Inlägg från: givinglife |Visa alla inlägg
  • givinglife

BF september 2011

She is Me skrev 2011-01-20 09:08:31 följande:
    funderar på det här med kub, om det nu är så att du är i 7+2 då är det ju för tidigt att ta provet inför kub, för det ska man väl ta v9+ ? 
    Jag påpekade det för bm, men hon sa att det skulle gå bra...
    Hon sa att man ska ta blodproverna v10 och sen ultraljud mellan 12 och 14, det enda hon sa var att det ser de isåfall på ultraljudet och då får vi göra ett till senare. Eftersom det inte heller för göras för sent sa hon, men jag vet inte får ju gå på vad hon säger ...
    Jag kommer påpeka det igen idag så får vi se vad de säger den här gången. Samtalet idag är inte med samma barnmorska...
    Det enda sättet att få reda på hur långt gången jag är är ju med ultraljud eller VUL (eller?), och det tyckte hon inte jag  behövde eftersom det diffar på någon vecka.
    Såg nån annan i tråden som fått göra VUL för att fastställa hur långt gånget det var, men det var inget hon nämnde och när jag tog upp oro och det så sa hon bara, att så länge allt går bra så gör vi inget sånt extra.

Jag jobbar på en vårdcentral och bm här hade en diskussion bara dagarna efter om det här med alla ultraljud man gör (som de uttryckte sig), faktum är att man inte vet hhur det påverkar fostret, de hålls på med studier, men de måste göras under längre tid än vad som är gjort. Socialstyrelsen ger riktilinjer att det bara ska göra med medicinska skäl eftersom man inte vet riskerna med det egentligen. Alla ultraljud avger en liten liten liten strålning så de tycker att tills man vet riskerna ska man vara restriktiv. Men detär oxå väldigt olika för de olika landstingen i sverige...
  • givinglife
    Renni skrev 2011-01-20 11:14:04 följande:
    oh jag tror jag blir tokig... När jag skriver ifrån min mobil så kommer inte hela texten med!!!
    Om ni undrar =) Blir lite konstigt ibland om man inte förstår sammanhänget =)

Iallfall så skrev jag innan att jag mår pyton... Kräkningar & yrselattacker som heter duga...
    Jag käkar lerigian Comp morgon & kväll men det hjälper inte tyvärr..
    Någon som har ett bra tips emot illamåendet?
    Jag provar akupunktur from idag! Kanske är placebo, men det känns lite bättre än det brukar så här strax innan lunch...
    Fråga din bm eller sök en privat akupunktör om du är intresserad.

Annars har inget annat funkat på mig... postafen kan jag inte ta blir helt däckad och kan inte jobba, ska fråga om lergigan idag om nu inte akup hjälper...
  • givinglife

Hörni vad jag tjatar om den här akupunkturen... men hör o häpna, den har hjälpt idag! Jag har kunnat äta både lunch och middag utan spykänslor, kunnat sitta bredvid folk som äter.... känner fortfarande ett lätt illamående, men inte alls samma sak. UNDERBART!! Det är min kollega som sätter den på mig, så jag ska få varje dag i en vecka så hoppas jag ha nått en stabil nivå igen

Vi var på freja samtal nu i eftemiddag. Information om fosterdiagnostiken... eller det relevanta för oss KUB.
    Vi har efter samtalet beslutat att inte göra KUB... igen... vi beslutade egentligen samma förra grav, men när det slutade i missfall så blev jag hispig och sa att vi ska göra det. Men nu har vi resonerat kring det, vi ligger inte i någon risk grupp, har ett friskt barn sen tidigare så oddsen är rätt små. Om det skulle visa att barnet har DS så vill vi inte ta ställning till om vi ska behålla det eller inte... Så var det med det, får snällt vänta till RUL i v18 nånting... jättelååååångt kvar!
    Känns ändå bra att vi kom överens om det efter att satt oss in i det mer.
    Frågade om det här att vi inte vet vilken vecka vi är i, hon sa att de inte kommer ta emot oss på UL förrän vi har ett bättre hum, med det innebär en läkarundersökning där de känner ungeför hur stor livmodern är, inget VUL... Olika olika landsting tydligen. Här (örebro) är de otroligt restriktiva med ultraljud överhuvudtaget tydligen...

Ja just, grattis till alla nytillkomna

Imorn ska jag berätta för chefen tänkte jag

• givinglife
    Jennie f skrev 2011-01-23 13:16:36 följande:
    Jag orkar snart inte mer.. mår så sanslöst illa! Inget hjälper.. var hemma förra veckan för influensa, så jag misstänker att kroppen inte tål lika mycket.. men jag lyckas inte behålla något! Förstår inte hur jag ska orka jobba imorgon!

