Inlägg från: skomakarfrun |Visa alla inlägg
  • skomakarfrun

BF september 2011

Cornellia skrev 2011-01-26 16:53:51 följande:
    På södertull.

Jag har varit på ett VUL pga att jag hade en ordentlig blödning kring trettondagsafton, men det är väl inget som görs i vanliga fall.

Gissar att min BM vill ha lite extra koll på mig efter som min graviditet räknas som riskgraviditet, men som sagt känns det tidit med RUL i v16.
    okej, attans då, jag som hade hoppats att du hade nåt knep för att få VUL, jag får vackert vänta till vecka 16-17 då... men det känns konstigt att de inte kollar upp att man ens är gravid. Man ska behöva vänta nästan halva graviditeten.. jaja hoppas de kommande två månaderna går fort... Tungan ute
    lilla ärtan, stanna där du är
  • skomakarfrun
    malar87 skrev 2011-01-27 14:43:24 följande:
    Har ngn av er börjat små kika lite på vagn?
    emmaljunga edge duo eller brio happy, men lutar mest åt emmaljungan, synd bara att den är så groteskt stor.
    Jag behöver en vagn som fungerar på grusväg och lite off-road.

Vi ska köpa bil i april så får vi tag på en med stort bagageutrymme så blir det en emmaljunga, dessutom är brio nästan lika stor vad det verkar, men jag har inte sett dem ihopfällda än...
  • skomakarfrun
    DaniellaG skrev 2011-01-27 18:40:27 följande:
    Har ni någon koll på hur många som drabbas av att fostret dör i magen tidigt, och sen ligger kvar i några veckor? Typ om det händer var och varannan som får missfall, eller att det är mycket ovanligt?
    det undrar jag också, är inte alls orolig för missfall, däremot missed abortion som det kallas det du undrar över.
    Jag frågade min BM men hon sa att det var väldigt ovanligt, men det verkar ju inte så om man kollar runt lite här på FL. Här verkar var och varannan varit med om det.

Usch att gå och må så här dåligt och så är ändå barnet dött, skulle inte vara roligt alls, eller i värsta fall, upptäcka på RUL i v 17 att det är dött och varit det ett tag...

Jag funderar på att lura till mig ett VUL efter v 12 så att jag ser att det ens finns ett barn i magen...
  • skomakarfrun
    DaniellaG skrev 2011-01-27 19:04:51 följande:
    Ja man vill ju vara säker!! Men om det inte händer så många som hon sa så är det nog ingen fara.
    nä men jag vill gärna se siffror på det, inte bara att oron avfärdas, det hjälper inte mig. Jag ska fråga om det igen nästa gång jag går dit och be henne ta fram siffror på det...
  • skomakarfrun
    Flisan79 skrev 2011-01-27 19:40:13 följande:
    Vi har som jag skrev tidigare en Baby travel. Den är vi mycket nöjda med och dottern som snart fyller 4 åker fortfarande i den.

Varning, låt bli att läsa om du tror dig bli upprörd

Angående MA. Alltså, anledningen till att MA blivit mer på tapeten är ju just det att fler gör tidiga VUL. Då upptäcks fler MA innan de hunnit stötas ut av kroppen. I senare forskning verkar det som att fostret nästan aldrig stöts ut direkt, däremot kan det ju gå betydligt snabbare än flera veckor(typ några dagar). Hade man inte gjort det där VUL:et i låt säga v 8 och sen fick själva blödningen v 9 så hade man kallat det MF eftersom man då inte hade vetat att fostret dött i kanske v 7. Däremot verkar de inte så vanligt att det tar många veckor så, speciellt inte så lång tid som någon här i tråden varit med om (var det 8 v?).

Vill inte göra någon nervös men MA räknas nog in i samma statetsik som MF då det i stort sett är samma sak.

Själv gjorde jag ju ett VUL av exakt samma anledning. Ville inte gå och tro att allt var bra om inte så var fallet.

