När börja skapa rutiner?
Vi har en liten skrutt här som fyllde 2 månader 19/12. När det gäller sömn och mat (jag hel ammar) gör vi fortfarande lite som han vill. Vissa dagar sover han inget alls, vissa dagar sover han flera timmar. Ibland somnar han för natten redan vid 20, ibland blir det kl 23. Ibland går vi upp på morgonen kl 9 ibland kl 11. Han sover med mig i sängen på natten och har gjort det hela tiden. Vi testade spjälsängen och att ha honom i vagnens liggdel några gånger för ett tag sedan men det fungerade inte så vi bestämde oss för att det var för tidigt och gav upp.. På dagarna när han sover och även på natten innan jag vill lägga mig får han sova på soffan brevid oss, ibland i våra famnar beroende på hur han vill ha det. Oftast vaknar han när man lägger ner honom därför håller vi.
På natten när jag ligger med honom i sängen somnar han oftast ganska lätt efter varje amning eftersom jag då ligger kvar brevid honom men på dagarna och tidiga kvällen (när jag själv än inte vill lägga mig för natten) är han ganska svårsomnad. Vi brukar då behöva vagga honom till sömns med lite musik i bakgrunden.
Iallafall vart jag vil komma med min långa historia är att många vänner/släktingar tycker att vi vänjer honom vid fel saker... T ex att han sover med mig i sängen, att vi vaggar honom till sömns med musik till, min mamma är helt förskräckt över att vi håller honom när han sover på dagarna. Hon tycker vi ska lägga ner honom. Vissa tycker att vi inte ska "låta" honom vara uppe till 23 utan att han ska sova 20 osv osv.
Min fråga till er är hur gör ni? När är det bra att börja skapa rutiner? När börja försöka lägga honom i egen säng? Hur gick det när ni som samsov började lägga bebisarna i egen säng? Vet att alla bebisar är olika och att man gör som man själv vill med sitt eget barn men det är kul att höra och få lite tips från andra kloka mammor.