra tror jag är att förklara för henne att en människas värde inte sitter i prylar, att hennes vänners extremt höga standard inte innebär att hon har extremt låg utan snarare är normal jämfört med andra osv.
Men det kan förstås vara svårt att förklara.
Har själv vuxit upp som medelklassbarn i överklassområde och tampats med de här problemen. Idag har jag inga klasskomplex men som ung tyckte jag det var väldigt svårt.
Vi bor i ett bostadsrättsområde med marklägenheter och där folk är förskollärare, bilmekaniker, musiker, butiksbiträden, lärare, "matbespisningstant", lagerarbetare. Jag själv är syvare och min man egen företagare. Så nåt flott område är det inte. Jag tror att många föräldrar skuldsätter sig för att ge sina ungar dyra grejer.