• Tekla78

BF september 2011

M y skrev 2011-02-24 18:41:10 följande:
    Fy fasen vad kallt ni har det här i storstan,brrrrr!
    Hittar inga snygga mammakläder och inget annat heller,vilket är väldigt konstigt för min del. Tror jag hamnat i någon slags depression, kan börja gråta när som och så kommer tårarna som på beställning annars har jag svårt för att gråta.
    Fler som känner sig deppiga?
    Jag börjar gråta för ingenting, eller oftast om jag hör något rörande. Sommar i P1 är garanterat att böla till vem det än är som pratar. Känner mig omotiverad på jobbet och lite håglös härhemma. Svårt att veta om det är vintern och kylan som gör mig omotiverad och håglös eller om det är graviditeten.
  • Tekla78
    Nelia82 skrev 2011-02-25 09:41:15 följande:
    Någon mer som känt sin livmoder så tidigt som vecka 10? Om jag inte minns helt fel så är det väl först runt vecka 12 den sticker upp ovanför blygdbenet? Jag känner min jättetydligt, den är enorm! *fnissar* Och jag är bara i vecka 10. Kan det vara för att jag är omföderska? Är orolig för tvillingar nämligen, det ligger i släkten samt att jag mått så extremt mycket mer illa den här gången mot förra graviditeten..... Kan det vara det eller nojjar jag bara??
    Hihi, jag är i 10+2 och min är mittemellan blygdbenet och naveln. Har samma nojja som du... Har ett barn sedan tidigare. Om 2 veckor får jag veta...

Kan man känna rörelser såhär tidigt? Jag tycker att jag känt att den ligger på vänster sida och att det ibland spritter/bubblar till på samma ställe. Min bror hade en rolig kommentar till det. Nä, du kan inte känna något nu. Du kommer att känna innifrån i vecka 16 och din man kommer att kunna känna i vecka 20. Bra att du har sån fin erfarenhet av att vara gravid sa jag då
  • Tekla78

Midjemått ja, är i v 10+3 och mitt är 96cm!!! Gravidkläder här också även om jag kan ha ett par låga jeans som går nedanför magen. Har använt mig av gummisnodd för andra vanliga byxor.

Story från VC: Min man hade svullna lymfkörtlar, ont finger samt hög feber och gick till VC. Där sa en läkare att han hade herpes på fingret. Efter mycket om och men kom en annan läkare in och sa, nej för sjutton, det där måste ni in med till akuten på en gång! Remissen som doktorn skrivit hade fel personnummer så akutpersonalen blev dessutom konfunderad när maken kom in. Väl där behövdes en mindre operation för att få bort infektionen/varet i fingret och efterföljande stark antibiotikakur.

Bebiskläder har vi så det räcker och blir över. Klart, om det blir en tjej kanske man kan komplettera med lite annat, men jag tror vi kommer att få kläder så det räcker och blir över av släkten. Det första jag köpte till vår förste son var en gosig fleacemössa.

Vi köpte något plagg i 50 och några i 56. Skulle rekommendera 2 bodys i 50 och 4-6 i 56 som någon skrev, byxor med muddar nertill och bred mudd i midjan (tycker Lindex är bra) gör att storlekarna räcker länge. Det går ju alltid att vika upp ärmarna på större storlekar och om bebis växer ur kläderna om någon månad har ni ju ändå tid på er att handla nytt innan det händer. Men det skadar ju heller inte att ha de stora storlekarna hemma från början heller. Som sagt, det beror på om det blir en kräkbebis, om blöjorna läcker, hur mycket ni kan tvätta och framförallt hur köpgalna släktingar ni har. En fleacefilt / en filt att ha på golvet är bra att ha och ganska kul att köpa kan jag tänka.

• Tekla78
    Nelia82 skrev 2011-03-01 12:06:01 följande:
    Okej.... jag vet inte om jag ska ta upp detta här ifall det gör någon orolig, men samtidigt vill jag ändå kolla med er vad era bm säger när det gäller att lyssna efter hjärtljud. Pratade med min bm på telefon nyligen för jag ville boka VUL för att se så jag inte väntar tvillingar (både mamma och mormor har burit tvillingar, fast den ena har inte klarat sig, men det ligger uppenbarligen i släkten), i alla fall, hon kunde inte ge mig tid förrän 17 mars så jag frågade om vi inte kunde lyssna efter hjärtljud imorgon när jag ska på inskrivningen. Då svarade hon att hon inte kan göra det för de nya rekommendationerna säger att man inte ska lyssna efter hjärtljud innan vecka 16 pga att det alstrar värme i livmodern som kan ge fostret hjärnskador. Förvånad

Det känns ju inte som att det är något hon bara hämtat ur luften för att inte lyssna efter hjärtljud, men samtidigt är det ju många här i tråden som lyssnat hos sina bm samt några som t.o.m. köpt hem egna dopplers och lyssnar hemma. Vad tror ni om det min bm säger?? Obestämd
    Jag läste en sådan rekommendation i en pärm i väntrummet på MVC, men det var angående UL, kommer inte ihåg om det var angående hjärtljuden också, men det stod att om den medicinska nyttan överstiger faran är det ändå berättigat. Om du är orolig tycker jag att du ska propsa för att oro inte är bra för barnet.

