• Flisan79

BF september 2011

nasj skrev 2011-09-08 16:33:44 följande:
    Fy fan,det här har jag alltså längtat efter!!??!!Värkarna har dragit igång nu,gör så ont att det känns som jag ska döööö,tur att de inte kommer så ofta(12 min mellan) Känns inte som jag kommer klara detta,nån av er som fått,vet ni hur man ska hantera värkarna,jag vill bara krysta,men det får man inte har jag hört (jag har inte gått nån kurs i detta)hur ska man ta sig igenom värken på bästa sätt,tips??
    Andas, slappna av, inte spänna sig, ta en varm dusch....tex

Ofta är det skönt att stå och gå runt lite medans värken sitter i.
    En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • Flisan79
    haptic skrev 2011-09-10 15:54:28 följande:
    Katzon och sandquist och andra somnkanse vet- hur VET man att pinvärkar är just pinvärkar och inte något annat, tex förvärkar?..
    Pin värkar gör ont som riktiga förlossningsvärkar utan att de påverkar speciellt mycket på tappen och öppning. Hade själv det med första barnet i ca 40 tim efter vattenavgång. När jag inte pallade mer och de kom sådär var 2-3 min så fick vi stanna på bb trots att jag bara var öppen 2 cm. Som tur är ökade farten när jag väl var där så 8,5 tim senare föddes hon.
  • Flisan79
    Flisan79 skrev 2011-09-10 16:02:05 följande:
    Pin värkar gör ont som riktiga förlossningsvärkar utan att de påverkar speciellt mycket på tappen och öppning. Hade själv det med första barnet i ca 40 tim efter vattenavgång. När jag inte pallade mer och de kom sådär var 2-3 min så fick vi stanna på bb trots att jag bara var öppen 2 cm. Som tur är ökade farten när jag väl var där så 8,5 tim senare föddes hon.
    *pinvärkar*...sorry för snygg särskrivning
  • Flisan79
    haptic skrev 2011-09-10 16:32:07 följande:
    Jaha, fy det låter sjukt jobbigt! Men, man kan alltså inte veta själv att det är pinvärkar? Man kan tro att man har värkar, men det visar sig vara pinvärkar - som är fake?
    Jag kände skillnad men eftersom vattnet gått så visste jag ju av den anledningen. Men på sätt och vis är det väl lite samma sak eg. Vet dock inte om man skiljer lite på det då förvärkar inte behöver leda till förlossning vutan kan komma flera veckor innan medans pinvärkar ändå sitter i latensfasen.

Men som du säger är det nog väldigt svårt att veta. Mina värkar tilltog ju hela tiden men förvärkar lägger ju ofta av efter ett tag.
  • Flisan79
    M y skrev 2011-09-10 20:12:31 följande:
    Hmm,det verkar som att det är väldigt inviduellt det här med EDAN. Jag har fått bedövning då de sydde mig båda gångerna och det gör fasiken så ont fast man precis klämt ut en unge... så det är inget jag vill ha igen,därför jag vill ha EDA/Spinal. För enligt min BM känner man inte någonting när de syr om man fått EDA/Spinal.Detta hittade jag om "PCB" och det verkar ju inte heller hjälpa mot utdrivningsskedet: "

PCB (ParaCervikalBlockad)

PCB kallas också livmoderhalsbedövning eller Västerviksmetoden. Det är en lokalbedövning som läggs på flera olika ställen runt livmodermunnen och som blockerar smärtimpulserna till hjärnan. PCB kräver ett etablerat värkarbete och CTG-övervakning av barnet eftersom barnets hjärtfrekvens kan förändras. Metoden har bara effekt under öppningsskedet, inte under krystningen. Det tar cirka en halvtimme att förbereda bedövningen och effekten sitter i under 1-1½ timme så bedövningen kan behöva att upprepas. PCB kan ibland ge värksvaghet, därför kan det bli nödvändigt att ge ett värkstimulerande dropp. Nu för tiden är PCB-bedövning sällsynt.

Har du Amelias Vänta Barn? Där är en hemsk bild på hur det ser ut när man får sterila kvaddar. Det kommer jag då aldrig att be om,hur ont jag än har.
    Då jag har gått på samtal för min rädsla har jag tillsammans med en BM gjort en förlossningsplan,där står att jag ska få Petidin om jag så vill utan att bli ifrågasatt. Vet att det inte är det bästa men drabbas jag av panik så vad har jag för val?

Enligt min spec-bm på pse sös (hon jobbar även på deras förlossning) var det endast bäckenbottenbedövning som hon trodde kunde hjälpa mig vid utdrivningen. Vi kom överens om att jag skulle få den i slutet som kompliment till EDA:n. Tyvärr så hann jag inte få den så kan inte säga hur bra den är. Ska tydligen göra skitont att lägga men vara effektiv sen.

