• October

Förvaring för uppbyggda lego "världar" t ex polisstation?

Sonen har hur mycket lego som helst, älskar det och leker jättemycket med det. Han fick polisstationen i julklapp och även den stora riddarborgen. MEN hur förvarar man det uppbyggt så att det lätt går att leka med och utan att det går sönder. Funderar på en bokhylla men då kommer man ju inte åt baksidan. Hur gör ni, tips och bilder om ni har.  

• Svar på tråden Förvaring för uppbyggda lego "världar" t ex polisstation?
  • October

Platta med hjul under sängen är ju bra. Har även funderat på lack-bord, då kommer man ju åt runt om, men det tar ju plats när legovärldarna växer.

• M C

Hur höga sängar har du?
    Jag tycker ff min kartongide är bäst, då kan man ha alla på relativt liten yta men lätt tillgängliga.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • LuMa

Sonen har en sån här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89842470 fast med flera mindre lådor.
    I den har vi sorterat upp legot; svarta bitar i en, vita i en, gråa i en, småpryttlar i en osv.
    Ovanpå är det rätt bra utrymme att leka på och när det blir fullt så är det rivningsdags.

• M Y L F

Vi har billy bok hyllor där mesta av hans lego "världar" får plats, men en hel del står även på golvet. Det är svårt att förvara de färdigbyggda lego sakerna om man har många. Men vår son leker varje dag med sitt lego, så då får det också vara framme.

• October

Har köpt lack bokhyllan från IKEA, nu var den ju dessutom på rea :) 395:- istället  www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80103626 
    Den har lite djupare hyllor än Billy. Sen köpte jag brickor i olika storlekar som han kan ha husen på så att de är lättare för honom att snurra på och lyfta runt på när han vill leka med det. Hoppas detta funkar, han verkar nöjd än så länge :) Sen har jag två små lackbord vid sidan som är perfekt lekhöjd på. 
    Tack för alla era tips.  

• Oo P A oO

Vi hade precis samma problem som du, men extremt mycket lego överallt. Vi skaffade två Ikea Expedit hyllor som såg ut som kub med ett kors i.. hur förklarar man..
    De såg inte konstiga ut alls ;) Expedit finns ju som jätte stor fyrkantig typ förvaringshylla, men det finns även i avlång, lång och som i kub.. Hm.. Sök på Expedit så förstår du hur jag menar ;)
    Vi blev otroligt nöjda!

• Gladskit

Har ni plats till exempel i ett hörn i rummet så kan jag tipsa om följande;
    Köp tre LACK-bord på IKEA - montera dem som ett L och fäst lister runt kanterna så kan man sitta och bygga utan att bitarna sticker iväg och spara det man byggt.

• MmeBoll

Har också en Lego-kille hemma. Vi har trofast från Ikea, stora lådor under sängen. Trofast kan man köpa hyllplan till också.

• Baryk

Vi har låga Expedit-hyllor från IKEA. De där som är helt kvadratiska och med fyra fack i. Funkar hur bra som helst!

• Oo P A oO
    Baryk skrev 2011-01-21 23:07:26 följande:
    Vi har låga Expedit-hyllor från IKEA. De där som är helt kvadratiska och med fyra fack i. Funkar hur bra som helst!
    Det var en bra förklaring! Det är sådana vi också har :)
  • Annsofie82

Detta lego.... Gör inte alls ont att trampa på Flört Grabben har en stor låda under sången där alla lösa bitar får ligga. Polisstation och brandstation står på garderoben "för att min storebror inta ska ta sönder det" Vi tar ner det när han vill leka med det. Uppbyggda bilar och annat har han "gömt" på fönsterbrädan bakom gardinen. (av samma anledning) 
     Dem övriga små grejerna han byggt upp ur fantasin ligger i hans säng Tungan ute..... Haha!  Han vägrar flytta på dem!! Läser vidare i den här tråden för fler tips.  Mina barn delar rum och det är väldigt litet för allt lego....

• Annsofie82
    Tezz i skrev 2010-12-26 19:50:02 följande:
    Eller limma ihop delarna så att man inte kan ta loss dem...
Svar på tråden Förvaring för uppbyggda lego "världar" t ex polisstation?