• Zargenta

BF september 2011

Frelin skrev 2011-06-23 12:48:08 följande:
    Tycker alla har jätte fina namnförslag till sina små =)

Här har vi varit väldigt överens som tur e.

Blir det en pojke blir det en Felix
    och blir det en tjej så blir det Jessie efter sambons farmor =)

Fy tittade runt på nätet o efter påslakanset till sängen sen.
    Det är ju sjukt vad dyra alla är. Dom enda som har billiga är IKEA
    men dom har ju helt fel mått :(
    5 cm kortare än vad täcket.

Nån som vet vart man kan hitta billiga sängkläder?
    förutom på tradera (butiker där) så kan du ju annars om du har en symaskin och orken, ta egna välanvända (mjuka sköna då) och enkelt sy eget!
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Zargenta
    Frelin skrev 2011-06-23 14:44:47 följande:
    Jag önskar att jag hade en symaskin så hade jag sytt massor själv.
    Men nu har jag ju inte det.

fick däremot veta att mamma ska ner till Gekås om 2 veckor.
    En mycket positiv överasskning så hon ska kolla om hon hittar nåt bra där :)

Nu har jag återigen en fråga till alla.
    När ansöker man om mamma peng? Skickar dom ut papper om det från FK när man skickat in moderskapsintyget. Eller ska jag skriva ut papper på deras hemsida o skicka in? o när gör man det i så fall?
    Du måste själv fixa allt, enda mvc gör är skickar moderskapsintyg. Så arbetsgivarintyg och allt ska du fixa fram....
  • Zargenta
    Heffa skrev 2011-06-23 20:33:47 följande:
    Arbetsgivarintyg?
    papper du får be dina tidigare arbetsgivare om (om du haft anställning senaste året tex) de har ju ett kriterium som säger att du ska haft inkomst senast si och så många dagar innan BF för att säkerställa en SGI och inte bara lägsta FP typ... Jag blev arbetslös i slutet av jan och fick skicka in för de tre jag haft senaste året och du kontaktar bara arbetsgivare och ber om arbetsgivarintyg, där står hur mycket du jobbat, hur mycket du varit borta och vad du haft i lön så gör FK en bedömning om hur mycket du ska få i SGI osv...
  • Zargenta
    Heffa skrev 2011-06-26 19:32:50 följande:
    Jaha, okej. Jag har redan fastställd SGI eftersom jag har barn sen innan. Men när jag var hemma med sonen behövdes inget arbetsgivarintyg, däremot så fyllde min chef i ett papper från FK om min lön så jag skulle få rätt SGI. Nu inför GP:n så fyllde hon i ett nytt.
    Men det kanske är för de som inte haft samma jobb under längre tid de frågar efter arbetsgivarintyg? Jaghar aldrig hört talas om det iaf.
    Pappret från FK var just arbetsgivarintyg ;)
  • Zargenta
    velvet skrev 2011-06-27 15:01:20 följande:
    Lite stressad nu... Gick på toaletten och gjorde nr. 2. När jag torkade mig där bak så såg jag att det blödde, men vad jag kan se så har det inte kommit något blod ur snippan. Behöver jag oroa mig eller är det bara irriterade slemhinnor dör bak?!
    du kan ha spruckit lite också även om det inte gjort ont, tänk på hemorrojder och dylikt som uppstår, svullen vävnad och blodkärl... inte stressa upp dig i onödan, det mesta är vanligt ;)
  • Zargenta
    velvet skrev 2011-06-29 07:30:22 följande:
    Idag ska jag på föräldrarutbildning ensam, min pojkvän kan inte följa med pga sitt jobb. :(

Vad går man igenom? Det är ju tydligen bara 2 timmar...
    Han har ju rätt att ta ledigt för att gå på utbildningen och få pengar från FK... Himlans trist att gå själv!

Ska på mitt första MVC besök själv idag då fästmannen varit utan jobb tills förra veckan ;) Känns också tråkigt att behöva göra det, vi har fått dela allt tillsammans hitills
  • Zargenta
    Liz skrev 2011-07-21 20:03:14 följande:
    aha kände idag att fasen man lär ju börja nånstans annars kommer man ju aldrig någonvart... sen vet man ju inte hur livet ser ut om 2 veckor ? kanske redan plutten är här... =)slipper man känna stress sen mot slutet...

ja tack trodde inte alls att den skulle bli så bra som den blev... riktigt förvånad blev jag faktikst.. blir nog en säng som går i generationer... så det ska bli kul =) Hoppas han tycker om att sova i den sen bara =)
    jättefin säng! måste dock fråga om den är gjord med säkerhetsstandarden med avståndet på spjälor och grejer? kan vara lite tråkigt om bebis fastnar med kroppsdelar där! och mobilen bör definitivt höjas upp när bebisen väl hamnat i den, men det vet du säkert om :)
  • Zargenta
    Thegran skrev 2011-07-22 19:21:35 följande:

är det bara jag som äter allt jag vill och tänker att "äh, det försvinner ändå när man ammar" :D

nej det är du långt ifrån ensam om ;) gått upp minst 13kg och jag har ändå gjort en gbp-operation 2009 ;) tänker också att det försvinner när bebisen är ute och amningen sätts igång samt barnvagnspromenader!
  • Zargenta
    Frelin skrev 2011-07-26 10:10:41 följande:
    Jag har moderkakan i framvägg så jag känner inte hickningarna super väl.
    Det känns som en stark puls som slår varannan sekund ungefär. Känner det nere i bäckenet och även om jag lägger en hand mot magen så känner jag hur det hickar.
    Däremot ser jag inte på magen när bebis hickar.

Hur kommer ni andra göra med bäddmadrass i spjälsängen. kommer ni ha det?
    Behövs det?
    Jag tog typ den näst tunnaste bäddmadrassen från ikea, slippa hålla på med plastad frotte som barnet bara kommer bli svettigt av, det går så snabbt och enkelt att slänga i maskinen om det händer en liten olycka :)
  • Zargenta
    N e m i skrev 2011-07-26 10:41:57 följande:
    Ja, av den anledningen hade vi också en tunn bäddmadrass (från jysk). Hände inte ofta att det läckte! Hade bara en liten bit plastad froté, men tycker också att det kan bli svettigt av det?
    jag har inte barn sen tidigare men har verkligen försökt läsa på och fråga råd från de som har mer erfarenhet och de flesta sa att: plastad frotte bara leder till ett svettigt barn och att det därför är bättre att ha en tunn bäddmadrass... själva madrassen under behöver ju skyddas till viss del från svett och dregel oavsett så varför inte bara köpa en bäddmadrass som är lätt att tvätta och tvätta lakanet? logiken gick fram klockrent tyckte jag
Svar på tråden BF september 2011