Varken eda eller spinal bedövar i nedre regionerna. Har haft båda.
  • Flisan79

Muffinssnacket gjorde mig riktigt sugen så nu står de i ugnen . Nu efter förlossningen så borde jag ju dra ner lite på snasket men det är sjutton inte lätt. Har dock gett mig en "frimånad" att landa och ta det lugnt men sen blir det nog dags att hålla igen. Kan ju vara bra att komma en bit på väg innan jul iaf, då äter man ju så himla mycket gott.

• Flisan79
    Zargenta skrev 2011-09-19 11:02:10 följande:
    Jag bor i Värmland, familjen/släkten i Sthlm... Och i Värmland så blir du igångsatt 42+6 som senast, så jag har treeeeeeeee långa veckor framför mig eventuellt. Men jag VÄGRAR... Jag ska prata med dem på FL och säga att jag kommer in imorgon för igångsättning...
    Jag förstår att du är trött på att vara gravid men visst är detta ditt första barn? Att ha i åtanke är att 50% av igånsättning på förstföderskor slutar i akut snitt. Kanske värt att ge kroppen en chans att starta själv?
    Vill inte vara värsta negativa här nu men jag visste inte detta själv tidigare och det hade absolut fått mig att tänka två gånger.
  • Flisan79
    Jo El skrev 2011-09-19 14:33:29 följande:
    Varit på kontroll hos bm idag på bf-dagen. Goda nyheter var att bebis hade det bra där inne och slemproppen var borta. Dåliga nyheter var att tappen är helt omogen. :( Någon som vet hur länge det kan ta för tappen att mogna? :( Blev endel gråtande där inne. Jag som haft så mycket sammandragningar sista dagarna och trodde något var på gång, eller iaf att det börja göra sig redo. :(  
    Vad jag förstår så kan man vara i stort sett omogen ena dagen och föda nästa sammtidigt som vissa kan gå och vara mogna och öppna 3-4 cm i flera veckor.
  • Flisan79
    vanligmänniska skrev 2011-09-19 16:46:17 följande:
    Det blir du och jag på fredag då om vi inte lyckas starta innan!
    När min BM gjorde hinnsvepningen v 38+6 nådde hon huvudet och sa att tappen var centrerad och mjuk, jag hoppas det innebär att jag kanske kommer vara lite redo på fredag. Vet inte alls hur lång livmoderhalsen är men hon sa att den var 2 cm då.. det är väll den som skall utplånas och sedan töjas?
    (ja se så mycket jag kan.. haha, känner mig helt rookie-vilsen)
    Den är ca 4 cm från början så 2 cm är ju halvvägs iaf Min var nog ca 1-2 cm när jag sattes igång men jag var öppen nästan 3 cm också.
  • Flisan79
    N e m i skrev 2011-09-19 16:59:05 följande:
    Är det någon här som blivit igångsatt med ballongkateter och sedan tagit hål på hinnorna? Det är den varianten jag får på fredag. (Får inget med hormoner i då jag blivit snittad innan.) Undrar om nån kan berätta hur det funkade?
    Eftersom att jag var öppen 3 cm räckte det med att ta hinnorna. Fick egna värkar efter det som smög sig på och fick bara minsta dos värkstimulerande dropp sista timmen. Det tog totalt 6 tim från att de bräckte vattnet.
  • Flisan79
    N e m i skrev 2011-09-19 21:32:49 följande:
    Jaha... Kändes det något när dem tog hål på dem? När det gick spontant för mig så kändes det ju ingenting vad jag märkte, men det låter ju som att det ska göra ont? 6 timmar låter ju okej.
    Kändes ingenting alls, bara varmt vatten som började rinna ut
  • Flisan79
    knorrig skrev 2011-09-27 14:20:14 följande:
    Nu var det evigheter sen jag kikade in här. Var beräknad till 10/9, men vi fick en augustibebis istället. Den 29/8 kikade vår lilla pojke ut, så han blev 4 veckor igår :)

Jag har inte läst längre bak i tråden, men är det någon speciellt tråd för bebisbilder, eller lägger vi in dom bilderna här? :)
    Samma dag som vår prinsessa kom
  • Flisan79
    Jo El skrev 2011-09-27 19:25:24 följande:
    Undrade över en sak, man får väl äta vanlig frukost innan igångsättning? Ska vara på sjukhuset kl 07 imorgon. Vet ju att det finns risk för att det blir kejsarsnitt, men läkaren borde väl ha sagt något om jag bara fick dricka innan. Tänkte om man skulle ta nån smoothie eller nyponsoppa isåfall istället för smörgåsar.. Någon som vet?
    Åt en pizza på bb ca 10 min innan de tog vattnet. De hade då erbjudit att jag kunde äta lunch där men ville ha något godare än det de erbjöd. Så det verkade mer som att de tyckte att mat var en bra ide för att orka med.
  • Flisan79

Vår bebbe är snart 6 v och har bara badar 3 ggr. Vi kör också endast olja. Sen tvättar vi ju givetvis av henne var och varannan dag på skötbordet

Svar på tråden BF september 2011