• SannaM

BF september 2011

Hej hej! Och hmmm, nu är frågan - vågar jag hoppa in? Plussade igår, och idag också för den delen BF 6 september enligt FL:s uträkningar, men samtidigt som det förstås känns helt fantastiskt och overkligt och härligt så är jag sååå rädd att lilla fröet ska trilla ur... antar att de flesta här inne tänker detsamma!¨

• SannaM

Hej hej,

jag började äta folsyra innan vi gjorde första inseminationen i september någon gång, så nu har jag laddat med det i flera månader En läkare sa till mig att börja redan i vintras när jag berättade att jag planerade insemination, så det är nog väldigt bra att göra det!

Gällande att berätta... vi håller ju på att spricka, men vill inte säga till all förstås. Däremot är det många som frågar eftersom "alla" vet att vi har gjort några inseminationer nu, och då är det svårt att hålla inne med sanningen. Hittills vet tre av våra närmaste vänner, plus våra mammor. Väntar med resten av släkten till efter ultraljudet i alla fall,och det ska vi göra redan den 24 januari!!! Fick tiden idag Hoppas hoppas hoppas att fröet stannar!!!

En fråga till er "vana" gravida: Är det vanligt att man känner som att man ska ha mens hela tiden såhär i början? Jag har sedan, tja, 9 eller 10 dagar molvärk i nederdelen av magen och korsryggen och det känns som att jag är "öppen" och mensredo liksom. Men mensen skulle ha kommit i måndags eller senast i tisdags, och inget spår av den... ja, och starka plus såklart

• SannaM

Flisan och sockerslav: Vad skönt att höra!!!

Kanske ska våga mig på att lägga mig på listan då?

{#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

28 aug Elink84 (första barnet)
    1 sep  Cornellia  
    (första barnet)
    1 sep  Dea          (andra barnet)
    1 sep Nasj          (andra barnet)
    2 sep wanted      (första barnet)
    3 sep  Rozensliv (andra barnet)
    3 sep Sockerslav (andra barnet)
    3 sep Joel4ever
     (första barnet)
    4 sep Flisan79 
    (tredje barnet)
    4 sep Svalan8 
    (första barnet)
    4 sep k03san (första barnet)
    4 sep Kurbits (andra barnet)
    4 sep N e m i  (andra barnet)
    5 sep Misami 
    (tredje barnet)
    6 sep  Renni  (andra barnet)
    6 sep  Givinglife  (andra barnet)
    6 sep SannaMac (första barnet)
    7 sep She is Me
     (tredje barnet)
    7 sep cicci89 (andra barnet)
    8 sep  Miniapa  (andra barnet)
    9 sep Nonkan82 (första barnet)
    12 sep hanna elise (andra barnet)

• SannaM

Ja, gott nytt år! säger jag också! Hoppas alla får en finfin kväll Vi ska på fest hos några som blev gravida genom insemination förra hösten, så de har en liten (eller, ja, en typ 9-kilos) 6-månaders hemma nu. De vet redan att jag är gravid...

Idag ledde jag spinningpass, nyårsstämning i salen, partyhattar och godis - och en svag svag oro hos mig; får man verkligen träna??? Men samtidigt vet jag ju att JA det får man. Tog det så lugnt jag kunde, men att hålla sig under den där tillåtna gränsen som experter pratar om pulsmässigt är heeelt omöjligt...De menar att man inte får gå över 75% av sin maxpuls, men kära nån, det gör jag redan i uppvärmningen. Jaja. Mådde i alla fall bra hela passet , trots att pulsen nådde 200 slag, sån är ju jag liksom

Vad gäller magen så är det hård och lös om vartannat, och illamåendet kommer och går. Är sjuuuukt trött och gick och la mig kl 19 igår och sov middag två timmar nu precis. Puh, hur ska kvällen orkas med???

Som sagt, ha det fint i afton!

• SannaM

God förmiddag!
    Jag ligger i sängen och känner mig alldeles tokbakis - kan det vara det alkoholfria vinet från igår kanske? Molvärken finns där varje dag från och till och brösten fortsätter ömma, de har tamejtusan blivit ganska rejäla nu - fascinerande!!!

Var skönt igår på middagen att prata med våra vänner som fick sin inseminationsbebis i somras (han är 6 månader nu och väger 11 kilo - det ni! Hoppas inte vi har samma donator, haha, eller varför inte? Riktigt söt och, förstås, stabil är han!) Frågade massor om hur hon som födde hade känt i början, och om barnmorskebesök osv.

Längtar så till 24 januari när vi ska göra ultraljud...

• SannaM
    Flisan79 skrev 2011-01-01 12:10:53 följande:
    Fuskit med större bröst , mina är lika små och urammade som vanligt..haha. Var ju redan inne på att fixa dem, som tur var han grav 3 bli före men efter det här ska de bli permanent större.
    Under mina grav har du vuxit först ca en storlek och det har nog mest berott på min egen viktökning (18 och 25 kg Skäms) men sen när mjölken kommit så PANG....wawawoom lixom....hello dolly parton. Riktigt nice då jag alltid velat ha större...resultatet efter blev ju förstås mindre kul.