Dessutom är jag lite nervös för att behöva berätta för chefen att jag är gravid.. jag gjorde det förra gången (fick dock ett missfall) och hon var allt annat än glad.. jag vet att hon är stressad och har mycket att tänka på, men jag kan ju inte skjuta upp mitt liv bara för att det ska passa verksamheten.

.
    Stackare, vet hur det känns..... ett helvete att försöka få i sig nåt överhuvudtaget...

Mitt illamående är så otroligt mycket bättre efter akupunkturen. Idag har jag haft bakslag dock (2 dagar sen ssista aku).
    Det enda jag fått i mig är findus köttfärssås på burk, kall med sked.... låter lite äckligt, men det enda jag ätit på flera veckor som smakat gott och inte bara varit en plåga att få i sig.

Mackor med ost i micron har funkat ibland, salta kex har jag iaf inte kräkts upp. Blir det inte bättre så fråga barnmorskan om hjälp, finns ju tabletter oxå!
  • givinglife

Idag är magen som en ballong, känner mig som i 6:e månaden och det går inte att dölja att den putar (fast folk tror bara jag blivit lite tjock :-P).

• givinglife
    Renni skrev 2011-01-24 17:51:42 följande:
    Jag har inskrivning den 8/2... Då blir det provtagningar & den berömda vågen som man kommer fasa för varje gång man ska ställa sig på nu i de närmaste 9 månader ( och ett litet tag efteråt också)..

Usch det där man att gå upp i vikt är för mig väldigt jobbigt. Tycker det är jätte jobbigt att bli tjock & svullen då jag annars är väldigt smal..... Försöker att inte tänka på det med jag har förflutet med ätstörningar så jag gör allt för att inte tänka på det.... Förra graviditeten gick jag upp 15 kilo & jag HATADE när andra skulle ställa sig och säga
    - oj vad tjock du har blivit, det är man inte van vid... du som är smal annars...
    GAHHHH .... blev så arg på dessa!!

Någon mer som är viktnojjig?
    Har också en historia med ätstörningar, hade jobbigt med dottern där jag gick upp 34 kg!! Mest vätska, men det spelade mindre roll, tjock var jag ju oavsett... Det har släppt mer sen hon kom till världen, efter år av terapi är jag relativt nöjd med mig själv och är inte pinnsmal längre.
    Jag insåg att jag vill vara en förebild för henne och inte som min mamma gjorde när jag var liten, alltid påpekade hur tjock hon var, alltid bantade etc...
  • givinglife
    nasj skrev 2011-01-25 14:57:04 följande:
    TIll er som har barn sen tidigare,upplever ni att alla symtom är värre denna gång än tidigare?Jag vet att alla känner sig trötta och illamående,men jag upplevde inte så här med min första graviditet,känner mig helt off,orkar inte ett skit och nu känner jag att jag håller på att få ryggskott igen,hade det för bara 3 veckor sen.
    Har blivit erbjuden ett väldigt bra jobb,men de vet inte om att jag är gravid och jag orkar inte ens svara i telefon när nån ringer mig....hur ska det då gå med ett nytt jobb,samtidigt behöver jag komma igång nu,nån som vet hur länge man brukar vara så här tills det blir bättre?
    Blev illamående mycket snabbare den här gången (hoppas det går över snabbare oxå ).
    Är mer ofokuserad på typ jobb och sånt den här gången, tröttare vet jag inte.
    Känns som man glömmer så snabbt, o då är dottern bara 1,5 år .
  • givinglife

Miniapa: va fint att se att det finns fler som redan fått lika putande mage som jag ... Igår var det mamma mjukisar på så underbart skönt....

• givinglife
    Vill bli fyra skrev 2011-01-26 13:25:13 följande:
    Är det yrsel för för lågt blodtryck? I så fall ska du äta mycket saltlakrits. Det rådet fick jag förra gången. Men min yrsel berodde på för lågt blodtryck iom att jag inte fick i mig det jag behövde.
    fast är det inte lågt blodtryck så ska man inte äta saltlakrits.... de brukar avråda från för mkt när man är gravid (jag som älskar lastlakrits äter ändå, men måttliga mängder...)
  • givinglife
    She is Me skrev 2011-01-27 09:26:55 följande:
    undrar om det är babyboom i landet, för jag tycker folk får inskrivningstid sent...    I skåne har det varit rekordår, nu två eller tre år i rad... men jag vet inte hur det ser ut i resten av landet?
    det är samma i örebro län... babyrekord 2 år i rad nu och de förväntar sig ett nytt i år... (enligt min bm, bvc och samma yrkeskategorier på jobbet....)
Svar på tråden BF september 2011