• betula

BF september 2011

LitenMy skrev 2011-01-18 11:17:06 följande:
    Hcg hade ökat bra, fick ny tid för vul på måndag igen! Så nu väntar en ny vecka till med panikkänslor Gråter
    Vad jobbigt, men sönt att hcg hade ökat bra iaf :)
  • betula
    Hannabus skrev 2011-01-18 11:18:56 följande:

medan jag skrev mitt förra inlägg fick jag ett sms:

"Molly eller Theo tycker jag".

Blev lite varm i hjärtat... <3

Du ser :) Jag tror han kommer bli en underbar pappa när allt faller på plats och han fått tid att växa in i det hela. Det är ju några månader kvar innan bebis kommer oxå ju. :)
  • betula
    miqaw skrev 2011-01-18 11:27:57 följande:
    Jag kan väl säga att jag är evigt tacksam någon högre makt att det aldrig blev barn med mitt ex... DÄR snackar vi STOLPSKOTT!!! Hans uppfostran var att kvinnan skulle göra allt hemma... Nu har jag, som några andra som det ser ut som, hittat "min" världens bästa! Han älskar att reda mig med att han alltid får göra allt osv men han tvekar inte en sekund på att hämta något om jag ber honom, städar som en gud gör han dessutom Flört Och det tar nog tid för en del killar... Min landade lite snyggt i söndags när vi i vår tvåa försökte klura ut hur och var vi ska få plats med skötbordet... Det löste sig men då såg jag hur han sken upp och var glad över att det är något på G.
    Åh visst blir man varm i hjärtat när man ser på dem att de längtar med!

Min älskade, fantastiska sambo blev ju lika glad som jag när vi Plus men jag blir ändå så där supervarm i själen när han gör/säger något som visar att han längtar och planerar vår framtid. Första veckan vi visste låg han vaken några nätter och planerade just vart skötbordet skulle vara, hur han skulle bygga det osv osv

Han tar alltid bra hand om mig (har några riktiga stolpskott och puckon till ex dock), men nu sköter han verkligen hela hushållet känns det som. Jag orkar ingenting, mår illa och känner bara för att sjunka under ytan i en månad eller så tills man börjar må bättre. Han jobbar  heltid, jag är arbetslös, men han lagar ändå mat när han kommer hem, tar hand om hushållet/städning/disk och går sen en långpromenad med hundarna Hjärta Själv känner jag mig "nöjd" när jag fått i mig mat under dagen och kanske tagit den lilla enkla hunden på en seg slowmotionpromenad på 30 min nångång under dagen...
  • betula
    kantarellkisse skrev 2011-01-18 15:45:01 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur det kommer sig, men kanske är det mer riskfullt med barn man inte är genetiskt släkt med... Men jag pratade med barnmorskan på provtagningen idag, och hon trodde egentligen inte att det skulle vara något annorlunda för mig. Och tyckte inte att det var så häpet att höra av sig till mvc om jag inte ville, utan jag kunde gott avvakta till v7-8 när jag (förhoppningsvis) börjat fatta det bättre.

Nä, du drömde inte. Jag har gjort embryodonation. Jag har fått två embryon som ett annat par bestämt sig för att ge bort efter att de fått det/de barn de ville ha mha IVF. De hade alltså dem kvar nedfrysta och fick frågan om de ville att någon annan skulle få dem eller om de skulle förstöras, och valde att ge bort dem. Vilket jag är så grymt tacksam för såklart. ED är inte tillåtet i Sverige, här får man använda sig av antingen donerade spermier eller donerade ägg - dock inte båda samtidigt. Embryodonation kan alltså inte göras här, även om det skulle finnas par som ville ge bort frysta embryon som de inte ska använda. Sedan är jag singel, så jag har inte behandlats alls härhemma, men det är en annan historia. ED har jag gjort i Polen.
    Vad spännande! Tänk vad mycket du kan om sånt där som jag (förhoppningsvis) aldrig kommer kunna!
    Tycker det är strongt av dig att kämpa så mycket för din lilla med alla motgångar och allt! Tur det finns fantastiska människor som vill dela med sig!
  • betula
    kantarellkisse skrev 2011-01-18 15:55:12 följande:
    Det är onekligen väldigt spännande att äntligen få vara just gravid. Overkligt. Fast jag vet inte hur stark jag varit, egentligen. Hade någon gett mig alternativet "Ställ dig där i hörnet och sluta andas" så hade jag kanske tagit det när jag var mitt uppe i det. Men det alternativet fanns inte. Jag hade inget annat val än att fortsätta - med eller utan barn. Att sluta existera var inte möjligt så i brist på alternativ fortsatte jag att försöka hitta nya sätt.

Och de andra föräldrarna är helt klart fantastiska (min första tanke när jag såg plusset var faktiskt: DET skulle de veta om!)

Och kunnande - ni skulle ha sett mitt ynkliga ansikte hos bm imorse. Ehm... Vad gör man nu? Alltså vad gör man när man är gravid? Jag hade inte ens tänkt på det innan. Att man skulle vara gravid också och inte bara bli det.
    Hihi

Jag tror den där känslan av total okunskap finns oavsett metod du använt för att få det där plusset ;)

Jag är fortfarande inte helt övertygad om att allt inte är en dröm och då är ja ändå i mitten av v 8 nu ju. Har vetat om det i 3 veckor liksom. Tror inte det kommer gå upp för mig förrän vi faktiskt får se den lille på ul.