Ursh
    okej, det förklarar saken, jag ska sluta oroa mig för MA, ska sluta oroa mig helt, synd bara att det är så svårt..

försöker intala mig att om jag oroar mig för allt detta nu hur kommer det då bli när barnet väl är ute, jag kommer oroa ihjäl mig. Dags att lära sig koppla av och njuta av stunden...
  • skomakarfrun
    Nonkan82 skrev 2011-01-27 20:28:31 följande:
    Kl 7.40 imorn ska jag på VUL... spännande! Går in i v 9 (8+0) då.

Är otroligt trött och helt slut efter jobbet (och på jobbet också dessutom). Alla kollegor har vetat om graviditeten redan från början eftersom jag jobbar som kemist på ett labb och inte kan jobba lika avslappnat med en del lösningsmedel och kemikalier längre. Det är pga mitt yrke jag ska göra VUL. Är orolig för att nåt ska ha skadat bebben pga de fosterskadande ämnena jag hanterar. Får hoppas på det bästa!
    oj jag studerar kemi och ska börja en ny kurs på måndag, i utbildningen ingår laborativt arbete och jag oroar mig lite för hur det ska bli. Men förhoppningsvis är handledarna så kunniga att de kan avgöra om labarna är riskfria eller inte. Får läsa på riskfraserna ordentligt innan jag börjar så jag vet...
  • skomakarfrun
    Nonkan82 skrev 2011-01-27 21:13:03 följande:
    Under min utbildning (blev klar i somras) fick man inte labba alls om man var gravid, så hör med handledarna på måndag. Ofta stöter man ju på fler skadliga kemikalier under utbildningstiden (eftersom man måste utföra en hel del olika typer av labbar) än vi arbete.
    jag vet att man får göra vissa labbar, har haft kursare som är gravida som ändå laborerar.
    Man får väl se till att labpartnern handhar de giftiga ämnena. Men jag ska fråga på måndag så jag inte gör något tokigt. Det jobbiga är att laborationerna är obligatoriska och det kommer bli jobbigt för mig att göra dem någon annan gång, förhoppningsvis kan de anpassa dem så att jag kan vara med ändå.

Jag kommer läsa farmaceutisk fysikalisk kemi och galenisk farmaci så har jag tur är det inte några terratogena eller embryotoxiska ämnen inblandade...
  • skomakarfrun

roligt att läsa att alla nästan har samma symptom. Mitt hår är också superfett och jag hatar att duscha så det är ett stort problem. Blir fett nästan samma dag jag duschat och att det är så kallt att man måste ha mössa på sig gör det hela inte bättre.

Jag har också mått väldigt illa, men köpte seaband och det hjälpte mig. Nu mår jag bara dåligt på kvällarna innan jag somnar, magen är såååå svullen att det känns som att all mat ska komma upp igen. Väldigt obehagligt och det gör det svårt att somna. På morgonen är magen platt igen och allt är som vanligt...

En annan jobbig sak är att jag kan bli väldigt yrslig, speciellt när jag är i affärer eller andra ställen och inte tar av mig halsduk och jacka.. igår svimmade jag nästan. Varför finns det inte vatten och vilostolar på alla affärer för =(

MEN jag är väldigt glad för mina symptom, är också glad att det komma nya/att de förvärras med tiden. För då känns det att det går framåt.
    Det är ju ändå sån kort tid av livet, man får se det så..

• skomakarfrun

Skönt att höra att detta äckliga illamående snart är slut, v 7+5 idag. Trodde jag skulle behöva stå ut till v 12-13. Brukar det alltså plana ut tidigare?

• skomakarfrun

Första dagen i skolan idag, så trött så jag knappt kunde koncentrera mig. Nu är jag så trött att jag mår illa, har inte kunnat äta annan kvällsmat än mackor. Suck detta kommer bli jobbigt...

Svar på tråden BF september 2011