Nelia82 skrev 2011-03-01 12:06:01 följande:
Okej.... jag vet inte om jag ska ta upp detta här ifall det gör någon orolig, men samtidigt vill jag ändå kolla med er vad era bm säger när det gäller att lyssna efter hjärtljud. Pratade med min bm på telefon nyligen för jag ville boka VUL för att se så jag inte väntar tvillingar (både mamma och mormor har burit tvillingar, fast den ena har inte klarat sig, men det ligger uppenbarligen i släkten), i alla fall, hon kunde inte ge mig tid förrän 17 mars så jag frågade om vi inte kunde lyssna efter hjärtljud imorgon när jag ska på inskrivningen. Då svarade hon att hon inte kan göra det för de nya rekommendationerna säger att man inte ska lyssna efter hjärtljud innan vecka 16 pga att det alstrar värme i livmodern som kan ge fostret hjärnskador.
Det känns ju inte som att det är något hon bara hämtat ur luften för att inte lyssna efter hjärtljud, men samtidigt är det ju många här i tråden som lyssnat hos sina bm samt några som t.o.m. köpt hem egna dopplers och lyssnar hemma. Vad tror ni om det min bm säger??

Jag läste en sådan rekommendation i en pärm i väntrummet på MVC, men det var angående UL, kommer inte ihåg om det var angående hjärtljuden också, men det stod att om den medicinska nyttan överstiger faran är det ändå berättigat. Om du är orolig tycker jag att du ska propsa för att oro inte är bra för barnet.
Förra graviditeten sa BM också att man inte lyssnar på hjärtljud i onödan och "stör bebisen". Den blir ju ofta lite stressad av UL och när man lyssnar på hjärtljud.