Inlägg från: Mamma Tes |Visa alla inlägg
  • Mamma Tes

BF september 2011

aliceolivia skrev 2011-03-14 12:46:21 följande:
    Deppig som tusan idag.

Berättade för mamma om bebisen igår. Visade sig då att hon vetat om det i ca 2 månader redan, dvs sen absolut första besöket hos BM!. Mamma jobbar inom vården men min BM har försäkrat om och om igen att hon inte skulle kunna få nys om det.

Värsta är att hon inte verkade särskilt glad. Tror hon känt som att hon var sist i världen som fick veta (ja officiellt då) fast hon i själva verket var den första. Hoppas i alla fall det är därför hon inte verkade superglad.

Har liksom väntat mig att min sambos försäldrar inte kommer bli överförtjusta (dom tycker att dom har tillräckligt med barnbarn) och jag tror inte heller hans barn kommer bli särskilt glada över ett nytt syskon. Hade inte väntat mig det av mina föräldrar. 
    Men hallå! Hur tänker folk? Klart man ska glädjas med folk som berättar en sådan nyhet. Det var faktiskt dåligt av din mamma. Har hon läst dina journaler då eller hur vet hon? Man får inte gå in och läsa vilka journaler som helst  bara för att man är vårdpersonal utan man ska ha berhörighet. Som behandöande läkare eller att man som ssk tec. fått order om att kolla upp provsvar eller så.

Hoppas du får en bättre reaktion av din mamma nästa gång och din sambos föräldrar tycker jag ni ska säga till att ni vill att dom ska vara glada för eran skull för ni är GLADA. Vad är det med folk idag?!!

Barn kan reagera på olika sätt. Speciellt om det är ens mamma eller pappa som får barn med en ny. Kan vara rivalkänslor men oftast så blir det bra bara bebisen kommit ut. Man ska nog inte lägga för stor vikt vid det.
  • Mamma Tes
    aliceolivia skrev 2011-03-14 13:09:57 följande:
    Tesan: Visade sig att det är mamma som bokar alla tider till ultraljud nuförtiden, visste inte att hon tagit över den biten, så hon har inte gjort något fel. Hon jobbar ju inom samma klinik därför jag verkligen ville dubbelkolla med BM så att det inte skulle bli så här.  

Får väl helt enkelt hoppas på en bättre reaktion nästa gång vi ses.... .
    Nej vilken miss! 
  • Mamma Tes
    IdaElinLivia040611 skrev 2011-03-15 10:15:22 följande:
    Dom har just nu linnen i alla färger på Gina för 99:- och dom e långa och super bra. Gravid linnen e dyrare oftast i alla fall.
    69.90 kostar h&m:s gravidlinnen och dom älskar jag!
  • Mamma Tes
    sockerslav skrev 2011-03-17 07:58:38 följande:
    Här är en till "tjockis" om man ska gå efter BMI! Vid förra graviditeten vägde jag 90 kg vid inskrivning och 104 precis innan förlossning. Då ska man komma ihåg att jag gick upp 5 kg bara de sista veckorna eftersom jag samlade på mig så mycket vatten.

Jag fick också göra glukosbelastning, mina värden var hur bra som helst under hela graviditeten. Efter förlossning läste jag förlossningsjournalen och då stod det nåt i stil med "Modern har rubbingarn i det endokrina systemet som försvårat graviditet, förlossning och eftervård". Endokrina systemet kan vara saker som diabetes, struma och problem med sköldkörteln. Jag såg ut som ett levande frågetecken! Hade jag såna problem och ingen har sagt nåt?!?!
    KOllade med min BM som sa att de lägger till den raden automatiskt i journalen om man har ett över ett visst BMI.

Denna gången vägde jag 79 vid inskrivning, alltså mycket bättre förutsättningar än förra gången. Dessutom tränar jag 2-3 ggr i veckan. Är gammal innebandy- och fotbollstjej så grundkondisen finns där. Jag ser inte mig själv som fet, trots att BMI-skalan skvallrar om att jag skulle ha grav övervikt.

Min BM är väldigt laid back när det gäller vikt. Hon säger att hon vill ha koll på vikten så att man inte ökar för mycket på kort tid, då kan det vara fel. Denna gången sa hon att jag inte behöver göra någon glukosbelastning eftersom jag hade perfekta värden förra gången, och även väger mindre.
    Så olika det är. Jag väger mer än vad du gjorde vid din förra grav och det gjorde jag även då jag var gravid med dottern. Men där jag går görs ingen glukosbelastning så länge som blodsockret ligger bra. Inte stod det heller så i min journal som det gjorde i din. Märkligt!
  • Mamma Tes
    Thegran skrev 2011-03-19 09:11:03 följande:

Hej, får man hoppa in här?

