Inlägg från: givinglife |Visa alla inlägg
  • givinglife

    BF september 2011

    b93 skrev 2011-01-27 22:46:50 följande:
    känns otroligt konstigt att skriva här, men jag har bf den 12 september.. :)

    Är det någon här inne som vet hur man räknar graviditetsveckor? Om jag räknar själv, så är jag i v 7+3, från sista mensens första dag. Men om jag kollar på internet så står det att jag är i v 8? jag fattar inte, är jag i v 7 eller är jag i v 8? :p hjälp mig någon!
    Här räknar barnmorskorna dig som v7 tills du är 7 fulla veckor (7+6) och då går in i v 8.

    Väldigt förvirrande första graviditeten då barnmorskan hela tiden sa en vecka tidigare än mig... Jag tänker som de räknar på nätet, alltså v7+2 är i v8...
  • givinglife

    Hörni det här med barnvagn.... ni som har syskon, hur tänker ni med syskonvagn eller inte.
    Vår dotter kommer vara 2 år och 3 månader ungefär när liten kommer, velar om syskonvagn eller inte...

    Vi har haft en crescent classic till dottern, inte alls nöjd.... dessutom får hon inte plats i den längre, det är en kombivagn, alltså med hårdlift man ställer i när de är små. Hennes ben är för långa och hon får inte plats att sova i den längre., hon är 88cm lång nu.. så har det varit minst 3 månader nu. Är inte nöjd med den då den krånglat i fjädring och hjulen är jättekonstiga, går snett och axlarna ser helt sneda ut...

    Vi ska oavsett skaffa ny vagn (eller ja begagnad ny), troligen en emmaljunga, men som sagt frågan är syskon vagn eller inte....

  • givinglife
    Hannabus skrev 2011-01-28 00:07:08 följande:
    Idag lämnade min kille mig för att han är deprimerad o inte orkar med ett normalt liv som det hette :) underbart...
    Sänder en värmande tanke och en kram.
  • givinglife

    usch vilken dag igår... illamåendet bara stegras....
    Igår fick jag akupunktur, TENS och tog lergigan comp, ändå helt utslagen och illamåendet blev lite bättre på natten när jag sov bara, nu i full gång igen...
    Enligt mig v8+3 idag, hoppas på att det ger sig snart, vet inte hur jag ska orka eller kunna jobba med det här, kämpade mig igenom fredagen som var en kort dag...
    Kräks inte, mår bara otroligt illa hela tiden och maginnehållet vandrar upp och ner.... usch, dags att prova en till tablett lergigan comp...

  • givinglife
    IdaElinLivia040611 skrev 2011-01-29 11:14:14 följande:
    Ja mamma säger att jag ska vara glad för att det betyder ju att allt står rätt till och att det snart är över, och visst är jag glad men nu börjar min gräns vara nådd. Även om jag förhoppnings vis bara har 2 veckor kvar så känns det så hopplöst. Orkar ingenting. Knappt duscha och sminka mig. Har mått illa sen vecka 6.
    Ni som inte mår illa va glada för det....har nog sagt minst tusen gånger i mitt huvud att jag unte orkar mer och snart skiter i allt. Men så fort jag får ont i magen eller flytnngarna ändrar färg så är jag livrädd att nått ska gå fel.
    Ja det är ett helvete... lergiganet har hållit mig upprätt stundtals idag, orkade tom en dusch, men till v 12 känns som en evighet! 8+3 idag...
    Vet inte hur jag ska klara jobbet på måndag... Finns inte direkt nåt medlidande där, allt de säger är självförvållat o det går snart över, men det finns en som fått barn sista 10 åren förutom jag, hon har medlidande dock...
    Man glömmer så lätt, kommer ihåg illamående med dottern, men inte så här starkt och kommer inte ihåg när det gick över.
    Jag började mitt illamående samma dag jag plussade svagt vilken var BIM-4, alltså bara i v 3+3... Det har bara stegrats sen dess o nu börjar det kännas lite tröstlöst. Måste nog försöka tänka lite mer positivt, annars går jag under snart....

    Min mamma säger förresten oxå att jag ska vara glad, av samma anledning som din, och min bm säger samma sak...
  • givinglife
    Flisan79 skrev 2011-01-31 17:45:20 följande:
    Måste bara fråga. Är ju ändå ganska många som läser här i tråden:

    I morse vaknade jag med värk under vänster revbensbåge. Påminner om håll. Blev bättre när jag åt men kännts från och till under dagen. Spec när jag sitter ner så att det blir lite mosatObestämd. Påminner också om när man är höggravid och bebis pressar upp mot revben och innehåll.
    Har det av och till nu och även när jag väntade dottern.... innan jag själv visste att jag var gravid frågade jag en sköterska om råd på jobbet, hon småflinade och sa är du gravid . Så är det inte jättekraftig värk så gissar jag på helt normalt, men fick aldrig nåt svar på vad det var...
  • givinglife

    Astrogirl: beklagar verkligen!
    Appropå statistiken så är jag en av dem som blev gravid direkt! De säger att med skrapning så återgår kroppen till normalt (med ägglossning, mens etc) lite snabbare.

