Inlägg från: Mamma0911 |Visa alla inlägg
  • Mamma0911

BF september 2011

Ullis72 skrev 2011-07-28 10:36:17 följande:
    Ett litet tips för att få igång amningen snabbare..... Glad

Drick Fänkålste, fänkål är kraftigt mjölkdrivande, jag drack det sist när amningen var lite svår att få igång, fast
    denna gång ska jag börja mkt tidigare.

Kanske inte det godaste teet, det har mild lakritssmak, men är välgörande och även bra för matsmältningen!!

Ska nog faktiskt ta och köpa och börja snart, då även min mage är lite lurig pga järntabletterna!!
    Men fänkål är gott, ska kanske köpa det å se om jag kan amma länge än va jag gjorde med dottern. Vars kan man köpa det?
  • Mamma0911
    Ullis72 skrev 2011-07-28 10:49:46 följande:
    Lite info om fänkolste.

Den vanliga fänkålen är har använts länge i olika beredningsformer både i västerländsk och österländsk medicin. Den eteriska oljan är kramplösande, antiseptisk och slemutdrivande.
    • Kryddan fänkål används i svårsmält mat och fänkålste har druckits framför allt för matsmältningen. Ett svagt te kan ges till barn vid tremånaderskolik (kramplösande, gasdrivande, aptitstimulerande).
    • Fänkål är också kraftigt mjölkdrivande; fänkålste är sedan länge en standarddryck för ammande mödrar.
    • Fänkål har också rykte om sig som bantningsmedel - det började vid de olympiska spelen i Grekland, då deltagarna tog in fänkål för att hålla vikten, och var enligt Culpeper fortfarande vanligt i England på 1650-talet. Fänkålste lär också i våra dagar användas som fastedryck för att den minskar hungerkänslor.

Det visste jag inte, jag bruka köpa fänkål å äta som godis. Helst när man är sugen på lakris men vill va lite nyttigare

När ska man börja dricka det? Efter eller före man fött?
  • Mamma0911
    Ullis72 skrev 2011-07-28 11:05:47 följande:
    Sist började jag dricka efter förlossningen, men jag ska börja lite tidigare, så kommer förhoppningsvis amningen igång lite tidigare denna gången.

Vet faktiskt inte hur långt innan, men det är ju inte skadligt så man kan säkert börja när man vill, jag ska börja och se om min mage mår lite bättre av det!!!??

Du kan säkert rådfråga annars i hälsobutiken där du köper det, dom brukar vara jätteduktiga!!
    OK, ja jag fick igång min mjölk, men efter 3 veckor så börja jag sina å jag va tvungen att börja ge mjölkersättning. Jag ska va glad att i huvudtaget kunna amma, för ha gjort en bröstförminskning. Men skulle fänkålste kanske hjälpa så jag kan amma lämge så skulle det va ännu bättre. Men jag får börja med de samtidigt som när jag ska börja med hallonbladste Glad
  • Mamma0911
    She is Me skrev 2011-07-28 12:03:16 följande:
    OoOoO jag hade bara täta värkar som inte gjorde ont, jag var bara i 37+2 så jag tänkte att det nog inte var dax, men lika bra att kolla upp, men det var det visst dax.
    Ja det kan va så att bebben vill ut, men ibalnd så kan man få värkar långt innan det är dax. Men det är ingen fara om den skulle komma nu för efter v 37 så är den redo att kunna leva utanför livmodern Glad

Men jag hade själv förvervärkar för en kväll sen, inte starka men dom vara en stund & jag är bara i v 32+6
  • Mamma0911
    She is Me skrev 2011-07-28 12:21:55 följande:
    Mamma0911 jag vet att det inte är nån fara hon var ju färdig bakad då, jag är bara i v33+3 nu och den kan gott stanna till v 36+ jag vill helst inte föda hemma, mer det som var grejen. Min första förlossning gick oxå snabbt och i v38+2
    Näe, det vill nog ingen. Det bästa är nog att föda på förlossningen & där får man allt man behöver.
    Ja min första ville stanna 5 dar, så min bebbe är så välkommen efter v37 Glad  Börjar bli less på magen nu
  • Mamma0911

Här så stå jag typ still, magen växer å växer men själv ha man bara gåt upp 6kg.
    Men är 161 å vägde 66kg innan jag blev gravdi så jag har nog tappat en massa fett, ska bli intresant å se va man väg då bebben kom ut. För när jag vänta dottern gick jag upp 12kg å vägde 65kg innan

Jo jag är i v32(31+6) 

• Mamma0911

Somnma i dotterns säng i morse & det sluta med att hon hitta en av sina rosa pannor, så nu ha man fått fina tattueringar Glad å hon är lika fin med med en massa rosa sträck Tungan ute

Ja hon är verkligen min lilla prinsessa av september å snart så kom min september prins Baby
  • Mamma0911
    Smukke skrev 2011-07-29 10:18:28 följande:
    Hej alla!

Är med i magbildtråden så hoppar in här med.
    BF 25e september med en pojke, och är första barnet :) Spännande men livrädd :)
    Jag ska ha den 22 sep en pojke, det är mitt andra barn. Men minns då jag vänta dottern 2009.
    Man längtade till den 22sep men va ändå livrädd, man visste inte om man skulle va en bra mamma.
    Men det gick bra, har en underbar liten tjej som fyller 2 den 27sep så kommer en liten den 22sep =0)

Det är spännande nu med å lite rädd med, snart kom man ha 2st små hemma 
  • Mamma0911

Gu, magen är stenhård å bebben vill ej ligga stilla. Han verka va orolig, men skulle va skönt om han vila sig lite. Känner mig jätte öm om magen & illamående i dag. Ingen rolig dag alls i dag

• Mamma0911
    Dior skrev 2011-07-31 15:03:18 följande:
    Då är vi två, jag är fortfarande trött och mår halvskumt sen tidigt i morse + att det är äckligt varmt idag ovanpå allt. 
    JO, som tur inte varmt. Men då ha man pappa som ligger på lassa för sin cancer å så kan man inte släppa att vi höll på att förlora han i fredags. Näe usch, man märker att bebben känner av att man är stressad eller mår dåligt. Man njuter inte av att vara gravid nu, vill va i v37 nu så bebben kan få komma ut NUUUU Glad

Tur att man får gnälla lite
Svar på tråden BF september 2011