• Anonym

missnöjd 17-åring

Vet att jag reagerade ungefär så ett år. Inte för att jag fick för lite/billiga grejer utan för att vad jag fick inte var precis vad jag ville ha. Det jag kommer ihåg mest var att jag önskade mig ett par tjocka långkallingar och fick ett par jättetunna. Samma sak med det mesta andra. Det var vad jag önskat mig men ändå inte.

Jag var 12 och kanske inte så diplomatisk i hur jag uttryckte besvikelsen. Utskällningen jag fick efter det sitter fortfarande i. Efter det tackar jag alltid snällt, även om jag verkligen hatar presenten.

• Anonym

TS - har du sagt ifrån på skarpen och förklarat hur oacceptabelt hennes beteende är, eller sitter du bara här på TS och klagar i smyg?

Din dotter blir så som du uppfostrar henne att bli, tyvärr.

• Anonym

Jag förstår inte alls denna hysterin av julklappar, läser massor med trådar där barn och tonåringar får hur mycke som helst, klappar för tusentals kronor.

Hur har alla råd?? Själv har jag inte råd just nu, hade det bättre förr, MEN mina grabbar har ändå aldrig fått dessa summor till jul.

Dom är 16 och 19 år och får julklappar för ca 300-500 kr var, och till födelsedag får dom mellan 500-1000 beroende på hur ekonomin ser ut.

Jag har ALDRIG hört dom klaga, dom är ALLTID så tacksamma vad dom än får.

Min 16-åring fick i år pengar för det va va han ville ha, för att göra det lite roligare, köpte jag en billig film oxå och slog in de i samma paket, han såg inte pengarna först, sa bara åhh tack mamma. Sen när jag sa åt han att kolla lite bättre, blev han jätteglad, men sa att han inte räknat me de, vet ju hur lite ni har kläcker han ur sej gullungen.

Samma med stora grabben som oxå fyller år fyra dar före jul 500 där och 300 till jul, hittade billiga köksgrejer till hans hem, och han blev helt paff med så mycke grejer, dom fick för samma summa, ingen avundsjuka, ingen girighet hos dom, bara tacksamhet.

Så om folk slutar överdriva mer och mer varje jul tror jag dom slipper otacksamma, giriga ungar. Mina blir iaf glada varje gång, tacksamma för vad dom än får.

• Anonym

Många sjuttonåringar är ju små fullblodsegoister som tror att de är världens mittpunkt. Sån var jag när jag var sjutton. Kan inte minnas att jag någonsin blivit arg över gåvor jag fått. Självklart har jag inte älskat allt, men i min värld ler man, säger tack och visar glädje för vad man än får.
    Om jag var du skulle jag ta ett snack med dottern. Hon gör det säkert inte av elakhet, utan bara för att hon inte fattar bättre. Tala om för henne att det är dags att kamma sig bli lite vuxen och inse att man inte får allt man vill ha. Om hon vill ha dyra saker får hon skaffa sig ett extrajobb och köpa det för egna pengar.
    Att ni ska köpa jättedyra julklappar till dottern (som hon ändå inte blir nöjd med) när ni har en ansträngd ekonomi är inte acceptabelt.

• Anonym

Ta ett snack med henne. Det är ju uppenbart att det är nödvändigt.
    Säg ifrån ordentligt!

• Anonym

Mina barn har varit tacksamma i år. Vi har inte kunnat ge dem lika mycket som andra år då min man är arbetslös, men samtidigt var det väldigt skönt att det blev så lite och inte en hysteri med att köpa dyraste och flest jul klappar. Jag tycker att TS dotter fick otroligt dyra och fina julklappar. Inte ens när vi hade det som bäst skulle vi lägga dessa pengar på våra barn under en jul.

De får allt serverat på ett silverfat. Curling generationen skulle jag vilja kalla det. 

Det var otacksamt av din dotter. 

• Anonym

Hon testar dig och spelar på ditt dåliga samvete.
    Förklara varför ni har gett det ni har gett och varför andra ger mer.

• Anonym

Nokia C3 ÄR billig och väldigt gammal. Sen kan man tycka att en 17-åring borde veta bättre än att vara girig. Vill inte föräldrarna ge mer så är det väl upp till dom. Snart tjänar hon sina egna pengar och kan köpa precis vad hon vill och föräldrarna kan behålla sina pengar själva. Bra för er va?

• Anonym

Det är din dotter, ni som har uppfostrat henne =)

• Anonym

Är en mor i samma sits som dig. Mina barn har alltid uppskattat och blivit glada för sina julklappar men i år vet jag inte vad som hände.
    Min son på 23 år betedde sig som en stor skit och det också över en mobiltelefon. Nästa år är det pengar som gäller både till jul o födelsedag. Blev så otroligt ledsen o besviken. Det som retar mig mest idag är att han fortfarande inte fattar att han uppförde sig illa.
    Hoppas det löser sig för er. Kram!

• Anonym

Tycker att du bör prata med henne om beteendet.
    Skulle hon fortfarande efter samtalet inte visa uppskattning för det hon fått hade jag nog tagit bort presenterna från henne. Hon hade helt enkelt fått köpa dessa saker själv.
    Enligt mig ska man vara tacksam för det man får, är man inte det kan man lika väl vara utan. 

• Anonym

ja alltså, man ska inte klaga då man får så mycket fint.

spec. då hon önskade sig specifika kläder.

ni skulle sagt.
    "vi kan lämna tillbaks kläderna så får du presentkort istället"

de är ju antingen kläder el. presentkort enligt mig.

igår fick jag 22år 1 prydandsgran i keramik, 4 handdukar som vi behövde, 1 teservise och körlektioner.

jag är nöjd, spec. då jag inte önskade mig något.

sa till mamma min att hellre så köp mer till barnet. men han fick också en del, sen är min mamma "rättvis" köper alltid för samma summa till alla 4 barn och de 3 barnbarnen +-100kr mellan oss.

din dotter är otacksam och säg istället då att man ska vara tacksam för det man får!

• Anonym

Alltså TS om ni har ont om pengar varför ger ni bort så dyra saker för?

Svar på tråden missnöjd 17-åring