Inlägg från: Sofiafia82 |Visa alla inlägg
  • Sofiafia82

BF september 2011

Läser om att många känner sig nere. Jag har också gjort det nu senaste dagarna. Kan det ha att göra med vilken/vilka veckor man är i tror ni? Jag gick in i v 16 igår...
    Hoppas inte det håller i sig resten av graviditeten bara Förvånad

• Sofiafia82

Alcastar: Hoppas verkligen att båda är friska! Håller tummarna!

Cornelia: Lycka till, det går nog fint!

• Sofiafia82

Idag fick jag verkligen ett rejält bakslag. Är i Alperna nu och åker skidor och herreguuu vad jobbigt det är att åka nu när jag är gravid! Har aldrig känt så här tungt förut. Blev yr och illamående med när jag åkte upp i kabinbanorna. Det är ca 3000 m högt här så jag antar att mitt låga blodvärde och att hjärtat måste jbba hårdare ändå nu var anledningen till det.
    Dessutom var det lavinfara imorse så de hade inte pistat backarna sen igår och det var fullt med lössnö som gjorde svängarna extra tunga.
    Kommer nog inte åka skidor nån mer gång som gravid iaf

• Sofiafia82
    trivsamma forandringar skrev 2011-03-17 22:32:26 följande:
    Oj, ja jag kan förstå dig. Jag blir yr, andfådd och illamående över att gå en trappa upp till övervåningen här hemma... Så 3000 meters höjd kan jag tänka mig hur det känns ojojoj Men du kan säkert ha det underbart i Alperna ändå =)

Råkade slå över till Big Brother och såg dem dessutom äta grodlår nu, kan inte säga att det stillade mitt illamående, bläää

Ha det underbart i alperna och njut av semestern
    Det känns jättekonstigt att bli illamående bara av att åka kabinbanan upp, eftersom jag inte mått illa sen v 11 typ :)
    Idag ramlade jag tyvärr rejält :/ åkte ganska fort och råkade nog korsa skidorna på nåt sätt. Föll på magen med ansiktet rakt ner och blödde ganska mkt från näsa och läppar...
    Fick en rejäl smäll i huvet med trots att jag hade hjälm så jag har mått dåligt nu hela kvällen och sovit några timmar. Har väl en lättare hjärnskakning kan jag tro. Det fick bli sista åket för dagen!

Måste se big brother nu! Har missat två avsnitt som ska tas igen... vill inte missa nåt, haha! Hoppas inte jag blir mer illamående nu bara ;)

Tack, jag ska försöka njuta av semestern trots all yrsel och krämpor från dagens olycka. Fick mig fina botoxläppar på köpet haha!
  • Sofiafia82
    vanligmänniska skrev 2011-03-18 14:45:38 följande:
    Känner igen det där. Var uppe i fjällen förra veckan då jag var i v15 och jösses, inte alls samma ork som innan så jag tror absolut att höjdskillnad och lössnö ;) kan vara bidragande orsaker!
    Idag är jag äntligen i v16 och fick tummen ur för att boka RUL.. blir den 13/4 för min del vilket känns lagom, är då i v18+5 och jag fyller år två dagar efter detta, så hoppas självklart på en fiiin förtidig present :)
    Är verkligen helt kass nu konditionsmässigt jämfört med tidigare. Måste stanna flera gånger i backarna och vila, haha, tanterna bara svischar förbi mig! Lite pinsamt är det allt eftersom det inte syns att jag är gravid med skidjackan på. Hade känts lite bättre om alla sett att jag var gravid
    Minns inte att jag någonsin tyckt det varit så jobbigt att åka slalom som nu!
  • Sofiafia82
    Flisan79 skrev 2011-03-18 16:56:30 följande:
    Tack för den infon . Fick höra förra grav att det låga blotrycket kunde göra mig trött har jag förm mig men minnet är bra men kort. Just nu vet jag ju varken om det är lågt eller hb:n är lågt. Kanske bara är gravidtrött..haha...har ju två små busfrön som suger musten ur mig. Funderar också på om man kan vara extra trött när det växer mycket där nere. Att det lixom tar energi. Hmm...många teorier nu Drömmer
    Jag har också funderat på om jag är extra trött nu (v 16) då barnet nästan ska dubbla sin längd på en vecka. Minns att jag var väldigt trött den där veckan (tror det var v 9) då den även växte mkt. Är trött även när jag ligger och vilar typ :)
  • Sofiafia82
    trivsamma forandringar skrev 2011-03-18 19:20:50 följande:

JIPPI!!! =)

Jag har nu fått klart från Försäkringskassan att jag kommer få graviditetspenning under hela graviditeten pga arbetsförbud från läkare och arbetsgivare. Gud så skönt!
    Det är i princip första gången jag är i kontakt med försäkringskassan och det gick förvånandsvärt smidigt. Man har ju hört så mycket konstigt så jag hade inte förväntat mg detta...
    Fick till o med pengar från och med den dagen jag stannade hemma, eftersom jag visste om riskerna med att vara gravid på mitt jobb. Detta trots att inte alla papper var inne förrän 14 dagar senare. Helt fantastiskt!
    Nu kan jag pusta ut och veta att jag får stanna hemma med betalning fram till september/oktober.

Firar med lite saltlakris! =P

Grattis, vad kul! Man känner sig ju alltid lite lugnare och gladare om man vet att man får en inkomst. Kan vara ett riktigt stressmoment annars och allra helst nu när man ändå inte mår på topp alltid :)
  • Sofiafia82
    trivsamma forandringar skrev 2011-03-18 20:16:09 följande:
    Usch, stackare! Då får du sköta om dig. Ska väl iallafall inte vara någon fara för din bebis att du föll har jag förstått, de ska tåla en hel del därinne!

Du kanske kan ta Big-Brother Sannas plats inne i Big brother huset nu då när du har Botox läppar haha
    Haha precis jag ser ut som sanna-ankan nu =)
    Nej det ska inte vara nån fara att ramla nu när magen är så liten och bebisen är omgiven av så mycket fostervatten. BM sa att det är lugnt att ramla fram till de sista 2-3 månaderna i graviditeten då det kan sätta igång en förtidig förlossning.
  • Sofiafia82

Välkommen Tessa! Angående Järnvärde så hade jag 106 i v 6 trots att jag tog järntabletter redan då. Tar alltid järntabletter eftersom jag ligger lågt hela tiden. Sen när jag var på inskrivningen i v 14 hade det gått upp till 121! Har nog aldrig haft så högt, men bm sa att en del får högre Järnvärde under graviditeten. Mamma hade likadant som jag. Idag blir det ingen skidåkning för mig pga olyckan igår. Är helt blåslagen, men utan brutna ben :)

Svar på tråden BF september 2011