Förra graviditeten sa BM också att man inte lyssnar på hjärtljud i onödan och "stör bebisen". Den blir ju ofta lite stressad av UL och när man lyssnar på hjärtljud.
  • Tekla78
    Cornellia skrev 2011-03-01 15:52:39 följande:
    Fan fan fan.

Har nu fått veta att min mans föräldrapenning oxå kommer ligga på grundnivå, eftersom han bara hinner jobba 7 månader istället för 8, innan BF.  *lessen nu*
    Vi blev mycket förvånade när min man skulle ta ut dagar på sommaren med vårt första barn och han endast fick garantipenningen. Jag hade inte tagit ut 180 dagar och då han skulle vara föräldraledig några månader därefter (och vi sparat på dagarna) fick vi panik-ta-ut dagar för att vi skulle komma upp i 180 dagar innan han tog ut sin ledighet. Hör med f-kassan om du är osäker. Min erfarenhet är att de svarar gärna och bra på dessa typer av frågor.
  • Tekla78
    Mliic skrev 2011-03-01 17:58:26 följande:
    Förlåt tjejer!! haha nu ger jag upp det här=)
    Men jag kan i alla fall tipsa om growingpeople.se
    Om man kopierar texten och klistrar in i t.ex. "Anteckningar" eller Word kan man läsa hela texten.
  • Tekla78
    Cornellia skrev 2011-03-02 12:22:33 följande:
    Nej enligt FK så var vi tvunga att ta ut 180 dagar (6 månader) och sen kunde han få inkomstbaserad fp.

Men när han ringde idag så sa dom precis tvärt om, att det inte gäller pappan utan bara mamman, och för pappan gäller 6 månader innan BF, och det inte skulle vara några problem för honom!

Jag blir galen!! Kan dom inte säga samma sak iaf!
    Jag tror att om pappan jobbat i mindre än 6 månader innan BF är regeln 180 dagar, annars blir det inkomstbaserat direkt (om han jobbat 6mån eller längre alltså). I vårt fall hade pappan praktiserat en termin (via skolan) och sedan fått jobb mindre än 6 mån innan BF. Precis på gränsen för att få inkomstbaserat och därför fick valde vi att vänta med hans dagar tills jag hade tagit mina första 180.

Jag måste haft tur med dem jag pratat med på FK. Har alltid fått de svaren jag behövt.
  • Tekla78
    v i r r a skrev 2011-03-02 12:49:34 följande:
    Hej alla! Trist uppdatering från mig. Har just gjort kub-ul. Hjärtat slår men risken att något är fel är 1:2... Stor nackspalt på 4,2 mm i v11+4. Ska in och göra moderkaksprov nu. Världen är upp och ner.
    Åh, stor kram! Hoppas det går bra på moderkaksprovet. Vi har resonerat som så att om något är fel vill vi ha reda på det så snart som möjligt, men det är ju klart att man vill att de säger att allt är bra.
  • Tekla78

Virra, fy vad jobbigt för er! Kramar till er!

Vi ska göra KUB-UL 14/3 och vårt resonemang är att vi vill vara förberedda / kunna göra mer tester / avbryta tidigt om det visar sig att det är något allvarligt fel (t.ex. hjärt- eller lungor). Om det "bara" visar sig vara downs syndrom tror jag inte att jag ta bort barnet, men då är det ändå skönt att vara förberedd på hur det ligger till. Hörde precis idag om en tjej som fick reda på det när barnet var fött och det gått någon dag. En BM hade sagt: "förresten, du vet väl om att ditt barn har downs syndrom?". Fruktansvärd kommunikation och jobbigt sätt att få veta det på. Nä, hellre vet jag det innan och hinner bearbeta lite när barnet ligger i magen.

Rozensliv, jag skojar inte när jag säger att jag (i v. 11+3 enl. snurran) känner bebisen i vänster ljumske strax ovanför blygdbenet! Helt otroligt, men jag har kännt "buffar" på samma ställe i ca 1 1/2 vecka. Först tänkte jag att det var för galet för att vara sant, men nu känns det inte som att det är någon slump längre. Känner om jag är lugn / det är lugnt runt mig och jag ligger ner eller sitter på toaletten. Sen är jag omföderska, så det kan ju bidra till att jag känner tidigt kanske.

