• betula

BF september 2011

Vi var på första hälsosamtalet idag. Det var bra, inte så mkt ny info, men vi fick svar på vissa frågor och orosmolnen lugnades lite.

Tid för inskrivning blev 10/2, då är jag i v 11. Sen blir det ul veckan efter. Innan inskrivningen måste vi dock dit och ta blodprover på drop-in tid nån gång v 4 eller 5, så vi har några datum nu att "se fram emot" och sätta som nya mål. Är halvt livrädd för läkare, nålar och blodprover, men det skall nog gå bra trots allt. Skall bli spännande att höra vad sambon tycker om mig efter första gången han hänger m och ser mig lämna blodprov. :P LÄkare brukar vilja hålla kvar mig ett tag för att jag blir så blek...

• betula

Jag vaknade oxå typ vid 3-5 nångång varje morgon för nån vecka sen. Det hjälpte ofta att gå upp och äta lite, kanske vara uppe en timme ochs en krypa ner i sängen igen. Då somnade jag oftast om igen.

Numer är jag oftast bara upp och kissa 1-2 ggr per natt.

• betula

Idag går vi in i v 8 här, vilket känns kul. Som om man faktiskt sakta sakta börjar närma sig v 12 nu...

Annars är det skit! Mat är äckligt! Mår illa, men kan inte spy. Får knappt i mig nån mat dock, då allt bara vill vända o då slutar jag äta för jag hatar verkligen att spy! :( Trött så in i fanders! Vi gick en sväng m hundarna tillsammans innan idag, jag o sambon. Normalt brukar rundan bara ta 30-45 min, men idag släpade jag mig runt på 75 min! Dessutom va jag helt färdig sen! Som bäst har jag fått i mig lite fil m äpplebitar i och en potion ris. Laxen som var till riset smakade VIDRIGT, så den fick hundarna :/

Postafen verkar hjälpa föga och de där sea-banden fick jag ont av. :( Men kanske skall ge sea-banden en chans till... För man måste ju få i sig mat!

• betula
    Joel4ever skrev 2011-01-16 10:25:09 följande:
    Idag är det den 16 och det innebär att det nu är exakt en månad kvar till UL *jippi* det innebär också att jag nu gått två av tre delar av den "osäkra" tiden =) *woho*
    Ja tusan! Samma datum gäller ju för mig! Bara en månad kvar tills man får se den lille! Och visst känns det skönt att ha gjort en stor del av de där 12 första veckorna?!
  • betula
    miqaw skrev 2011-01-16 11:08:27 följande:
    Är 6+0 idag och usch vilka dumma tankar jag har... Alla som ska göra VUL sätter grillor i huvudet på mig, man läser om när missfall är vanligast, att illamående gör att risken är mindre för missfall och alltihopa... jag som inte mår illa då? Rynkar på näsan Är redan nu nervös för nästa helg eftersom vi då ska på fest... Kommer jag bli stressad, hur påverkar det mig osv... Någon som är på hugget att komma med positiva tankar? Skäms
    Och jag mådde betydligt mer illa när jag fick missfall än jag mår nu. Så fort illamåendet kom nu började jag oroa mig för missfall. :P Tror inte mer eller mindre illamående betyder nånting faktiskt om jag skall vara riktigt ärlig. Gissar att de flesta missfall så här tidigt beror på att det gått fel i celldelningen på den lille och att det blivit nåt vajsing m nåt livsviktig del helt enkelt och det tror jag inte påverkas av hur mamma mår eller hur mkt gravidhormon hon har. Utan det är bara naturens nyck och inget man vare sig kan göra något åt eller förutsäga beroende på hur man mår.
  • betula
    katzon skrev 2011-01-16 12:08:38 följande:
    Jag har iaf bestämt mig för att förutsätta att allting kommer gå jättebra, bebisen KOMMER titta ut i september!!!!
    Jag har varit väldigt orolig också men igår kom jag till en vändpunkt där jag kände att "Nej, det här funkar inte. Jag ska vara GLAD för att jag är gravid och inte gå runt att oroa mig för saker som KAN hända".
    Skulle vi tänka så kan vi inte ens gå utanför dörren för vi KAN ju bli påkörda, rånade, mördade osv.

Jag tror att till stor del av vår oro grundar sig i att vi blir upplysta med information genom t ex forum som detta eller andra sidor på internet, det är så ofantligt lätt att få tag på information idag. Tänk för 20 år sen, inte tror jag att dom var så upplysta som vi är idag. Det är ju på både gott och ont! Ibland tror jag att vi vet för mycket och att informationen är för lättillgänglig för vårat eget bästa!
    Och faktiskt är det ju så att OM, jag säger OM, vi nu skulle få missfall så finns det inte ett skvatt vi kan göra åt saken, även om vi visste att det var på gång så finns det inget vi kan göra för att förhindra missfallet.

Min mamma kom med världens bästa tips igår, hon sa att "Istället för att leta information om missfall på nätet tycker jag att du ska börja titta på vilken barnvagn du vill ha, skötbord, spjälsäng, vilka mammakläder du tycker är snygga, vilken klänning du ska ha på midsommar när du har fått en stor mage, bebiskläder, på vilket sjukhus vill du föda osv. på nätet istället"
    Tankens kraft är ENORM!!!
    Med positiva tankar kommer man faktiskt långt och jag har bestämt mig för att glädjas över min graviditet och bara förmoda att allting kommer gå vägen.. det finns inget annat alternativ!

Vi ska ju bli mammor i september tjejer!!!!!  Hjärta Baby Hjärta
    Precis! VI SKALL BLI MAMMOR I SEPTEMBER!!

Och titta på vagn har jag gjort från Pluset, men jag har jättedålig koll på vad det finns för sidor m bebigrejer. Tips någon? Så man kan börja skriva önskelista... Vårt mål är att nästan bara ha ekologiska kläder och grejer tilld en lille, så sidor m sånt tas extra tacksamt emot!!
  • betula
    miqaw skrev 2011-01-16 13:24:54 följande:
    H&M har en del ekologiska faktiskt men sen är det som sagt svårt... har hittat de större kedjorna bara men tack o lov finns det små kryp in i Linköping där jag bor som har ekologiska kläder mm...
    Bor oxå i Linköping (eller strax utanför), men ha typ noll koll på stan. Tipsa vart man hittar dessa små kryp in?!
  • betula
    miqaw skrev 2011-01-16 13:35:52 följande:
    Två ligger på hmmm... Ja du, nu är man ju inflyttad, men Storgatan? Den som går förbi slottet, rådhuset och ner mot Stora torget... Ligger en, vad jag förstår, relativt nyöppnad strax ovanför Chocolat och sen en nästan mitt emot Hamlet/Filbyter, om den nu inte har flyttat vill säga.
    Ah bra, de skall jag komma ihåg att kika in i nästa gång jag åker in till stan! Tack
  • betula

Vi vill inte veta könet i förväg. Känns totalt ointressant för min del just nu iaf. Man får väl se när det närmar sig dock :P

Här kallas den lille för Krypet än så länge ;)

• betula

Ingen molvärk, bara förbaskat illamående :(

Är arbetslös, så det känns lite si så där m att söka jobb just nu. Och om jag inte får nåt i vår, är det nån ide att satsa på ett sommarjobb liksom? Kommer man orka det när man inte är van vid att jobb och börjar få mage? Och kommer nån att vilja ha en? Pengarna behövs ju så klart, men just nu orkar jag ju ingenting :(

Svar på tråden BF september 2011