• k03san

BF september 2011

Hej på er och GRATTIS!

Så spännande att hitta fler som sitter och är förväntansfulla för vad som komma skall =)
    Jag är gärna med här! Jag plussade på julafton och har BF 4 september enligt FL.

Jag har haft molvärk och ont i brösten sedan 22/12. Jag ska prata med BM idag. Det är vårt första barn så jag vill höra hur saker och ting går till =)
    Är också lite orolig för utomkveds eftersom jag fick en äggledare bortopererat pga cysta för ett par år sedan.

• k03san

Så bra att du får en tidig tid Svalan8!
    Jag ska bli uppringd av BM vid 11.00, ska bli så spännande att höra vad de säger! Jag vet inte om det skiljer mellan olika landsting när det gäller hur tidigt de vill göra VUL?

• k03san

Jag har ingen erfarenhet av detta, men jag tror att de kan se om ägget har fäst på rätt plats eller inte. Egentligen är det ju väldigt, väldigt tidigt nu så man kanske inte kan göra mer än att bara relaxa...men eftersom jag är en nervös nybörjare så ska jag fråga BM i alla fall =)

• k03san
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep  Cornellia  (första barnet)
    3 sep  Rozensliv (andra barnet)
    4 Sep k03san (första barnet)
    6 Sep  Renni  (andra barnet)
    6 sep  Givinglife  (andra barnet)

Jag försökte ringa BM idag...det gick inte så bra, jag blev kopplad och satt på återuppringning. När de väl ringde upp visade det sig att jag hade blivit kopplad fel av telefonisten. Så nu får jag försöka att ringa imorgon eftersom telefontiden är slut. Vad det kan vara klyddigt ibland!
  • k03san
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep  Cornellia  (första barnet)
    3 sep  Rozensliv (andra barnet)
    4 sep Svalan8 (första barnet)
    4 sep k03san (första barnet)
    6 sep  Renni  (andra barnet)
    6 sep  Givinglife  (andra barnet)

• k03san

Så roligt att höra att det gick mycket snabbare denna gången!

Det är en jobbig period nu, vi är nog lika nervösa allihopa. Det är inte mycket man kan göra...förutom det här med mat och motion. Lägger ni om er kost på något vis?

• k03san
    Imasim skrev 2010-12-28 07:15:21 följande:
    Måste få fråga er som hade BIM i går/i dag/ i morgon... hur starka positiva test har ni?
    När jag fick missfallet i oktober så blev plusset aldrig egentligen starkt... Har BIM i dag och testade nyss igen
    och fortfarande är teststrecket bara hälften så starkt som kontrolltestet... Hur har ni det???? Kram/ oroliga Misa
    Mina första tester var ganska svaga. Min mens har varit oregelbunden så jag tror att jag plussade på BIM-3. Jag testade dagen efter och det var ungefär samma resultat, sedan väntade jag i två dagar och testade igen och då var det starkare. Jag har testat med Billiga-Tester och CB. Billiga-Tester är lättare att avläsa tycker jag. Förändingen i strecket syns mycket bättre än på CB. Vilket har du provat med?
    Joel4ever skrev 2010-12-28 07:26:58 följande:
    Vill också vara med, plussade idag och har räknat ut med FLs graviditetskalender att BF är den 3 sep.
    De e första barnet och första gången jag blivit gravid och känner mig som en gröngöling. När ska man ta kontakt med barnmorska?
    Vi är ett par gröngölingar här som är ungefär lika förvirrade. Jag ska försöka kontakta BM idag för att fråga vad jag ska göra.
  • k03san

Jag hittade lite info för gravida på livsmedelsverkets hemsida för:

Ät gärna: 

500 g frukt och grönt varje dag, till exempel två portioner grönsaker och tre  frukter fisk 2–3 gånger i veckan, se fisklistan nedan lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt, cirka 5 dl per dag lättmargarin på smörgåsen och flytande margarin eller olja till matlagning kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag potatis, bröd, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag, i första hand fullkornsalternativ.

Var försiktig med:

Lever
    innehåller mycket vitamin A, som i höga doser kan skada ditt barn. Undvik därför lever, leverrätter och fiskleverolja. Leverpastej kan du äta – den innehåller inte så mycket lever.

Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein.

Var försiktig med kosttillskott, örtprodukter, naturläkemedel och traditionella växtbaserade läkemedel, eftersom man många gånger inte vet om de kan vara skadliga för barnet. Använd inte sådana produkter utan att först diskutera med din barnmorska eller läkare. 

Om du tar vitamintabletter är det viktigt att följa doseringsanvisningen och att undvika överdosering. Se också efter att de innehåller högst 1 milligram vitamin A per dagsdos.

Du bör helt undvika ginsengprodukter. De är olämpliga när man är gravid. Var också försiktig med algprodukter som innehåller mycket jod. Alltför höga doser jod kan vara skadligt.

• k03san

Jag pratade med BM idag och fick tid till inskrivningssamtal i slutet av januari, när jag är i vecka 9.
    Jag kommer att få information och läsvärt material hemskickat, så att jag kan roa mig under tiden =)

• k03san
    Svalan8 skrev 2010-12-28 10:42:37 följande:

Hej tjejer!
    Hur mår ni idag?
    Igår kväll hade jag så ont i äggstockarna och livmodern. Men inga blödningar. (Skönt)
    Nu till min fråga till er, har ni också så mycket molvärk? Eller kan det vara något som är fel?

Jag hade ringt till BM/gyn och frågat. Det är ju också obehagligt att gå och oroa sig.

Hur ska ni göra till nyår?
    Min man och jag har bjudit över några vänner, och det är ju uppenbart att jag inte kommer att kunna dölja att jag inte dricker alkohol. Jag hade helst "mörkat det" men det känns ändå OK att dela med sig med dessa vänner. Till julafton hade jag mannen, föräldrarna och syskonen till att avleda uppmärksamheten från resten av släkten =) och det gick bra så vitt jag vet.

Svar på tråden BF september 2011