-
Håller medGirlheart89 skrev 2011-09-04 16:19:42 följande:TessaG: Jag tycker den från Villervalla :)
-
Cornellia: att tänka på vid igångsättning är att det kan ta tid. Vi hade turen att de i "vardagsrummet" hade DVD och bridget Jones filmerna ( de fanns bara dem) vilket vi roade oss med innan värkarna satte fart. Så kanske egen dator med film vore något.
-
Tesan: låter som ligamenten dras ut. Bebis har förmodligen flyttat ner ett hack ock ligamenten har inte hängt med riktigt.
-
Nu när jag fick min Eda fick jag först doser "för hand" dvs bm fyllde på efter behov. Längre fram under förlossningen sattes den som ett kontinuerligt dropp samt att jag själv kunde trycka på en knapp och ge mig själv extradoser. Hehe, i slutet tryckte jag som fan.
I början använde jag dyktekniken (googla) och tyckte dem var bra då den fick en att slappna av.
Sen måste jag dela med mig av vad min bm på fl lärde oss.
När man ligger på sängen med ryggdelen av sängen uppe (altså halvsittandes) så kan man dra upp benen i bekväm ställning med fötterna ca en fotlängd framför rumpan och benen med mellanrum som höften. Mannen ska då stå framför sängen och ha händerna på dina knän och trycka ner din rumpa i madrassen. Genom detta vidgas varje höft med ca 1/2-1 cm och detta gav väldigt bra smärtlindring. Var helt förvånad över hur bra det hjälpte. Tog bort mer än 50 % av smärtan och hjälpte även om han började mitt i värken. -
Lustgasen använde jag i slutet och vid krystningen.N e m i skrev 2011-09-07 08:57:44 följande:Det låter ju jättebra! Om du tryckte själv, det kan inte bli så att man råkar överdosera?
Jag har läst om dyktekniken och tycker det verkar jättebra! Är dock osäker på om jag i stundens hetta kommer att komma ihåg allt o fokusera rätt. Får nog läsa lite till. Använde du lustgas också?
Jättebra tips det med höfterna! Klart värt att pröva!
-
Fast EDA hjälper inte direkt vid krystandet iaf dessutom brukar de låta bli att fylla på i slutet för att man ska känna krystimpulsen. Av denna anledning skulle jag eg fått kompensera med en bäckenbottenbedövning men slutet av min fl gick så fort att det inte hanns med.haptic skrev 2011-09-07 10:16:01 följande:Min epidural höll i sig mellan 45-55 min åt gången, sedan fick de fylla på. De fyllde på två ggr extra. Dessvärre höll det inte tills jag väl skulle föda. krystvärkar i 1,5 timme, vilket gjorde att när väl bebben kom så var all bedövning jag hade lustgas.. lite oturligt men BM sa att i snitt så håller krystvärkarna på i 20 min, så det brukar inte vara något problem. -
EDA:n sitter lixom lite för högt upp och hjälper mot själva värkarna men vid utdrivingen är det ju bäckenet och inre delar som gör ont. Bäckenbottenbedövning ska ju hjälpa mot den smärtan. Nu vet jag inte hur bra den är då jag aldrig fick chansen att prova den. Har dock hört både bra och dåligt. Den kan ta jättebra men de flesta anser att det gör sjukt ont att lägga den. Man får ju sprutor upp i muffen...haha. Jag var dock beredd att chansa då jag upplever utdrivningen som allra värst och som sagt eda inte är särskillt effektiv då men hann ju inte med den. Som tur var klämde jag ut denna unge på 2 krystvärkar så smärtan var iaf kort.haptic skrev 2011-09-07 11:07:37 följande:Nej, det hjälper nog inte. Men det bedövar väl? Men har också förstått att det kan sinka själva födandet så det var väl lika bra. Hur funkade bäckenbottensbedövningen? Något du rekomenderar? -
Ja precis. Han trycker med sin tyngd så din rumpa trycks ner i madrassen.haptic skrev 2011-09-07 13:20:22 följande:Det här måste jag testa. Ska han alltså trycka på knäna? -
Haha, låter som mig. Kan inte ha snask av något slag hemma utan att äta upp det direkt. Även som ogravid. Drömmer just nu om dajmchokladen i skafferiet...väntar bara på att barnen ska somna försthaptic skrev 2011-09-07 19:13:40 följande:5 sorters kakor i frysen??.. Hur bra godiskontroll har du?
jag hade moffat som en tok
själv gjorde jag äpple-och kanelmuffins idag. De blev grymma. Har snart ätit upp alla... heeh.
-
Ja, under större delen av öppningsfasen. Först innan Eda:n och sen när värkarna kändes trots Eda.
Så fort man känner av att värken startar så kör man på. Vi märkte att det hjälpte även om man startade (började trycka) mitt i värken så det var inget som helst krångel.