Inlägg från: Chasingdreams |Visa alla inlägg
  • Chasingdreams

BF september 2011

Hej!
    Jag hoppar in i denna tråd och hoppas att det går bra. Jag har beräknat BF 26/9. Är nu i vecka 4+5. Har en hel massa symtom och känner mig gravid: illamående, kissnödig, ont på olika ställen i magen, mensvärk m.m. Detta är mitt första barn, så det känns lite nervöst,
    Kram till er allihopa!

• Chasingdreams
    Ebba11 skrev 2011-01-26 14:46:42 följande:
    Hej!

Har smygläst i forumet i flera veckor och nu är det dags att hoppa in här! Hoppas okej :)

Jag är i v. 8 och går in i v. 9 till helgen. Mår inte jätteilla (än) men har en konstant obehagskänsla, är supertrött, uppblåst i magen, brösten känns som två ömma biljardbollar. Och jag känner mig även lite nedstämd... Bebisen var planerad så egentligen borde jag vara jätteglad, men av någon konstig anledning känner jag mig lite deppig. Någon som varit med om samma sak? Har läst att det är ganska vanligt den första tiden och att det går över så småningom. Så jag hoppas på det!

Är det någon som ska göra NUPP eller KUB-test? Vi har bokat ett KUB-test om en månad.

Kram
    Hej!

Jag känner mig också lite nedstämd, har t.o.m. gråtit en skvätt vid ett par tillfällen (har ju kroppen full av gravidhormoner). Pratade med en barnmorska om det idag och hon sa att det är vanligt att man blir nedstämd i början och att det kan kännas jobbigt även om bebisen är planerad. Helt plötsligt blir allt konkret och världen förändras för alltid. Att skaffa barn är nog livets största beslut och det är naturligt att det sätter igång flera tankeprocesser. Min graviditet var halvplanerad. Vi körde utan skydd, men jobbade inte speciellt hårt för att det skulle hända och jag blev gravid på första försöket. Även om man kan bli gravid trodde jag nog någonstans att det skulle ta ett tag men helt plötsligt har jag en liten individ som växer i mig mage dag för dag. Dessutom känns alla de kroppsliga förändringarna lite sådär (uppsvälldhet, ont i magen, bröstspänningar, illamående, yrsel, trötthet) och skapar olust i sig själv.

Kram till dig!
  • Chasingdreams

Idag har jag fått förändrat luktsinna (5+2). När jag öppnade mitt eget kylskåp imorse reagerade jag och tyckte att det stank paprika. Jag har en inplastad paprika som jag haft i fyra dagar utan att ha reagerat på den.
    Väl på jobbet ochdär jag öppnade kylskåpet för att lägga in matlådan reagerade jag på att det luktade illa. Alltså riktigt ILLA typ gamla sopor. Ingen av mina kollegor har märkt av det när jag frågat =). Så nu har jag fått hålla andan när jag gått ut i köket för att inte kräkas. Spännande med alla förändringar =).

• Chasingdreams

Imorgon går jag in i vecka 7. Jag har sen i lördags mått helt otroligt illa. Att jag ska få i mig varm mat verkar vara helt omöjligt. Första gången jag kände det var när jag var på restaurang och åt pasta. Idag när jag skulle äta min kycklinggryta på jobbet hoppades jag att allt skulle vara normalt. Men även om jag skar maten i små bitar började jag ulka nästan direkt. Jättejobbigt! Och ingen på jobbet vet att jag är gravid. Det enda jag kan äta är kex, kexchoklad, baugette, frukt, kokt ägg, yoghurt och morötter. Jag tycker det är jättejobbigt eftersom jag ju skulle vilja äta varierat för bebisens skull... Men jag antar att det viktigaste just nu är att jag får behålla maten.

• Chasingdreams

Jag är verkligen otroligt trött på illamåendet! Imorse kräktes jag för första gången. Vissa verkar tycka att det hjälper att äta. För mig är det dock ätandet som får mig att må illa! Jag har provat sea bands men de verkar inte hjälpa. Har ännu inte tagit åksjuketabletter, brukar bli så dåsig av dem. Man blir dock stressad av illamåendet och undrar hur länge det kommer hålla på. Är så jobbigt att inte kunna njuta av mat eller att inte ens kunna se andra äta utan att vilja kräkas. Det känns som om man åkt på en jobbig maginfluensa (dock utan diarré) som aldrig går över.
    Ursäkta mitt lilla utbrott, men jag känner mig desperat och ensam...

• Chasingdreams

Angående illamåendet. Idag tog jag på barnmorskans inrådan en postafen. Det var som om himmelriket kom till jorden. Jag blev människa igen! Visserligen lite slö, men det var en hel fröjd att kunna tänka på mat, dofta mat och äta mat tills jag blev mätt utan att behöva kämpa mot kräkimpulserna.

• Chasingdreams
    malar87 skrev 2011-02-03 17:42:01 följande:
    är i v7 (6+2) å jag tror jag ska avlida mår så illa att jag nästan måste spy och är trött
    Stackare. Vet precis hur det känns. Är också på vecka 6+2. Har du provat postafen? Det var barnmorskan som tipsade mig. För mig var det världens lättnad när jag provade det. Jag har kunnat njuta av mat igen och känner mig som en vanlig människa =).
  • Chasingdreams
    malar87 skrev 2011-02-03 18:18:03 följande:
    ne de har jag inte provat.. Måste jag göra då orkar inte må illa de e de värsta som finns.. Sitter å trycker i mig morötter nu

Är hungrig men fixar inte att äta ngt. å sugen på smörgåstårta haha
    Gör det =). Du får berätta om hur det gick sen och om det t.o.m. blev smörgåstårta. Nej inget är värre än illamåendet som man känner. Tillsist kunde jag inte ens se mat på TV utan att vilja kräkas. Jag fick t.o.m. blunda när en bil med reklam för Dafgårdsfärdigrätter åkte förbi. Det var då jag bestämde mig för att ge postafen ett försök och det kändes som magi.
    Lycka till =)
  • Chasingdreams
    Längtan81 skrev 2011-02-03 20:54:08 följande:

Illamåendet har eskalerat de senaste dagarna. Mornar och kvällar är förfärliga...Än så länge går det hyfsat under dagarna på jobbet men tåget dit och hem är en riktig pina. Ni som provat postafen - blir ni trötta av dom? Är i vecka 7...

Är också i vecka 7. Har varit riktigt illamående sen i lördags. Har knappt kunnat tänka eller se på mat. Provade postafen igår och allt kändes underbart. Har kunnat äta riktig mat frukost, lunch och middag. Visst blir man lite seg men det var jag ju också när jag inte kunde äta ordentligt. Känner mig som en riktig människa igen och vara glad. Mår du illa tycker jag du ska prova. Det är onödigt att må illa i onödan.
  • Chasingdreams
    Mliic skrev 2011-02-03 21:24:50 följande:
    då ska jag testa det!
    Mår så jäkla dåligt!! kan inte tänka på mat.. Sambon käkade hamburgare nyss och det vänder sig i magen av all stek os och hamburgedoft bläää..
    Är det recept belagt??
    Nej inte receptbelagt. Finns i hyllorna på apoteket där tabletter mot åksjuka finns. Lycka till =)
Svar på tråden BF september 2011