Och jag tycker du är både cool och stark som gjort detta! Jag hade inte klarat det iaf! Får man fråga hur gammal du är?
  • betula
    kantarellkisse skrev 2011-01-18 16:19:56 följande:
    Jag är 31 (vilket jag blev samma dag jag plussade - 2011 är så långt ett fantastiskt år med omslag på nyårsdagen, lyckat FET vid årets första nymåne och plus på min födelsedag). I ÄD/ED-sammanhang inte så gammal - men klart äldre än jag trodde jag skulle vara när jag började försöka som 27-åring.

Tur att jag är lite normal i alla fall i min fullständiga handfallenhet. När ska du göra första ul?
    Då var du ju inte så gammal nej. Vad fick dig att besluta att du skulle göra det hela själv när du var 27?

Själv blir jag 29 iår och är så tacksam att jag hinner bli mamma innan jag fyller 30 år. Hade värsta 25årskrisen, då jag alltid trott att jag skulle vara mamma innan dess. Vi har tid för ul den 16/2 och är då i v 12.
  • betula
    kantarellkisse skrev 2011-01-18 16:47:13 följande:
    Jag var i en relation till dess jag var 26 år, och det blev alltmer skriande uppenbart att vi inte riktigt hade samma mål. Han ville helt enkelt inte bli förälder. Och jag fick väl en liknande kris, fast mer relaterad till att jag var klar med utbildningen och var ute på arbetsmarknaden och det liksom kändes som att nuuuuu var det bra. Det var rätt många vändor, men jag kom fram till att familj var viktigare en relationen. Och jag var väl samtidigt inte riktigt beredd att hitta någon ny. Senare kände jag att jag blev allt för fokuserad och jag ville inte riskera att söka efter "pappa-potential" utan att jag ville träffa någon för sin egen skull. Och så kom beslutet om att försöka själv, och hoppas hitta partner "för sin egen skull" så småningom.

Jag har någon försiktig förhoppning att få till ett tidigt VUL hos den gyn som hittills skannat mig inför behandlingarna, så att jag kan få veta om det verkligen finns någon därinne den här gången (och om det är två i så fall...). Vänta till v 12 tror jag inte jag klarar... då reser jag nog tillbaka till min första danska klinik och betalar för några scanningar där (man kan säkert gå privat i Sverige också, men jag var där 2007-2009 och vill nästan få visa att det gått vägen... plus att de gör 3D)
    Aha. Ja hellre hitta någon att älska för just den saken skull sen när den personen dyker upp än hysteriskt leta efter nån att avla barn med ;)

Har du koll på vad din bebis kommer att ha kostat dig i slutänden? Låter som det kan ha gått en hel del pengar om du fått betala för allt själv? Självklart är det ju värt det, men det ger ju lite av ett perspektiv för en annan som gnällde över att sambons simmare var för långsamma då de tog ett halvår på sig Tyst

VUL känns lockande, men vi har kommit fram till att vi gott kan vänta de få veckorna det är kvar till UL. Första vecka efter Plus gick så förbannat långsamt tyckte jag, men nu tuffar ju tiden på ganska så snabbt. :) Snart är det 16 februari liksom ;)
  • betula
    katzon skrev 2011-01-18 17:00:37 följande:
    Det är väldigt många som tänker göra KUB test, är det för att det är åldersrelaterat eller för att ni vill göra det ändå?

Det verkar som att det snarare är normen att göra KUB än att inte göra det, jag har aldrig ens hört talas om det förrän här i trådenObestämd
    Vi gör det för at vi erbjuds. Här erbjuds alla göra KUB oavsett ålder. Sen är vi inte helt på det klara hur vi ev skulle hantera en förhöjd risk. Tror inte sambon vill göra fostervattensprov pga den ökade missfallsrisken, men jag gissar att jag kan tycka det är värt det om vi har en förhöjd risk för kromosomförändringar enligt KUB.
  • betula
    rubin skrev 2011-01-19 08:25:23 följande:
    Hörde idag på jobbet att det kanske inte är så bra med massage i början av sin graviditet, vilket jag inte hade en aning om och tänkte upplysa er andra.

Vi Föräldrar:
    Under de tre första månaderna av graviditeten brukar man ge rådet att vara försiktig med massage. Detta har sin grund i att det under den perioden är vanligt med missfall och därför vill man undvika att man skall förknippa massagebehandlingen med missfallet. 
    Maria SennströmUnder de tre första månaderna av graviditeten brukar man ge rådet att vara försiktig med massage. Detta har sin grund i att det under den perioden är vanligt med missfall och därför vill man undvika att man skall förknippa massagebehandlingen med missfallet. 
    Maria Sennström
    Vad jag förstått handlar det just om att man inte vill riskera att missfallet förknippas m massagen, men att massagen i sig inte tros/anses kunna orsaka missfall.
  • betula
    She is Me skrev 2011-01-20 09:08:31 följande:
    funderar på det här med kub, om det nu är så att du är i 7+2 då är det ju för tidigt att ta provet inför kub, för det ska man väl ta v9+ ? 
    Är du säker på att det är v 9+ som gäller?  Vi fick instruktioner att ta blodprovet v 4 eller 5 (ev v 6 om vi gjorde det i början av veckan) för att resultatet skulle hinna komma till ul-avdelningen när vi skulle göra det i v 7. v 7 är jag i v 12, vilket ju gör att jag är i v 8 eller 9 om jag gör det i v4/5. Vi kan inte v 5 heller så då är frågan vad som är bäst? Hon lät verkligen tveksam till om v 6 skulle funka, så vi har ju liksom tänkt v 4 hela tiden, men nu blev jag osäker. Korkat om resultat blir felaktigt pga det liksom!
Svar på tråden BF september 2011