Inlägg från: Sofiafia82 |Visa alla inlägg
  • Sofiafia82

BF september 2011

Lillywhite skrev 2011-04-27 12:09:22 följande:
    Kastar ut en liten fråga till rutinerade mammor här:

Nån som vet om man kan ta ut föräldrapenningsdagar under julimånad (2mån innan bf) och sen gå på graviditetspenning 4 veckor under augustimånad (om jag nu får det beviljat villsäga)

Jag skulle vilja lyxa till denna sommar o kliva på semester/ledigt redan i gravvecka 31 o sen inte gå tillbaka till arbetet men isf blir det ngr veckor i juli som inte min semester täcker.

Tycker jag inte kan läsa mig till ngt svar på Försäkringskassans hemsida...
    7 veckor innan BF har jag hört att man får gå om man vill.
  • Sofiafia82

Jag känner också sparkar ända uppe under revbenen och har ganska kort överkropp med. Kanske är därför. I v 20 mätte bm fundusmåttet till 21-22 cm och hon sa redan då att livmodern var stor.

• Sofiafia82

Jag kan se bilder om jag går in via internet. Alltså inte använder appen. Funkar det för er då?

• Sofiafia82
    velvet skrev 2011-05-02 10:27:57 följande:
    Någon här som tar kosttillskott i form av Omega 3/6? I så fall vilket märke och vad kostar dom?
    Jag tar MumOmega eftersom de innehåller mycket DHA som fostret (och ammande barn) behöver till utvecklingen av hjärnan. Det är samma märke som har EyeQ (omega 3 tabletter) som jag brukar ta i vanliga fall. MumOmega är ganska dyra... jag tar två kapslar om dagen nu så det går nästan åt en hel burk i månaden och en burk kostar ca 350 kr eller nåt sånt.
  • Sofiafia82

Hanna Elise: jag vaknar också vid femtiden varje morgon och då är bebisen jättepigg :) tror tyvärr det kan hålla i sig även sen när den är ute ur magen...

• Sofiafia82
    She is Me skrev 2011-05-09 15:57:03 följande:
    ja men nån form av besked kan ju tyckas att man borde få.  Eller så borde BM säga att om du hör något så är alla prover okej...  själv är jag så nyfiken att jag alltid frågar viket rör som är vilket och när får jag svar osv...  har varit med om allt för många gånger att tester och remisser försvunnint i cyberspace.... 
    Jag fick mina svar på proverna i samband med journalen som jag nu har hemma. Ska ta med journalen varje gång jag går till BM. Tyckte det var en lättnad att inte ha HIV :) ja menar, man vet ju aldrig även om det är väldigt liten risk.
  • Sofiafia82
    vanligmänniska skrev 2011-05-18 15:31:43 följande:
    Var på min första "riktiga" kontroll jag med idag, v 23+5. Magen mätte 24cm, ingen aning om det är stor/litet eller normalt?
    Min mage mättes till 24 cm när jag var hos bm i v 22+6 och till 22 cm när jag bara var i v 20+5. Barnmorskan var själv lite förvånad över att livmodern var så stor och mätte flera gånger...
    Förbereder mig på att föda ut en michelingubbe nu... Förvånad
  • Sofiafia82

Själv är jag 168 lång och normalbyggd, men killen är 190 och stor (inte tjock utan bara bred liksom). han väger 92 kg.

• Sofiafia82
    vanligmänniska skrev 2011-05-18 15:52:41 följande:
    Ungefär som här då. Jag är 170 och mannen är 185, ingen är onormalt liten eller stor, vi är väldigt medel. Däremot var vi både kring 4500g vid födseln.. hehe.. så vi får väll se vad som kommer ur detta =)
    Ja det blir spännande att se :) vem vet, vi kanske får små bebisar ändå. Man har ju hört att det ofta uppskattas fel när det gäller bebisens vikt i magen.
    Själv vägde jag 3830 g (ganska så normalt antar jag) och killen vägde bara 2700 g men då är han både förtidigt född och tvilling, så egentligen hade han nog blivit ganska stor om han legat själv i magen och fötts när han skulle.
  • Sofiafia82

Jag har en liten fundering... Ni som vet vad ni får för kön på bebisen, eller ni som har barn sen tidigare och hade koll på när ni blev gravida, minns ni när ni hade sex under ägglossningen. Alltså om det var "prick" på ägglossningen eller några dagar innan.
    Jag blev gravid på ägglossningsdagen (kollade inte med stickor med känner tydligt av när jag har ägglossning) och tror därför jag väntar en pojke. Hade inte samlag på 2 v innan ägglossningen, så därför vet jag så säkert när bebisen blev till.

Undrar nu alltså om det kan stämma att man har större chans att få en flicka om man hade sex några dagar innan ägglossningen och en pojke om det sker på ägglossningsdagen. Så ni som vet vad ni väntar... stämmer det med när bebisen blev till enligt den här "myten" eller vad man ska kalla det???

Svar på tråden BF september 2011