  • givinglife
    MoonFlight skrev 2011-02-02 06:28:42 följande:
    Vad jobbar alla med och hur går det att kombinera med illamående/kräkningar osv?

    Själv kör jag taxi och kan lätt säga att det inte är det ultimata yrket när man mår illa, hulkar och håller på med kund i bilen...

    Dessutom är jag travtränare med 6 hästar som måste skötas varje dag efter att man suttit i taxin i 10-12 timmar.

    Är så trött på kvällarna att ungarna mina klagar att jag inte orkar leka med dom.
    Fast igår låg jag och halvdöd redan vid 17.30 tiden och ungarna sa snällt att dom skulle leka snällt i sina rum så jag skulle få vila... Dom är så snälla för att vara så små (3 och 4 år)

    Dessutom är jag sååå hungrig men kan inte äta blir galen... Ska se om jag hittar vindruvor idag och försöka få i mig.
    Jag är sjukgymnast, det är ett helvete med illamåendet, nu börjar det dämpas lite och bara jag tar enlergigan på morgonen och ser till att inte bli hungrig så klarar jag mig hyfsat...

    Igår var jag hos handkirurgen på bedömning eftersom jag redan fått carpaltunnel (nervinklämning i handleden som ger domningar, kraftnedsättning i fingrarna och i mitt fall även en del smärta i handleden). Det blir troligen operation under våren, men så länge jag har "bra stunder" under dagarna så kan vi avvakta... Idag blir det tillbaka och få individuellt utprovade skenor istället för låneskenorna jag lånat på jobbet....
  • givinglife
    hanna elise skrev 2011-02-04 18:25:42 följande:
    Lite smått deppig....
    Förra grav hade jag stora problem med foglossningar, från v 20 kunde jag knappt röra mej alls. Sov aldrig en hel natt för att smärtan var outhärdlig.
    Hade hoppas slippa det denna gång, men under veckan har det smugit sej på. Städade när jag kom hem idag efter en hektisk dag på jobbet med mycket spring. Efter det tog jag en kort tupplur och sen fick jag mej inte ur soffan :( Det bara skar i höften (den höga) för arje steg jag tog.
    Känns precis som förra grav. Och jag är ju bara i v 9!!!!

    Men man ska väl egentligen inte klaga, det kommer ju en belöning... även om september just nu känns vääääääldigt avlägset.
    Nån fler som känner av fogarna redan? 
    Här har du en som känner av fogarna... suck, hugger som bara den ibland, vända sig i sängen är ett h**vete, ena benet vek sig när jag gick nerför korridoren på jobbet i veckan, en orolig läkare kommer småspringandes o ska hjälpa till (jobbar på vårdcentral)... hoppas på samma tur som förra gången att det mirakulöst går över i v 20 .
    Jag har en gammal skada på vänster sida av bäckenet som gör att den sidan känns först... bara att vänta in höger och fram, huvva.
    Ta bälte tidigt om du inte gjort det, i v12 kan du prata med sjukgymnasten om TENS, i v 20 får man börja ge akupunktur... O bälten finns både det första elastiska och det andra "fasta" bältet som visserligen kostar mer, men är klart värt det om det hjälper. Finns en bra länk med råd om du glömt dem? www.netdoktor.se/graviditet/

    Mitt jobb ska nu i veckan sätta ut annons för vikarie, de tänker söka en till maj redan. Eftersom handkirurgen tror att jag behöver opereras under våren... satt o räknade, då är det mindre än 3 månader kvar att jobba, men vad sjutton ska jag göra hemma de sista 4 månaderna??? :-O, lyxproblem kanske...

    Illamåendet började sjunka undan, istället började jag kräkas, what, nån som känner igen det??
  • givinglife
    hanna elise skrev 2011-02-05 19:43:30 följande:
    Förra grav fick jag låna ett bälte av MVC,  Jag ska på inskrivning på tisdag så jag ska ta upp det då. Men min förra BM trodde mej inte när jag sa att jag kände av fogarna i v 14 (men fick inte riktigt ont förrän senare) så jag är lite rädd att de inte kommer ta mej på allvar nu i v 10,,,,

    Inser att jag måste berätta för chefen nästa vecka och sen för familj och arbetskompisar. det lär ju liksom märkas att jag haltar fram, har nämligen bara ont i hö sida än så länge. Om jag vilat en stund och sen ska resa mej så kan jag inte ha ngn vikt på det högra benet, der bara viker sej. Att stå upp och ta på sej byxor går inte utan jag får vackert sitta på sängkanten som en annan pensionär ;) 
    Hos oss så har barnmorskorna den enklare varianten av bälten medans vi sjukgymnaster får prova ut de fastare och vi gör även ofta undersökning för att fastställa diagnosen...

    Läkarna säger alltid att man kan inte ha foglossning så tidigt... jag har träffat säkert hundra gravida under mina 7 år i yrket (sjukgymnast), det är massor (inklusiva mig själv) som har "bäckenrelaterade" besvär så tidigt som v 6-8... de läkare som jobbar med mödravård kan godkänna från v 12 ungefär, de som inte jobbar med det till vardags säger bara nej sånt finns inte så tidigt...  Bara min egen erfarenhet, inget direkt vetenskapligt :-P
Svar på tråden BF september 2011