Inlägg från: kallevallevanna |Visa alla inlägg
  • kallevallevanna

BF september 2011

Hej på er!

Jag väntar vårt andra barn den 9 september och har precis hittat tillbaka till familjeliv efter ett ca två årslångt uppehåll. Vår dotter är född i april 2009, har alltså precis fyllt 2 år =)

Jag ska erkänna att jag inte har läst igenom någonting; ni har ju hunnit skriva såååå himlans mycket ;)  

Mamma till Elenor och har ett pyre i magen
  • kallevallevanna

Inte bara jag med krämpor, alltså ;) Inte för att jag trodde de   =) 
    Men det är bra kämpigt ändå när jag inser att jag har varit sjukskriven i fyra veckor redan (halvtid, som sagt) och jag har nu precis gått in i vecka 23. Det känns som sommaren kommer att bli hyfsat lång. 

Det är ju inte heller helt lätt att ta det så lungt som man skulle vilja när man har en aktiv, härlig tvååring som vill gunga, leka i sandlådan mm. 

Som det ser ut nu (på vardagarna) så jobbar jag 08.30 - 12.30. Sen går jag hem och lägger mig och vilar innan jag hämtar dottern 15.30. Den där vilar gör att jag oftast klarar av eftermiddagen och kvällen. Men visst fan känner jag av att det blir värre och värre. 

Men - för att vara positiv så har ju mer än halva tiden gått, solen har hittat tillbaka till mina breddgrader och det är ännu inte outhärdligt varmt {#emotions_dlg.flower}

• kallevallevanna
    Iryelle skrev 2011-05-10 13:00:08 följande:
    Förstår vad du menar :) Och då är jag ändå bara uppe i 4 vul/ul. Nu har jag inte ens haft en tanke på 4D men jag hade också varit kluven. Men å andra sidan så kanske ett ul till inte göra så stor skillnad när man ändå gör fler.
    MIn storasyster bor i Spanien och där gör man för det första fler rul än i Sverige och då hennes andra graviditet var fruktansvärd så gjorde hon säkert mellan sju och tio ul under tiden och hennes son är inte självlysande. Glad
  • kallevallevanna
    N e m i skrev 2011-05-10 21:07:42 följande:
    Grattis! Det verkar som att tjejerna knappar in på killarna! Glöm inte att fylla i köns-tråden nu när vi fått veta!
    Vilken tråd är det?? Jag väntar ju en kille =)
  • kallevallevanna
    Kien skrev 2011-05-12 12:30:14 följande
    Sen tänkte jag även höra med er om Babyskydd - En annan djungel för en nybörjare Glad
    Passar alla babyskydd till alla bilar?
    Vi har en toyota corolla men kommer byta till en toyota avensis så babyskyddet bör passa i båda bilarna.

Hjäääälp! Tungan ute
    Jag svarar på babyskyddsfrågan, för det med sängar vet jag så lite om :) 
    Jag tror att alla babyskydd passar i alla bilar (ni som vet mer får gärna rätta mig!). De allra flesta babyskydden är i två delar; en sittdel och en bas. Basen spänns fast i bilen (GLÖM INTE ATT KOLLA HUR DET ÄR MED AIRBAG om du har babyskyddet fram) och sen klickar man i sittdelen. På så vis slipper man sätta fast sittdelen med bältet varje gång. Eftersom basen har ett reglerbart stödben så är det bara passa in till just sin egen bil. 

Jag tycker att det är betydligt svårare att få plats med nästa bilbarnstol. Vi hyr en Izi Kid från IF och den är så förbannat stor! Men den ska ju iaf vara den säkraste på marknaden... och tyvärr har vi inte råd att köpa en mindre nu heller. Vi har en Saab 9-3 från -01, så vi har den i mitten bak just nu.  
  • kallevallevanna
    MissMarilyn skrev 2011-05-12 15:26:26 följande:
    Måste fråga... Sen igår så får jag lätt ont i vad det känns som blygdbenet. Det värker o sen får jag snabbt ont i nedre delen av magen. Har haft ont i rygg o mage hela natten. Det där med blygdbenet, kan det vara foglossning?? Hela jag är matt i kroppen. Fick ringa hem sambon idag för jag orkar inte ta hand om sonen :( Känner mig totalt värdelös!
    Precis så har jag oxå, och ja, det är foglossning. =( Fast min började bak och numera har jag även fram. Det känns ibland som att blygbenet fram ska gå av eller att jag ska gå mitt itu... en inte alltför trevlig känsla. Det absolut tristaste är att det inte blir bättre heller, utan bara värre...  Men det finns iaf lindring så som värme, viss vattengympa, TNS och akupunktur. Ligg på sidan i sängen och har kudde/-ar mellan knä och fötter så blir bäckenet mer rakt och det får inte samma belastning. 

