• Nelia82

BF september 2011

Lillywhite skrev 2011-05-06 19:55:14 följande:
    Fy fasiken! Min sambo kommer nog inte få röra mig nåt mer under denna graviditet!

Idag efter jobbet tänkte vi ha en liten mysig stund som start på helgen... Slutade i typ... blodbad! Usch va hemskt! Har inte blödig ngt i samband m sex tidigare o detta var inte lite! Blev livrädd (dels IOM att min grav började m två kraftiga blödningar i v 6 o 7)

Ringde runt t sjukvårdsupplysningen o sedan skickad vidare till förlossningen- enligt sistnämde var det ingen fara trots att jag blödde mkt... Blödningen stannade av efter bara 10-15 minuter så antar att det inte var ngn fara- men fy vilken hemsk upplevelse! :S
    Usch vad otäckt. Det är säkert ingen fara, men jag hade också blivit livrädd!
    Vi är nyfikna på dig Bulan
  • Nelia82

Här är en till som börjar känna av kramp i vaderna på nätterna. Hade det med sonen också. Än så länge har jag lyckats häva det innan det krampar loss ordentligt, genom att dra ner hälen och hålla där ett tag. Sträcker jag ner tårna är det kört. Då får jag stretcha benet mot väggen, som när man stretchar vaderna normalt.

• Nelia82
    Lillywhite skrev 2011-06-18 09:53:50 följande:
    Hur har ni gått upp i vikt hittills?

Börjar klia mig lite i huvudet när jag ställer mig på vågen nu för tiden... Vägde 56 vid invägningen sen redan i vecka 20 hade jag gått upp 7 kg och gick upp ytterligare 2 kg vid 22 fulla veckor.. Nu i vecka 29 väger jag 64,5 kg- alltså ett halvt kg ner senaste 5 veckorna. :S

Har ju hört att man kan gå upp i perioder men tycker att man borde märkt NÅGONTING på vågen iom att jag ökade så oerhört i mitten av graviditeten då jag inte ändrat kost någonting. Sen har jag själv inte upplevt att magen växt någonting sedan vecka 25 när jag var hos BM senast. Ska till BM nästa måndag så det är inte alltför långt kvar vilket känns skönt. :) 
    Som Flisan skriver så går man upp olika mycket i olika perioder. Jag har gått upp 5-6 kg nånting, gick upp nästan 1 kg/vecka från vecka 20-24, men har nu stannat av igen och vågen har stått på samma i 2 veckor.
  • Nelia82

Jag sov på handdukar på nätterna, det gjorde det lite bättre iaf så man slapp vakna upp i blöta pölar.

Hade vanliga amningsinlägg, engångs, men var inte så nöjd med det. Nu har jag fått ett par i ylle av en vän, har hört att de ska vara bra, värt att testa iaf.

• Nelia82
    Mliic skrev 2011-07-08 21:08:52 följande:
    Hej tjejer!
    Jag har under hela graviditeten ätit fetaost i sallader och så. Ikväll så blev jag bjuden på mat och åt mozarella och det har jag också ätit några få gånger under dom här 32 veckorna!
    Jag är inte den som nojar över mat utan äter med måtta.
    Men ikväll då så kollade jag runt lite på nätet om mozarella så var det viktigt att den var pastöriserad och jag kollade och det var den!
    fetaost har jag trott hela tiden att det bara är att ära, men sen såg jag någonstans på nätet (Google) att det inte var ok!
    Hur har ni gjort? Känns ju jätte dumt nu.. Både fetaost och mozarellan har varit pastöriserade ju!!
    Jag har ätit mängder med fetaost. Hmm.... hehe.... Men jag har hört att så länge den är pastöriserad så är det inga problem.
  • Nelia82
    Lattelower skrev 2011-07-11 19:19:27 följande:
    Tidigt blev det !!! I går kväll gick det lilla vattnet jag hade och verkarna satte genast igång. Väl inne på Huddinge blev det snitt och mitt i natten tittade vår lilla son ut. Pigg och stark. Drygt 1800 g och 40 cm lång. Vi mår alla bra han får mat i sond via näsan och hjälp att hålla värmen på värmesäng men annars klarar han sig fint.
    Stort grattis till grabben! {#emotions_dlg.flower}
  • Nelia82

Var hos läkaren idag. Blev sjukskriven 50%, pga sammandragningarna. Strängt ordinerad vila i 3 veckor för att sedan följa upp hur det blivit. Det var ju på ett sätt tur att jag bokade en läkartid samt lämnade urinodling förra veckan för idag fick jag även veta att jag har GBS och UVI så nu är det antibiotika som gäller. Lite läskigt med GBS, jag är inte särskilt påläst kring det faktiskt. Ska prata med min bm om det när hon är tillbaka från semestern, har tid där om 1-2 veckor nånting. Känns lite otäckt det där med att man måste ha penicillin under FL så inte bebis smittas av det...

Någon mer här som har GBS?

• Nelia82
    mymy skrev 2011-07-13 14:16:11 följande:
    Skönt att du får vila dig lite.
    Vad är GBS?
    Citerar en vän till mig som har svarat i en annan tråd från ett annat forum:

"Det är en halsfluss bakterie...fast en lite elakare. Den finns normalt i tarmsystemet och det är jättevanligt att den kommer även till "tjejgrejjerna" speciellt när man är gravid. Där får man urinvägsinflammation eller inflammation i slidan. Det kan smitta över till bebisen när man föder, så därför måste man få pencillin under förlossningen. Bebisen kan få blodfrgiftning, hjärnhinneinflammation mm om man har otur. Så därför vill dom ha koll och ha en nära om det händer. Men vet man om det innan så är det ju alltid bäst."

Ja, det var rätt skönt att få halvtidssjukskrivning, det var nästan vad jag hade hoppats på. Jag vill absolut inte gå hem helt, men det är alldeles för tufft och jobbigt att jobba hela dagar på jobbet. Jobbar dessutom 9-timmarspass. Det svåra blir att verkligen vila när jag är hemma, inte lätt med en 3,5-åring, hehe.
  • Nelia82
    ehjartam skrev 2011-07-14 12:23:42 följande:
    Någon mer som har ökad huvudvärk? Blodtrycket är inte högt och jag har ingen äggvita i urinen. Jag dricker ordentligt, kan det vara värmen ändå?
    Har haft en jättejobbig huvudvärk i flera dagar som bara bli värre. Men så har jag UVI också, kan ju vara pga den. Har du kollat ditt järnvärde? Minns att jag hade mycket huvudvärk förra graviditeten pga lågt järnvärde.
Svar på tråden BF september 2011