Inlägg från: trivsamma forandringar |Visa alla inlägg
  • trivsamma forandringar

BF september 2011

Halloj!

Har suttit och läst en del i den här tråden ikväll. Jag plussade den 5 feb och har varit på hälsosamtal hos BM förra veckan.
    Väntar första barnet. Hade ett missfall i våras, ingen trevlig upplevelse alls. Men försöker att inte oroa mig allt för mycket. Har molvärk i nedre delen av magen och får springa på toa titt som tätt och vill absolut inte se något knallrött blod på pappret den här gången. Trots att jag vet att det är normalt för många att blöda i ett tidigt skede i graviditeten.

Jag hoppar gärna med här, men jag är så ny här så någon får nog hjälpa mig att skriva in mig i listan, BF 24 september enligt barnmorskans beräkningar.

Må så gott och klappa om magarna! =)

• trivsamma forandringar
    Chasingdreams skrev 2011-02-16 08:12:29 följande:
    Jag passade på att ta mig en timmes sovmorgon idag. Är jättetrött hela tiden... Inatt sov jag först en timme i soffan framför TV:n och när jag la mig sov jag 10 timmar (gick inte ens på toa). Trots det känns det dock som att jag mer än gärna skulle ha sovit en stund till...Välkommen! Vi har BF-tråden i en annan tråd eftersom vi är så många... www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html. Jag tar och lägger in dig i den.
    Tack så mycket för hjälpen!
  • trivsamma forandringar

Jag är i vecka 8+4 och mår så himla bra. Inget illamående, ingen trötthet. Lite ömma bröst och molvärk i livmodern lite då o då. Är jag unik och bara vara glad över det, eller är det många som klarar sig utan illamående och trötthet mm.

Ibland önskar jag att jag fick känna av lite fler tecken på att det är något som utvecklar sig i magen, nu blir man så osäker trots att två graviditetstest visat klara positiva streck. Det första jag gjorde var Apolivas där plusset kom efter endast några sekunder... Clearblue visade 2-3 veckor på veckoindikatiorn när jag gjorde det för två veckor sedan. Så veckorna stämmer inte riktigt för mig, men jag tror jag har sen ägglossning och en menscykel på 35 dagar, så det kanske påverkar?

• trivsamma forandringar

åhh så härligt att ha dem första kritiska veckorna bakom sig!

Vi ska på inskrivning den 28 feb och sedan dröjer det nog inte allt för länge innan det blir KUB test så då kanske man får reda på lite mer där.
    Är bara lite orolig för att jag kommer gå dit för tidigt, om det diffar 2 veckor ungefär, eller att de kommer tro att inte fostret utvecklat sig som det borde =S  Barnmorskan ville inte lyssna, hon sa att man alltid räknar från sista mensens första dag...

• trivsamma forandringar

För 1,5 vecka sedan var jag på hälsosamtalet hos barnmorskan. Kändes ganska meningslöst,  men det var kul att få med sig lite böcker och broschyrer hem iallafall.

Vad gör man på en inskrivning?

Jag mår alldeles prima nu och funderar på om jag verkligen är gravid... Skulle vara så skönt att på något sätt få veta att allt är okej. Inget illamående, ingen molvärk i livmodern längre (men det kanske kommer och går i perioder?), nästan inga tecken alls... Antar att jag är lyckligt lottad om jag får gå igenom en graviditet o må helt fantastiskt o slippa den tröttheten och illamåendet som många av er skriver om. Men samtidigt vill man ju ha lite tecken...

Funderade häromdagen om jag skulle ta ett grav.test till, men det är ju inte till någon nytta... För om jag fått ett MA så är ju hormonerna som visar positivt på testet fortfarande högt o ger utslag även den här gången gissar jag?

Stor Kram till er alla!

• trivsamma forandringar
    sugarrush skrev 2011-02-21 15:54:38 följande:
    På inskrivningen tas det prover. Blodvärde, blodgrupp, RH-positiv eller negativ, syfilis, HIV.. en massa rutintester helt enkelt. På vissa ställen bokar man tid till RUL också.

Gravtest funkar inte för att utesluta ma, som du säger. Det enda som funkar är ett tidigt VUL. Kolla privata kliniker där du bor, det brukar inte kosta så mkt.

Hejhej!

Tusen tack för ditt svar!

Jag har inte hittat någon privat klinik i Karlstad som tar emot om inte en läkare eller barnmorska tycker att man ska bli undersökt. Jag får prata med barnmorskan helt enkelt, ska dit om en vecka...