• kallevallevanna
    dea skrev 2011-05-14 19:09:05 följande:
    Hejsan alla!!  Jag har en knasig fråga men jag måste ställa den, Kan man få mjölkstockning i ett icke ammande bröst??
    Varför jag fråga beror på att jag idag plötsligt fick ont i mitt ena bröst ,och till på köpet så är det de bröstet som jag vid förra graviditeten (jag ammade då ) fick först mjölkstockning som gick över till att bli bröstböld pga fel behandling från div olika vård centraler :( När jag då kom in till akuten så tömmde dem det bröstet på en liter vätska så ni kan ju tänka er att bröstet var som en ballong som när som helst skulle sprängasRynkar på näsan
    Nu har jag ont precis på det stället där jag fick drän slangen insatt (har fortfarande ett litet ärr där) och så ömmar det lite ovanför och under. Knasigt tycker jag. Jag är i v 24+5 idag!! Glad
     Vad tror ni det kan vara ?? För övrigt så mår jag hyffsat bra,lite ont i halsen har jag me fått idag,och fogarna känner jag av .

Kram kram {#emotions_dlg.flower}
    Jag hade tänkt fråga samma sak. Jag ammade inte förra gången och hade därmed inga probelm med mjölkstockning. Men i morse när jag vaknade var mitt vänstra bröst otroligt ömmt (båda brösten är ganska ömma i vanliga fall oxå, men nu var det mycket mer än så) och nedanför bröstvårtan så var det hårdare på det bröstet än det andra. Det har varit ömt hela dagen, men nu när jag har en bekväm BH så känns det ok. Dock har dottern en förmåga att sätta sin sylvassa armbåge i bröstet och det gör ju så ont att jag dör. 
    Så jag undrar alltså oxå om man kan ha mjölkstockning i ett bröst som det inte är någon mjölkproduktion i. Är i vecka 24, eller 23+1 nu. 
  • kallevallevanna
    betula skrev 2011-05-15 12:36:58 följande:
    Idag på morgonen så SÅG jag och sambon för första gången sparkar genom magen. :) Så himla häftigt!!
    I veckan var det första gången som min man kunde känna sparkar, de andra gångerna han skulle kunnat har inte varit där; sovit eller inte orkat hålla kvar. Sen så såg jag, självklart hann Bus sluta innan maken såg, igår morse hur magen rörde sig. Det är otroligt häftigt! Däremot såg jag aldrig med Elenor en fot eller hand eller något sådant. Kanske har det att göra med att moderkakan låg i framkant då? Nu ligger den i bakkant, men jag har inte sett något så tydligt som fot eller så. Kanske kommer ;)
  • kallevallevanna
    Flisan79 skrev 2011-05-15 21:11:35 följande:
    Googlade lite och fann att om man har mjölk under grav så kan det vara mjölkstockning. Det avhjälps på samma sätt som under amning, dvs massage, värme och pumpning.
    Alternativt kan det vara inflammation i en mjölkkörtel/mjölkgång som beror på att det händer så mycket med körtlarna under grav att de lättare drar på sig inflammationer.

Googla: mjölkstockning under gravidiet
    Tack, tänkte inte ens på det!! 
    lawendel skrev 2011-05-15 21:28:20 följande:
    Hoppar in här! Bf 2:e sept! V. 25 nu eller 24+1
    Välkommen!
  • kallevallevanna

Det märks att vi börjar komma längre fram i våra graviditeter. Så många krämpor. Tur att vi har varandra som vi gnälla hos. Fast jag måste säga att min man tar mitt gnäll väldigt bra och hjälper till så mycket han kan. Som idag så har jag varit hemma hela dagen med dottern som har haft feber. Men eftersom jag är sjukskriven halvtid så kom han hem vid halv ett. 

Jag har verkligen inte gjort mycket idag utan tagit det väldigt lungt idag. Maken handlade och lagade och maten och sen efter det gemensamma badet såg han till att dottern kom i säng och sov. När han höll på att somna henne tänkte jag plocka undan lite i köket efter middagen och så, men fick massor med sammandragningar och precis när jag får en och stannar upp så kommer han ner. Då säger han bara, gå och sätt dig igen älskling.

Sen går han iväg till affären och köper glass samt alvedon eftersom jag har huvudvärk. Han är faktiskt heeeelt underbar!!

På tal om det där med tjock... För mig är det INTE ok om någon säger att jag är tjock!!!!! Däremot är det några som sagt att jag har fin mage och det gör ju sååå klart ingenting =) Men visst är det konstigt att magen är allmän egendom?
    Jag jobbar på en öppen förskola vilket ju innebär att det till 99% är mammor som kommer dit och de borde ju veta hur känsligt det där är... men nejdå... de har en hel del knasiga kommentarer.

Svar på tråden BF september 2011