• Emil05

Ny års middag! HJälp med förrätt och dessert

Hej!

Älskar att fixa med mat till gäster men känner att jag har stiljtje på förrätt och dessert till årets nyårs meny!!
    Vilket är ditt favorit recept?
    har du någon förrätt eller dessert som är.. TO DIE FOR???

Snälla du.. ta dig då tiden och skriv ner detta till mig.. så kanske vi är flera som får lite nya ideer till det nya årsskiftet!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ny års middag! HJälp med förrätt och dessert
  • Venna

Är inte så himla bra på förrätter, men gillar desserter desto mer

Vaniljcheesecake med varma hjortron är ju gott
    Vit chokladmousse med bär
    Mörk chokladmousse med mint och hallon

Eller varför inte en hederlig gammal marängsviss?! Det ska vi äta på nyår i år. Inte så exklusivt, men så sjukt gott.

• Betty Boop

En given efterrätt hos oss på nyår är Gino. Det gör vi varje år! Bananer, jordgubbar (frysta behöver inte tinas först) och persikor på burk. Dela allt i småbitar och strö hackad vit choklad över. Gratinera i ugn i 15-20 min. Servera med vaniljglass. Det funkar också jättebra att göra till många i långpanna.

• RonjaLi

Gratinerad hummer är klassiskt och bara sååå gott! Enkelt dessutom.
    Annars kan man ta chévreost och linda in med parmaskinka som man sen lägger på en bädd av ruccola. Till sist på med rostade pinjenötter som man ev kan ha lite flytande honung på.
    Chévreosten kan också bytas ut mot honungsmelon som man tärnar och blandar med lite kesella kvarg. Dock ingen honung på med den fyllningen i!

Mangosurpris är en jättegod efterrätt som man kan göra innan och frysa in
    http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=20603

• Nelia82

Jag brukar göra en pepparkakscheesecake, gjord på philadelphia, grädde, vaniljsocker och ägg som vispas ihop, smulade pepparkakor i botten och överst och sen in i frysen över natten. Supergod, blir som en glass nästan. Den står oftast på önskelistan av vänner. Den blev beställd även i år när vi är bortbjudna på nyårsmiddag. Har tyvärr inte receptet i huvudet, och sitter på jobbet hela kvällen, men kan posta det imorgon om du vill, säg till isåfall.

Förrätt finns mängder av alternativ. Vad är det för huvudrätt? Ibland kan tapas vara gott, lite heta chili- och vitlöksräkor, champinjoner med vitlök, persilja och chili som fått stå i olivoljebad i ugnen m.m. Chevrétoast med sallad funkar alltid.

• lillan10

Choklad tårta med tryffel är riktigt mummsigt. 
    Och väldigt lätt att göra. 

• sassus

Jag älskar rårakor med creme fraiche, rödlök och löjrom. Gudomligt gott och enkelt. Vi ska köra ICA Buffe:s recept på halloncheesecake med kakkross till efterrätt.

• LindaB85

Satt precis & snackade med min kompis som vi ska fira nyår med.
    Pratade just om efterrätt mm vad som ska handlas och lagas.
    Blev ruskigt sugen på att testa & göra den där pepparkaks cheesecaken.
    Är den svår?

• jessamy

VI ska äta tiramisu till efterrätt. :) åt vi förra året med .SÅ gott :)

Men varm rätt? Har ni kommit på något bra förslag :)

• Nelia82
    LindaB85 skrev 2010-12-26 20:02:33 följande:
    Satt precis & snackade med min kompis som vi ska fira nyår med.
    Pratade just om efterrätt mm vad som ska handlas och lagas.
    Blev ruskigt sugen på att testa & göra den där pepparkaks cheesecaken.
    Är den svår?
    Den är inte alls svår. Den kan låta krånglig, det ska vispas i 3 olika skålar, vändas i varandra osv, men det är ganska lätt. Jag kan skriva receptet imorgon om jag kommer ihåg, hehe... (Sitter på jobbet nu igen...)
  • Emil05

tack för alla förslag, vill gärna ha receptet på pepparkaks cheesecaken, tack!
    Vill ha fler förslag...

Ska ha ankbröst med korint och äpplepytt , pommes duccess och sherrysås till huvudrätt...

har hittat ett recept på trattkantarellsoppa med oststänger som lockar mig ganska mycket..
    men...

keep those recept rullande tack!

• Nelia82

Nu så!

200 gram Philadelphiaost
    3 äggulor
    2 dl socker

Vispas ihop i en skål.

3 dl vispgrädde
    1-2 tsk vaniljsocker

Vispas ihop i en skål. Jag brukar vispa grädden så den blir lite tjock/luftig, inte för hårt.

Rör ihop bägge blandningarna.

Äggvitan vispas hårt i en skål. Vänd försiktigt ner i smeten. Rör lätt bara.

Smula pepparkakor och lägg i botten på en pajform, häll över smeten och släng på en massa pepparkakssmul ovanpå.

Låt stå i frysen över natten.

Njut dagen efter! Sååå smarrigt!!

Svar på tråden Ny års middag! HJälp med förrätt och dessert