Nu vet jag iallafall vad de ska göra på inskrivningen, och jag vet redan nu att vi ska ha bestämt oss för om vi vill göra KUB-testet eller inte. Gick in i vecka 10 igår, så det borde inte ligga allt för långt bort i tiden det heller. Tror dock att jag kommer bli framflyttad i datumet för BF för jag har så lång cykel o tror jag har rätt sen ägglossning. Så därför känns allt som himla ovisst...
  • trivsamma forandringar
    Allinug skrev 2011-02-21 17:27:24 följande:
    Är så ledsen. Jag blöder och har ont i livmodern. Har haft det på känn eftersom allt har avstannat. Ska få en akuttid till gyn imorgon. Tyckte ju att det gick för lätt. :(
    Usch, stackare! Här kommer en styrkekram till dig.
    Hoppas du får ett positivt besked hos gyn imorgon o att allt är normalt.

Jag är rädd för att min graviditet också har stannat upp, eller att nåt har hänt. Jag har knappt några tecken alls på att jag är gravid och får gå runt och försöka påminna mig själv om det... Men har inte haft några direkt tydliga tecken innan heller, bara lite molvärk i livmordern som nu också har försvunnit...

Styrkekramar!!!
  • trivsamma forandringar
    M y skrev 2011-02-22 12:12:54 följande:
    Jag är sjukt orolig,allt känns så konstigt eller bättre sagt så känner jag ingenting alls längre. Brösten har återgått till sin normala storlek och jag går bara och väntar på att något hemskt ska hända. Väger lika mycket som jag gjorde innnan jag plussade,fast jag inte mått illa på flera veckor...

MammaBjörn:  Hoppas du får positivt besked senare idag,håller tummarna.
    Jag känner samma sak som dig idag. Jag har knappt haft några symtom alls hittills, är i vecka 9+2 idag, men tror egentligen det är vecka 7-8.
    Har haft lite ömma bröst och lite molvärk som mensvärk i livmodern... Men nu är allt som bortblåst. Hade ett missfall i våras, men då började jag blöda o få jätteont direkt när symtomen avtog...

JOBBIGT!!! Men är allt som det ska och man ändå får må bra, så är det ju bara att tacka o ta emot
  • trivsamma forandringar
    M y skrev 2011-02-22 13:10:42 följande:
    Ja,jag vet inte varför men min magkänsla säger mig att något är galet eller så är det just all snack om att illamående är så bra som satt igång alla tankar.
    Det är som med amningen,all tjat om att det är så viktigt och bra får en att hamna i deppresion när man inte lyckas. Fy va arg jaf blir när jag bara tänker på det, MVC och BVC är bara för mycket ibland. Vad gjorde de gravida innan dessa fanns?
    Mormor fick köpa bröstmjölk av en granne på 50-talet,då hennes tog slut. I förra veckan såg jag på Tv att de vill köpa överbliven bröstmjölk här i Sverige som förtidigt födda skulle få.
    Själv ska jag lägga ut annans på Blocket ifall att jag misslyckas denna gången också.
    Alla dessa forum och sajter om hur man ska känna och hur lätt/svårt vissa saker är tror jag rör till det i huvudet på oss. Visst missfall är vanligt, men går man runt och är väldigt orolig så kanske inte kroppen o magen mår så bra utav det heller...
    Samtidigt som vissa inlägg och texter lugnar en lite. Skönt att höra att det finns andra där alla symtom försvunnit och att det ändå gått bra. Och det finns ju faktiskt endel som mår bra hela graviditeten, min mamma sa att hon mådde bättre än vanligt under sina graviditeter. Är det någon som vet om det är ärftligt?

Men ibland när magkänslan är väldigt stark, så ska man nog ändå ta sin oro på allvar och försöka få hjälp. Kan förstå att det är svårt för BM att skilja på riktig oro och nyfikenhet, för de lär ju få många samtal från oss snurriga blivande mödrar. Men står man på sig, så borde de ju verkligen kunna förstå att man behöver bli undersökt tycker jag och ta ens oro på allvar. Det är ju oss BM och mödravården är till för.
    Tyvärr verkar det inte finnas några privata kliniker där man kan gör VUL här i Karlstad eller i närheten utan man måste få en läkare att utlåta sig om saken. 
  • trivsamma forandringar

Jag är också orkeslös. Har stått och målat två väggar nu i eftermiddag, men det tar sin tid för jag är så yr. Har varit det ett par dagar nu. Har hört att det kan bero på lågt blodtryck, men jag som alltid har haft ganska högt blodtryck kan väl inte helt plötsligt fått lågt? hmm

Har fortfarande inga symptom, endast lite ömma bröst, men det har också börjar avta. Jag hoppas verkligen allt är som det ska! Ska på inskrivning på måndag så då hoppas jag att min bm kan svara på lite frågor ang min oro.
    Är i vecka 9+4 idag, men tror de flyttar tillbaka mig 10-14 dagar. Känns olidligt att vänta till KUB UL eller RUL innan jag får nåt tecken eller bevis på att det är något friskt och levande i min mage!
    Finns ingenstans i närheten där man kan göra privat UL, hur gör man då om BM inte skulle vilja hjälpa mig?

Svar på tråden BF september 2011