Inlägg från: Jennypenny83 |Visa alla inlägg
  • Jennypenny83

BF september 2011

Hannabus skrev 2011-01-25 12:47:05 följande:
    Hej!

Jo jag förstår MEN jag kan väl inte plussa 27/12 o samtidigt bli gravid samma dag?
    Nej det kan man ju så klart inte :) Men det jag menar är att när du gör ditt RUL, så kan bebisen ha vuxit ikapp lite, dvs. att det stämmer mer på din egen veckoberäkning. Om ägget fäst lite senare, men ändå så du hunnit producera tillräckligt med hcg till ditt test, så kanske det inte blir så stor skillnad. Många testar ju positivt flera dagar innan BIM.
  • Jennypenny83
    Cornellia skrev 2011-01-25 12:51:47 följande:
    Det spelar väl ingen rol när ägget fäster? Det börjar väl utvecklas direkt efter befruktningen?
    Ägget måste fästa för att kunna utveckla sig till en normal graviditet. Ïnnan det fäster, så är det "bara" ett befruktat ägg. Det är kemi, kroppens hormoner måste få reda på från livmodern att det inte ska stöta bort slemhinnan (alltså mens), det händer endast när ägget fäster.
  • Jennypenny83
    Cornellia skrev 2011-01-25 13:00:37 följande:
    Ja, givetvis måste det fästa för att det tillslut ska bli en normalgraviditet. Men det är juh inte så att celldelningen blir "pausad" mellan befrukningen och då ägget fäster, utan celldelningen börjar juh direkt, och fortsätter utvecklas hela tiden fram tills det fäster.
    Nej, ägget måste fästa först.
  • Jennypenny83
    Cornellia skrev 2011-01-25 13:19:12 följande:
    Jag rekommenderar dig verkligen att läsa "ett barn blir till" av Lennart Nilsson.

Väldigt läsvärd bok, med fina bilder på allt som händer under en graviditet från befruktning till förlossning.
    Ja nu ska jag inte vara otydlig heller :) Det jag menar när jag säger nej, ägget måste fästa, är att produktionen av hcg inte börjar förrän ägget har fäst. Det var det jag skrev i mitt första svar, vilket betyder att det faktsikt spelar roll i förhållande till när man kan testa positivt på ett graviditetstest.
    Men ja ägget delar sig på vägen dit, blir inte större, men det sker en celldelning. 

• Jennypenny83
    DaniellaG skrev 2011-01-25 13:35:14 följande:
    Jag är så kluven nu.. Var hos bm för första gången idag o hon gjorde en gynundersökning och kände på magen om allt såg ut att stå rätt till. Hon sa att det verkade litet för att vara i vecka 9+5, så nu är jag jätterädd för att fostret kanske dött i vecka sju eller nåt o fortfarande ligger kvar.. :/
    Fick du ingen tid till VUL för kontroll? Lite dumt sagt av henne om hon inte följer upp på det, eller kommer med en lungnande förklaring...
  • Jennypenny83
    DaniellaG skrev 2011-01-25 13:54:42 följande:
    Nej det var ingen sån kontroll. Hon kände bara med händerna. Imorrn ska tid bokas för ul för v 11-13. Är i v 9+5 nu. Lång väntan på att få svar på ifall det lever eller inte.

Men alla är väl inte lika stora i v 9? Så det är kanske inte kört.
    Vet inte om du såg min och Cornellias disussion ovan Glad Men det är så induviduellt och osäkert så här tidigt, gör du ett VUL idag hade du kanske också ått svaret att du inte var lika långt gången. Allt som skrivs i böcker är genomsnitt, inte en lag :)
    Ingen av mina gyn.undersökningar har gett mig svar på eller bekräftat min veckoräkning och jag har en fullt frisk son. Min livmoder lutar bakåt, så det är omöjligt att känna storlek så tidigt.
    och du... Det är inte kört :)
  • Jennypenny83
    nasj skrev 2011-01-25 14:57:04 följande:
    TIll er som har barn sen tidigare,upplever ni att alla symtom är värre denna gång än tidigare?Jag vet att alla känner sig trötta och illamående,men jag upplevde inte så här med min första graviditet,känner mig helt off,orkar inte ett skit och nu känner jag att jag håller på att få ryggskott igen,hade det för bara 3 veckor sen.
    Har blivit erbjuden ett väldigt bra jobb,men de vet inte om att jag är gravid och jag orkar inte ens svara i telefon när nån ringer mig....hur ska det då gå med ett nytt jobb,samtidigt behöver jag komma igång nu,nån som vet hur länge man brukar vara så här tills det blir bättre?
    Mina symptom kom senare denna gången, jag hade ingen aning om att jag var gravid förrän illamåendet började.
    Men jag tycker det är lite värre, för jag har ingen energi alls och mår illa dygnet runt... âr just nu sjukskriven från jobbet, men jag blir knäpp av att bara ligga på soffan hela dagarna och så som jag äter kommer jag gå upp minst 30 kg igen. Jag vill kunna jobba och ta hand om min son som jag brukar!
  • Jennypenny83
    RonjaLi skrev 2011-01-25 18:29:12 följande:
    Gråter

