Inlägg från: Cornellia |Visa alla inlägg
  • Cornellia

BF september 2011

Jennypenny83 skrev 2011-01-25 12:44:47 följande:
    Jag år heller inget VUL tyvärr... Men KUBB borde bli någon gång i mitten av februari, det är ju inte sååå lång tid till.

Hannabus, det är ganska vanligt att man blir flyttad några veckor, även om man vet ÄL etc. Det beror helt på när ägget fäster sig i slemhinnan och fostret börjar utvecklas. Du kan även få olika beräkningar efter fostrets storlek vid olika tidpunker i graviditeten, dvs. du kan få ett nytt BF vid RUL. Barn växer väldigt olika...
    Det spelar väl ingen rol när ägget fäster? Det börjar väl utvecklas direkt efter befruktningen?
  • Cornellia
    Jennypenny83 skrev 2011-01-25 12:57:17 följande:
    Ägget måste fästa för att kunna utveckla sig till en normal graviditet. Ïnnan det fäster, så är det "bara" ett befruktat ägg. Det är kemi, kroppens hormoner måste få reda på från livmodern att det inte ska stöta bort slemhinnan (alltså mens), det händer endast när ägget fäster.
    Ja, givetvis måste det fästa för att det tillslut ska bli en normalgraviditet. Men det är juh inte så att celldelningen blir "pausad" mellan befrukningen och då ägget fäster, utan celldelningen börjar juh direkt, och fortsätter utvecklas hela tiden fram tills det fäster.
  • Cornellia
    Jennypenny83 skrev 2011-01-25 13:14:49 följande:
    Nej, ägget måste fästa först.
    Jag rekommenderar dig verkligen att läsa "ett barn blir till" av Lennart Nilsson.

Väldigt läsvärd bok, med fina bilder på allt som händer under en graviditet från befruktning till förlossning.
  • Cornellia
    Jennypenny83 skrev 2011-01-25 13:28:46 följande:
    Ja nu ska jag inte vara otydlig heller :) Det jag menar när jag säger nej, ägget måste fästa, är att produktionen av hcg inte börjar förrän ägget har fäst. Det var det jag skrev i mitt första svar, vilket betyder att det faktsikt spelar roll i förhållande till när man kan testa positivt på ett graviditetstest.
    Men ja ägget delar sig på vägen dit, blir inte större, men det sker en celldelning. 
    Okej, jag uppfattade det som att du sa att embryots storlek berodde på när det hade fäst, vilket inte stämmer.
  • Cornellia
    skomakarfrun skrev 2011-01-25 13:30:51 följande:
    jasså, vem är den tredje? roligt då får vi följas åt lite extra, staden är ju liten så det är inte omöjligt att man träffas på på nå babysim eller annat.. roligt =)
    Knorrig tror jag hon hette har dock inte sett henne skriva så mycket den sista tiden.

Jo det är juh troligt att man kommer ses. Var bor du någonstans?
  • Cornellia
    skomakarfrun skrev 2011-01-25 13:38:26 följande:
    på söder, så jag tillhör södertull, du då?
    Såg att du hade en hund, det har jag med, två lagottos...
    Jag bor inne i stan, typ vid CH, så jag tillhår oxå södertull

Gissade att du hade lagottos, själv har jag en Japansk Spets på 7 år.
  • Cornellia
    DaniellaG skrev 2011-01-25 13:54:42 följande:
    Nej det var ingen sån kontroll. Hon kände bara med händerna. Imorrn ska tid bokas för ul för v 11-13. Är i v 9+5 nu. Lång väntan på att få svar på ifall det lever eller inte.

Men alla är väl inte lika stora i v 9? Så det är kanske inte kört.
    Jag var på VUL i vecka 7 och då sa hon att jag troligen var i vecka 5.

Det skulle betyda att befrukningen skedde 14 dagar efter att vi hade sexat och 15 dagar efter stegring på ÄL-test, och att jag typ plussade samtidigt som befruktningen.

Eller så är det så att även embryon växer olika snabbt, vilket jag tror är en mer sannolik förklaring.
  • Cornellia
    knorrig skrev 2011-01-25 16:22:49 följande:
    Nej, det stämmer att jag inte varit aktiv och skrivit i tråden på senaste. Det har varit magsjuka och förkylningar här hemma, men nu är det på bättringsvägen :)
    Jättekul att det är fler från Gävle, vad sägs om att ses och fika och hålla kontakt under graviditeten?
    Jag bor på Brynäs.
    Oj, aldrig kul att vara sjuk, tur att ni börjar bli bättre

Fika och kontakt låter toppen, alltid kul att träffa folk i samma situation som en själv.
  • Cornellia

Idag har jag varit på provtagning hos BM. Väldigt händelselöst.

Nästa vecka blir det besök hos läkare, ytterligare provtagning hos BM och även besök hos dietist, fullt upp helt enkelt.

Iaf, idag fick jag datum för RUL. 17/3. Känns väldigt tidigt, då jag kommer bara vara i v 16, är det verkligen vanligt att göra så tidigt?

• Cornellia
    skomakarfrun skrev 2011-01-26 16:50:41 följande:
    hoppas att jag också får så tidigt då... längtar tills jag får se att allt står rätt till med bebisen..

har du varit på VUL?

jag ska inte på provtagning förrän vecka 12 och UL i början av april fast har inte fått datum än, det skulle vi bestämma på provtagningen, konstigt att det är så olika fast det är samma MVC... är du på södertull eller på carema förresten?
    På södertull.

Jag har varit på ett VUL pga att jag hade en ordentlig blödning kring trettondagsafton, men det är väl inget som görs i vanliga fall.

Gissar att min BM vill ha lite extra koll på mig efter som min graviditet räknas som riskgraviditet, men som sagt känns det tidit med RUL i v16.
Svar på tråden BF september 2011