Inlägg från: Cornellia |Visa alla inlägg
  • Cornellia

BF september 2011

betula skrev 2011-05-30 21:10:59 följande:
    Mollee och Cornelia Jag måste säga att jag nog tycker erat argument att ta reda på kön är ett av de som faktiskt skulle kunna få mig att känna behov av att ta reda på det. Så länge man inte tänker abortera att barn m "fel" kön utan gör det just för att man är rädd att man skall ha svårt att knyta an utan en längre tids "tillvänjning" så är det väl väldigt vettigt att ta reda på innan.

Själv så tilltalar vi Krypet som han mest hela tiden, även om vi inte vet, och jag kan känna att det kommer bli en rejäl omställning för mig om det visar sig vara en flicka istället. Men jag oroar mig inte direkt över det, utan det får bli en överaskning då liten bestämmer sig för att titta ut :)
    Grejen är det att om det funnits en lite större tolerans att uttrycka dessa känslor, så är jag säker på att man hade kunnat bli lugnad i det avseendet, vi kan inte vara dom första gravida som känner såhär, och vi kommer säkerligen inte vara dom sista. Det vore så skönt om man hade kunnat lufta denna oro innan.

Idag är ju jag säker på att det kommer bli fantastiskt att vara mamma åt vår lilla kille, men i februari och mars var jag verkligen oroad att jag var en riktigt dålig människa som önskade ett visst kön, och att OM det var en kille så skulle jag inte klara av det.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    CEEW skrev 2011-06-14 09:36:10 följande:

Visst är det ett gäng av er här inne som har hund?

Tänkte på det här med fästingskydd på jyckarna. Är det Ok att använda nu?
    Läste på ett s.k örthalsband där det stod "tvätta rikligt med vatten efter kontakt med hud eller ögon".
    Blev lite skraj så jag vågade inte köpa det...
    Hur är det med andra produkter? Scalibor, frontline ect.?

Jag vågar inte använda fästingmedel alls, tycker biverkningarna är för otäcka.

Min kompis hade på frontline på sina hundar förra helgen och båda hundarna blev tillfälligt förlamade i bakbenen.

Det vi brukar använda på vår tjej är ett avkok på timjan och citron, som sprayas på henne med blomspruta varje morgon. Det fungerar ganska bra, förr kunde vi ta en 20 fästingar per sommar, förra året var vi nere på två. Men det fungerar nog bäst i områden som inte har jättestora problem med fästingar.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    Iryelle skrev 2011-06-22 14:27:58 följande:
    Har nu läst lite om avnavling, både forskning o forum. Det verkar ju som att sen avnavling är att föredra iaf och att man kan ta de där proverna de vill ha ändå under tiden. Fler o fler sjukhus har det som praxis. Enligt ett foruminlägg verkar det vara praxis på Östra i Göteborg och i Mölndal men man får fråga för att vara säker antar jag.
    Just göteborgsområdet verkar det vara lite si och så, vissa säger att det är praxis med sen avnavling, och vissa har fått tjata sig blå om just sen avnavling.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    She is Me skrev 2011-07-01 09:04:23 följande:
    Hur är det med era män, slutar de dricka när det närmar sig eller? Och i vilken vecka isf. Min man tänkte vänta tills v 35 men sen när jag fick själv köra in till förlossningen på midsommarafton så kände han att han nog slutar nu, är i v 30 nu
    Vi har inte pratat om det, men jag tror inte att han tänkt låta bli ölen på festivalen ha ska på nästa helg.

Annars dricker han väldigt sällan, och blir i princip aldrig "full". Tror inte att det kommer utgöra något problem, om maken har druckit en öl får vi väl ta en taxi.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia

Idag är jag glad!

Igår fick jag hem dom sista prylarna till lillen, bla babyskyddet. Så kul, nu är det bara att otåligt vänta på vagen och bebisen, jag tror dock att bebisen hinner först faktiskt.

Men det känns skönt att allt börjar bli klart, ska bara sy lite dra-på-lakan till spjälsängen, sen är allt färdigt och man behöver inte fundera över det där i slutet.

BF 1/9 2011
  • Cornellia

Nu var det evigheter sedan jag var in här i tråden!
    Gud vad ni skriver, finns ju inte en chans att "läsa ikapp"!

Här börjar det kännas ganska tungt, 35 dagar kvar nu, och jag börjar ha svårt att ligga, svårt att gå, svårt att stå och svårt att sitta. Men humöret är fortfarande helt okej

Allt är dessutom färdig handlat, det sista köptes igår, så den närmsta månaden planerar jag att bara ta det chill, sy lite och vänta på bebisen.

Hoppas det är bra med alla er andra!

BF 1/9 2011
  • Cornellia
    Liz skrev 2011-07-26 14:10:00 följande:
    jag hade tygblöjor när jag var liten... kan inte ha tyckt om det, för jag var HELT blöjfri innan 9 månader. då hade jag inte ens bjöja på nätterna...  =)

har också funderat på att kanske variera lite med tygblöja och engångs... vart kan man få tag på tygblöjor nu för tiden?
    Skillnaden är att barn med tygblöjor känner att dom är våta, och kan helt enkelt lära sig sambandet mellan kissa-våt blöja, tillskillnad från barn med "vanliga" blöjor, som inte känner vätan. Det är vanligt att barn med tygblöjor blir torra fort, speciellt om man EC:ar samtidigt.

Finns lite överallt, bla barnens hus säljer Imse Vimse.
    http://www.barnshop.se/
    http://www.alvehamn.se/
    http://www.minimundus.se/
    http://www.myllymuksut.com/index.php?language=sv
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    VeronicaNyberg skrev 2011-07-26 17:40:00 följande:
    Jag kommer nog att köpa dessa www.greendiaperstore.com/NatureBabycare.html# , tänkte först ha tygblöja, men har inte tvättmaskinen i lägenheten så det kändes lite för bökigt :P
    Intressant!

vi kommer nog köra med tygisar, men jag gissar att det kommer bli några engångs då och då.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    Anna4 skrev 2011-07-26 20:31:24 följande:
    Fast det känns inte så miljövänligt att beställa blöjor från andra länder? Libero görs ju i sverige.
    För mig är det viktigare att mitt barn har ekologiska material mot huden.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia

Jag mår inte illa, men jag blir verkligen akut döhungrig där mellan frukost och lunch, och det hjälper inte särskilt att jag äter nån frukt eller liknande. Riktigt irriterande.

BF 1/9 2011
Svar på tråden BF september 2011