Var på inskrivning idag.
    Det tog en timme att väga, ta prover och allt annat.
    Jag nämnde att jag idag haft ont i livmodertappen men barnmorskan sa att det troligtvis var pga att den blir hårdare av hormonerna och att det bildas en "slempropp" i den.
    Vi säger hejdå och på vägen ut passar jag på att gå på toaletten och då blöder jag! Ganska mycket, typ som vid mens.

Vet inte vart jag ska ta vägen! Orkar inte ännu ett missfall! Och jag som berättat för kollegorna idag...
    Gick du inte tillbaka in till BM dÅ? Usch vad hemskt att inte veta... Hoppas det inte ortsätter eller utvecklar sig till missfall. Håller tummarna allt vad jag kan för dig!
  • Jennypenny83
    Nonkan82 skrev 2011-01-29 14:46:43 följande:

Fick också finnar de första veckorna och nu sista veckan börjar det lägga sig och se fint ut. Hoppas att jag kommer "lysa" och ha fin hy under resten av graviditeten som man hört är vanligt. Har nämligen alltid nån finne då och då i vanliga fall och inte varit helnöjd med hyn.

Är nog också ett kilo tyngre nu än i början av graviditeten. Trodde dock att jag skulle gå upp mer i vikt med tankte på att jag äter större portioner.

Var nyss och handla efter promenaden och fick sug på dammsugare. Såna där pistachbakelser ni vet Så det blev ett 4-pack med såna. Känns så konstigt med alla lustiga sug som man inte känner igen sen förut Drömmer

Haha, dammsugare hade jag också craving efter i min första graviditet, speciellt fram till v. 12 :)

Jag var på inskrivning igår och jag får ett tidigt UL, för att bestämma BF! Tjooho!! Jag behövde inte ens argumentera för det. Hon trodde jag var runt  v. 8 vilket stämmer ganska bra, men för att kunna ta blodprov till NUB/KUB så måste vi veta mer säkert än som så. Hoppas hoppas jag inte ska vänta för länge nu bara :P
  • Jennypenny83
    Nonkan82 skrev 2011-01-29 15:19:18 följande:
    Betula: Samma med mig... var inte heller så sugen på sötsaker förrän nu senaste veckan. Har både
    tryckt i mig semla, stoooor chokladmuffins på mcdonalds (love den muffinsen!), choklad, glass
    och annat smått och gått nu under veckan. Hoppas det suget dämpar sig lite snart och att man
    blir sugen på sallad istället Skrattande

Jennypenny: Angående KUB... ska göra det i v 13, men har fått tid för en dag bara... trodde man skulle lämna blodprov några dagar innan. Vet du om man kan lämna även samma dag? Ska göra testet i Köpenhamn.
    Jag tror bara de ska hinna få svaret. Man kan tidigast göra blodprovet efter 9 fulla veckor. Jag skulle komma tillbaka i slutet av nästa vecka och ta mina blodprover, även om jag inte varit på VUL än. Visar det sig att vara för tidigt får vi ju göra om det.
    Jag tror helt enkelt bara man väljer att kombinera inskrivingen i v. 9-10 med blodproverna, så man slipper åka iväg fler gånger. UL och blodprov görs här på två olika ställen. Tycker du ska lita på det du har fått från Köpenhamn :)
Svar på tråden BF september 2011