• Maroschka

Seg gulsot. Lugna mig någon.

Alla mina barn har haft gulsot men det har inte varit så segt som det verkar vara den här gången.
    Hon är född i 36+4 så inte direkt väldigt tidig.Hon är snart 2 veckor och efter att ha solat i måndags så sjönk värdet så vi fick åka hem efter en vecka. De prover vi tagit under veckan har dock visat att det sakta stigit igen. Det bästa dom kan göra är ju att amma amma amma och kissa/bajsa ut det vilket hon gör superduktigt. Hon går stadigt uppåt i vikt men ändå stiger värdet?! Jag börjar vara lite lätt orolig. Är det något annat eler är det bara väldigt segdragen gulsot?

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Bebis 110106~~
  • Svar på tråden Seg gulsot. Lugna mig någon.
  • pigglet

Äldsta dottern hade långdragen gulsot. Låg under värdet på bb, så hon solade aldrig. Vid 1-månaderskollen var hon fortfarande gul. Beslöts att jag skulle ge ersättning under ett par dagar, det kan visst vara något med bröstmjölken som gör att det inte ger sig. Blev ingen större skillnad, tog prover i ett par månader till innan de var nöjda.
    Vet inte vad det berodde på, men min kusin hade samma med ett av sina barn. För båda barnen har det gått över till slut, men de har då varit kanske 3 månader? Vet inte heller vad det gav att gå och ta alla dessa prover, eftersom de inte verkade ha någog teori om vad det berodde på eller hur man kunde "hjälpa".

Kanske inte riktigt som ni har det, jag har ju ingen koll på om värdet steg eller så - mer att det inte hade sjunkit.
    Grattis till dottern!!

• Cloudy
    pigglet skrev 2010-12-25 21:16:44 följande:
    Äldsta dottern hade långdragen gulsot. Låg under värdet på bb, så hon solade aldrig. Vid 1-månaderskollen var hon fortfarande gul. Beslöts att jag skulle ge ersättning under ett par dagar, det kan visst vara något med bröstmjölken som gör att det inte ger sig. Blev ingen större skillnad, tog prover i ett par månader till innan de var nöjda.
    Vet inte vad det berodde på, men min kusin hade samma med ett av sina barn. För båda barnen har det gått över till slut, men de har då varit kanske 3 månader? Vet inte heller vad det gav att gå och ta alla dessa prover, eftersom de inte verkade ha någog teori om vad det berodde på eller hur man kunde "hjälpa".

Kanske inte riktigt som ni har det, jag har ju ingen koll på om värdet steg eller så - mer att det inte hade sjunkit.
    Grattis till dottern!!
    Men varför sprider du sådan dynga?? i

Bröstmjölk är äverlägset bäst i alla kategorier och näringen och vitaminerna som motverkar gulsot är mycket mer lättupptagligt i mjölken än i ersättningen.
    Ersättning är aldrig bättre än bröstmjölk näringsmässigt sett.

TS, klippte de navelsträngen snabbt? Iblnad finns det väldigt mycket blod kvar i navelsträngne som barnet skulle behövt men inte får för att navelsträngen klipps av för snabbt.
    Alla bör vänta till navelsträngen slutat pulsera och är helt vit innan den klampas och klipps.

Järnet i brötsmjölken är lättupptagligt så amma ofta. (varje halvtimme-timme)
  • Maroschka
    Cloudy skrev 2010-12-27 17:52:35 följande:

Bröstmjölk är äverlägset bäst i alla kategorier och näringen och vitaminerna som motverkar gulsot är mycket mer lättupptagligt i mjölken än i ersättningen.

TS, klippte de navelsträngen snabbt? Iblnad finns det väldigt mycket blod kvar i navelsträngne som barnet skulle behövt men inte får för att navelsträngen klipps av för snabbt.
    Alla bör vänta till navelsträngen slutat pulsera och är helt vit innan den klampas och klipps.

Fast faktiskt så var det judet det där barnläkaren tog upp idag. Det FINNS tydligen något i bröstmjölken hos en del som gör att barnet inte kan bryta ned bilirubinet så har det inte sjunkit om en vecka ska jag låta bli att amma i 2 dagar och pumpa under tiden för att se om vårdet sjunker.
    Googlade och hittade flera sånna fall.

Jag har ju annars gjort precis som man ska dvs ammat och ammat och hon har gått rakt upp i vikt osv men ändå sjunker det inte därav att dom vill kolla det med mjölken.
  • Medusan

Jag har jobbat på BB tidigare och har lite koll på detta tror jag och så här har jag förstått det:

Det kan delvis handla om mängden man får i bebisen. Det kan vara lättare att få i stora mängder ersättning än stora mängder bröstmjölk och när det gäller att få ner billirubinhalten i blodet så brukar man säga att ju mer vätska barnet får i sig desto bättre.

Det du skriver om navelsträngen är snarare tvärtom att ju högre Hb ett barn har desto högre bilirubinhalt (Hb = blodvärdet ökar ju mer blod bebisen får i sig via sin navelsträng). Dock så finns det studier som visar på att sen avnavling inte leder till ökad risk för gulsot som man länge hävdat att det gör.

På vilket sätt menar du att Järn har med bilirubin att göra?
  • pigglet

Nej, ersättningen skulle inte vara bättre näringsmässigt. Jag sprider "dyngan" eftersom det var det vi fick order om att göra. Inte alls för att övertala någon att börja ge ersättning. Utan det är så de brukar hantera långvarig gulsot.

För oss handlade det inte heller om att hon fick i sig för lite bröstmjölk. Hon gick upp 500 gram/vecka! Så anledningen var just det där att något i just min bröstmjölk skulle hindra bebisen från att bryta ned bibrubinet.

Ts: känner du dig lugnare idag då? Det är inte så värst ovanligt, och för mig och min kusin var det i alla fall något som till slut rättade till sig självt, fast vi fortsatte amma....
  • Maroschka
    pigglet skrev 2010-12-27 21:38:01 följande:
    Nej, ersättningen skulle inte vara bättre näringsmässigt. Jag sprider "dyngan" eftersom det var det vi fick order om att göra. Inte alls för att övertala någon att börja ge ersättning. Utan det är så de brukar hantera långvarig gulsot.

För oss handlade det inte heller om att hon fick i sig för lite bröstmjölk. Hon gick upp 500 gram/vecka! Så anledningen var just det där att något i just min bröstmjölk skulle hindra bebisen från att bryta ned bibrubinet.

Ts: känner du dig lugnare idag då? Det är inte så värst ovanligt, och för mig och min kusin var det i alla fall något som till slut rättade till sig självt, fast vi fortsatte amma....
    Nej jag känner mig inte lugnare. Det stör mig så mycket att värdet stigit trots ordentlig viktuppgång, bra bajsningar osv. Ska man gå efter dessa "klassiska" saker så bordet det ha börjat sjunka vid det här laget men istället hade det ökat....det gör mig så frustrerad och orolig men jag måste ju lita på läkarna att det inte är någon fara och vänta tills måndag och nästa prov.
  • pigglet

Kan bara försöka lugna dig med att jag tror det är ganska vanligt, och så vitt jag vet helt ofarligt... Själv tyckte jag nog att det värsta var det där med att ge ersättning, då det var jätteviktigt för mig att amma. Vi blev ju inte heller klokare av de där 2 ersättnings-dygnen... Kändes som läkarna famlade och inte riktigt visste vad de själva skulle tro.
    Du ska se att det kommer gå bra! Håller tummarna att värdet har sjunkigt på måndag, så ni slipper fundera mer.

Svar på tråden Seg gulsot. Lugna mig någon.