Hörde jag att någon är från Liljeholmsområdet? Jag bor på Telefonplan i Stockholm.

• Tekla78

Flisan, är oxå inskriven på södra BB och födde där för 2 år sedan. Min förlossning startade 23/12 runt 21-tiden med vad jag trodde var att jag kissade på mig. Sprang till toan och det kom litegrann. bM sa att det troligen var vattnet som gick, men sonen åkte ner och täppte till så att det inte kom så mycket vatten. Värkarna som kom strax därefter var svaga, men relativt regelbundna. Vilade, ringde BB efter midnatt, badade och åkte nog in vid 01.30. Var då öppen 3-4cm. Vi försökte vila/sova, men hur lätt är det med värkar och förväntan? Öppnade mig relativt snabbt, men sen ville han inte halka ner sista biten. Ville så gärna ha ut bebisen, så jag trodde/låtsades att jag hade krystvärkar. När jag sen fick värkstimulerande fattade jag att det verkligen inte var det jag hade haft! Krystvärkarna är det häftigaste jag varit med om. Ont, javisst - så man håller på att gå av, men vilka urkrafter kroppen har!!! Bebisen var stressad så det blev sugklocka tillslut. Kl. 17.28 föddes han, på julafton! De 8 min som de var borta med bebisen för att frigöra luftvägarna (min man följde med ut och kollade) var nog de längsta 8 minutrarna i mitt liv!

• Tekla78

Jag är i 11+6 nu. Igår kväll kom en (ursäkta) slemsträng med blod i. Då jag skulle resa över dagen m jobb ringde jag sjukvårdsupplysningen och kollade, som kopplade ihop det med samlag dagen innan. Jag skulle inte oroa mig om jag mådde bra och det inte kom mer blod. Nu när jag kom hem efter resan kom det rosa på pappret och jag har mycket mer molvärk än jag haft tidigare :-S Tänkte ringa imorgon och kolla upp med MVC. Uscha, hoppas allt är som det ska. Har inte kännt rörelser de senaste dagarna heller som jag kännt tidigare. På måndag 14/3 är planen KUB. På tal om trötthet har jag varit otroligt trött. Tror att det möjligtvis börjar släppa lite nu. Har nickat till ordentligt vid skrivbordet några gånger

• Tekla78

My, usch låter inte skönt! She is me, vad är det för skillnad på fogar och ligament? Har alltid trott att det var samma, men nu efter att ha varit med i denna tråd förstår jag att det inte är det. Kan få ont någon gång typ i ljumsken om jag vänder mig för hastigt i sängen. Är det ligament, kanske?

• Tekla78

Ursäkta att det inte blev några radbrytningar i mina texter. Trodde att det skulle bli det...

• Tekla78

Hej, hej. Då hoppar jag också av denna tråden då. Var på gynakuten på SÖS idag och fick ett tråkigt besked. Embryot slutade växa i v 7 och läkaren såg inget tickande hjärta tyvärr.

Alla sköterskor/barnmorskor jag pratade med innan var helt cool-lugna eftersom de tyckte det var helt normalt med blödningar och inget jag skulle oroa mig för. Ingen jag pratade med tyckte att jag skulle utesluta sex i framtiden (alltså när de fortfarande trodde att jag var gravid) och de jag pratade med misstänkte alltså inte missfall.

Så hoppas jag inte skrämt er till att inte ha sex, för det hade alltså inget med mitt missfall att göra.
    Blir skrapning på fredag...

Jag är såklart jätteledsen, men det går upp och ner. Trots allt har jag en superfin son som sitter här i soffan bredvid mig. Jag och maken är överens om att försöka igen så snart det går. Så småningom hoppar jag in i en ny tråd!

Lycka till allihop och kram på er! Kanske kikar in lite då och då och tittar på lite fler ultraljudsbilder ;)

• Tekla78

Tack tjejer! Jag hoppar in och meddelar när nästa plus kommer (och nej, jag är nog inte såhär klämkäck egentligen)

När min syster skrapades (för en massa herrans år sedan) svarade sjuksköterskan på påståendet "jag kommer aldrig kunna bli gravid igen! Jag kommer bli steril" att det troligtvis kommer att bli tvärtom. Man skrapar rent så det kommer en alldeles ny och fräsch slemhinna och förutsättningen för att något ska fästa och växa blir bättre än någonsin. Hon blev gravid på första försöket sedan igen. Bra att tänka på när det känns tungt! Kram till alla!

Svar på tråden BF september 2011