Hehe...mina döttrar har båda vägt över 10 kg vid 6 månader trots att de varit av "normal" längd. Fick höra att jag hade grädde i brösten
    Hehe jo min sambo tycker det är trevligt, fast hon får ju knappt röra dem eftersom de ömmar så Men ja, när mjölken väl sinat sen blir de väl inte riktigt lika fylliga direkt...

Yeah, vilka bebisar! Det är bra, då vet man att de klarar en rejäl förkylning eller några dagar utan att äta om något plötsligt skulle hända. Har en liten kusin på snart två år som knappt kommit upp i 8 kilo än pga. massa operationer som spädbarn och problem med kräkningar, och så fort hon lyckas gå upp ett par gram och bara blir liiite snuvig så tappar hon mer än hon lagt på sig. Sånt är ju definitivt värre!
  • SannaM
    Jokkan skrev 2011-01-01 15:13:19 följande:
    ..men jag känner mig gravid! =P Fast det kan väl hålla i sig även om vi skulle fått mf.

När ska man oroa sig? När det kommer blod i trosan? Just nu är det bara när jag torkar mig som det blir rosa/ljusrött på pappret.

Mvh och tack för svar
    Jokkan
    Jag har läst mycket om att man kan ha små blödningar i början, särskilt runt tiden då man skulle ha fått mens. Men är minförsta graviditet nu så jag vet inte så mycket Om det tilltar tycker jag att du ska ringa BM på måndag! Du kan ju även ta ett gravtest imorn bitti och se om strecket blivit svagare, det skulle ju i så fall vara ett tråkigt tecken.

Usch ja, jag tycker det känns så osannolikt att jah av alla människor skulle lyckas få en bra graviditet och föda en frisk liten bebis, vi har så mycket konstigt i vår släkt.... dock inga missfall, varken mamma eller mormor eller gammelmormor har fått missfall. Oroar mig likväl eftersom jag vet att jag skulle bli så förkrossad...
  • SannaM
    She is Me skrev 2011-01-01 15:56:48 följande:
    Jag känner som du flisan79 har aldrig fått missfall et liknande blev gravid på stört alla tre gångerna, så ja man tänker att det är nog min tur nu... Jag brukar inte ha några symtom men nu är jag illamående som tusan redan... Kanske tvillingar Oo !?
    Har också tänkt tvillingtanken, eftersom illamående och molningar kom så jäkla tidigt... men det är nog bara en önskedröm

Men kära nån, nog nöjer jag mig med EN bebis. Jag blir bara överlycklig om det kommer ut nån bebis alls, och om den dessutom skulle visa sig vara frisk... oj vad fantastiskt!!! Min ena bror är gravt förståndshandikappad, min ena kusin har hjärt- och lungfel och blir sondmatad genom magen, min andra kusin föddes i vecka 29 (men klarade sig bra)... känns liksom som att nånting borde gå snett. Men tja, är säkert bara bra att ha de erfarenheterna runt sig - då blir nog inte chocken lika stor om den bebis som tittar ut har någon liten skavank, för jag vet ju att min bror och kusiner är fantastiska personer ändå. 

...och tänker också att: det är ju barn ur MIN generation som har råkat ut för allt det där, dvs. min mamma och hennes syskons barn. Jag kanske tillhör en generation som föder friska små barn Men likväl, visst oroar man sig...
  • SannaM

Vaknade i natt av att jag hade sån himla mensvärk, alltså exakt som mensvärk (innan jag vaknat ordentligt tänkte jag verkligen "fan, nu fick jag mens!"), kände mig även superkissnödig men gick upp och kunde inte alls kissa. Blev aningen orolig, även om jag har läst att växtvärk kan kännas precis som mensvärk. Tidigare nu under veckorna har jag bara haft lättare molningar och mer "dragningar" i livmodern och korsryggen liksom.

Känner någon igen detta?

Vi tog ändå ett CB digital i morse för att kolla, och jag fick "Gravid 2-3", det borde ju vara bra, eftersom jag är på vecka 4+3 idag! Var rädd att det skulle stå "1-2", för då skulle ju något vara galet... Men shit, fattar ändå inte riktigt att det är sant och kommer nog testa igen i veckan... Brösten är dock definitivt större och väldigt ömma!

• SannaM
    Cat skrev 2011-01-02 11:14:57 följande:
    Jag har samma sak, varje natt, senaste veckan. Det är en plåga eftersom jag får gå upp 2-3-4 gånger varje natt. Börjar bli trött... Kärt besvär.
    Skönt att höra!

Förutom värken har jag definitivt börjat kissa mer också. Jag kissar alltid ofta i vanliga fall, efterso jag pimplar mycket vatten, men jag brukar aldrig behöva kissa två gånger på natten... och ibland blir det 4-5 gånger på två timmar dagtid, det är ju väldigt ofta...
Svar på tråden BF september 2011