BF september 2011
Ofta är det skönt att stå och gå runt lite medans värken sitter i.
PCB (ParaCervikalBlockad)
PCB kallas också livmoderhalsbedövning eller Västerviksmetoden. Det är en lokalbedövning som läggs på flera olika ställen runt livmodermunnen och som blockerar smärtimpulserna till hjärnan. PCB kräver ett etablerat värkarbete och CTG-övervakning av barnet eftersom barnets hjärtfrekvens kan förändras. Metoden har bara effekt under öppningsskedet, inte under krystningen. Det tar cirka en halvtimme att förbereda bedövningen och effekten sitter i under 1-1½ timme så bedövningen kan behöva att upprepas. PCB kan ibland ge värksvaghet, därför kan det bli nödvändigt att ge ett värkstimulerande dropp. Nu för tiden är PCB-bedövning sällsynt.
Har du Amelias Vänta Barn? Där är en hemsk bild på hur det ser ut när man får sterila kvaddar. Det kommer jag då aldrig att be om,hur ont jag än har.
Då jag har gått på samtal för min rädsla har jag tillsammans med en BM gjort en förlossningsplan,där står att jag ska få Petidin om jag så vill utan att bli ifrågasatt. Vet att det inte är det bästa men drabbas jag av panik så vad har jag för val?
Muffinssnacket gjorde mig riktigt sugen så nu står de i ugnen
. Nu efter förlossningen så borde jag ju dra ner lite på snasket men det är sjutton inte lätt. Har dock gett mig en "frimånad" att landa och ta det lugnt men sen blir det nog dags att hålla igen. Kan ju vara bra att komma en bit på väg innan jul iaf, då äter man ju så himla mycket gott.
Vår bebbe är snart 6 v och har bara badar 3 ggr. Vi kör också endast olja. Sen tvättar vi ju givetvis av henne var och varannan dag på skötbordet