är gravid i v.13, bf 27 sept. Andra barnet, har en dotter på snart 2.5 år.

Hej och välkommen! Känner igen dig från thailandtråden
  • Mamma Tes

Jag har inte heller gått upp nåt. Är glad för det då jag har en massa övervikt men samtidigt nojar jag att det är ngt allvarligt fel på mig. Jag oroar mig för allt,

Någon annan som fått dåliga värden på sköldkörtel-prover?

• Mamma Tes
    nam skrev 2011-03-30 09:58:53 följande:
    Nu är jag så där jättelöjlig igen, men jag är SÅ orolig över att mitt lilla pyr ska ha dött i magen sedan första ultraljudet den 1:a mars. Vet egentligen inte varför, för jag har inte haft några blödningar/haft ont eller så och jag till och med tror att jag kände första sparkandet igår! Skrattande Såååååååååå häftigt!

Men OM älskade lilla pyret skulle ha dött, inte skulle jag väl då ha "växtvärk" i livmodern fortfarande som jag har nu? Och magen växer ju?!

Ja ni hör ju, helt absurda tankar. Skärp mig själv!
    Alltså jag vill inte skrämmas men du frågar så ska vara ärlig. Det finns dom vars mage växer och dom har kvar alla grav.symptom för att senare, tex vid RUL få reda på att fostret har dött tidigare. Detta är såklart jätteovanligt men har hört om såna fall.

Nu känner du ju att bebben rör sig så lita på den känslan! 
  • Mamma Tes
    NornaB skrev 2011-03-30 11:51:04 följande:
    Jag har/hade en sköldkörtelsjukdom som heter graves sjukdom. För ungefär ett år sen opererade jag brt min sköldkörtel och äter nu levaxin. Jag har ökat dosen rätt kraftigt sen jag blev gravid. Äter 175 microgram/dag. Och mår bättre än innan graviditet. Jag går och tar prover var fjärde vecka. Och komer ju att äta levaxin för alltid. 
    Hur låg ditt TSH och T4 då sjukdomen uppräcktes?

Jag fick veta av min BM att jag hade ett TSH på 0,07 så fick ta om proverna. Då var TSH 0,14 och T4 13. Ska ta nya prover nu var 3:e vecka. 2 veckor kvar till nästa prov. Jag är skitorolig för bebben och mig och det jag hittar då jag googlar handlar ju såklart om hjärntumörer, tumörer på hypofysen och sånt

Om nästa prov också är dåligt ska jag banne mig säga till BM att jag vill prata med läkaren på MVC. Det är hon (läkaren) som beslutat att jag inte behölver någon behandling, bara ta om proverna var 3:e vecka 
  • Mamma Tes
    NornaB skrev 2011-03-30 12:23:22 följande:
    Jag kommer inte ihåg några exakta värden, fick diagnos för 2 år sen.. Men dom va skyhöga. Men jag hade haft symtom på överfunktion i ett halvår minst utan att ha gått till läkaren. Gick inte förren min händer inte slutade skaka. Och när jag läste om sjukdomen hade jag alla symtom! 

Jag går inte på spec mödravård utan min läkare sen innan håller koll på mig. Men många som har sköldkörtelproblem går på spec mödravården.  
    Okej. Då var säkert ditt TSH lågt och T4 högt. Då är det ju absolut överproduktion-hypertyreos. Bra att du har en läkare som håller koll. Här har det inte varit tal om att gå på spec.mödravård alls så jag hoppas läkaren på min mvc vet vad hon pratar om. 
    Skrutt74 skrev 2011-03-30 14:12:38 följande:
    Mina sköldkörtelprover har varierat nu i ett par år. TSH brukar ligga straxt över normala värden, nu senast 0,85. Men mitt T4V sjunker i bland, och har nu ett värde på 10. BM skulle visa det åt gyn, men han kommer först i nästa vecka så får se vad han säger.
    Ja ditt TSH är ju nårmalt då gränsen går på 0,2 men du ligger verkligen på gränsen med T4. Hoppas det ordnar till sig för dig. Hur mår du?

Fasen vad jobbigt det är att oroa sig :-/

Svar på tråden BF september 2011