• Brittan

Vin och ost

Någon som har förslag på rött vin som passar till 1) hårdost typ västerbotten, grevé eller prästost 2). getost typ chevré?

• Svar på tråden Vin och ost
  • vintjej

Hej!
    Ska den hårda osten vara vällagrad?
    2) Den klassiska kombinationen är Sancerre. och det är väldigt gott till också.

• vintjej

Ok, västerbotten och präst brukar ju kunna bli rätt salta med lagring.
    Portvin skulle fuka utmärkt till alla. Ett icke alltför strävt rödvin möjligtvis. Men ett vitt (!) kan också funka bra.
    Ett otippat vin som många inte vågar prova till, men som är väldigt gott till, är svenskt körsbärsvin.

• beli

Mig passar vilket rött vin som helst, hehe.

Men det jag egentligen ville passa på att säga är: det stavas chèvre (inte chevré) och uttalas "sjävr".  Glad

• Brittan
    beli skrev 2010-12-28 15:25:33 följande:
    Mig passar vilket rött vin som helst, hehe.

Men det jag egentligen ville passa på att säga är: det stavas chèvre (inte chevré) och uttalas "sjävr".  Glad
    Å så var stavningspolisen i farten ;) Du fattade i alla fall vad jag menade.
  • mosterYster
    Brittan skrev 2010-12-28 15:28:03 följande:
    Å så var stavningspolisen i farten ;) Du fattade i alla fall vad jag menade.
    Ja men ärligt, det är sjukt irriterande när folk skriver chevré och uttalar det tjevreeeeeee. GAH!

Jag vet att detär populärt med sötare röda (stark-)viner till lagrad hårdost och vitt franskt avrundat till chèvre. Men rödvinsälskare som jag är så är min favoritkombination till samtliga omnämnda ostar ett kryddigt franskt vin eller ett amarone. Finns även en god Ripasso för runt hundralappen på Bolaget. Ytterligare ett tips om du gillar smakrika viner är Stellenzicht Pinotage för ca 110 kr.

Dessa viner utgör knappast en "klassisk" kombination med dina ostar, men i synnerhet när jag var nybörjare på både ost och vin, gillade jag bättre ett vin jag tyckte var "jättegott" till alla ostar, än den "perfekta kombinationen" - om den var med med ett vin jag inte tyckte lika bra om. Om du förstår hur jag menar.
  • Brittan
    mosterYster skrev 2010-12-28 15:36:20 följande:
    Ja men ärligt, det är sjukt irriterande när folk skriver chevré och uttalar det tjevreeeeeee. GAH!

Jag vet att detär populärt med sötare röda (stark-)viner till lagrad hårdost och vitt franskt avrundat till chèvre. Men rödvinsälskare som jag är så är min favoritkombination till samtliga omnämnda ostar ett kryddigt franskt vin eller ett amarone. Finns även en god Ripasso för runt hundralappen på Bolaget. Ytterligare ett tips om du gillar smakrika viner är Stellenzicht Pinotage för ca 110 kr.

Dessa viner utgör knappast en "klassisk" kombination med dina ostar, men i synnerhet när jag var nybörjare på både ost och vin, gillade jag bättre ett vin jag tyckte var "jättegott" till alla ostar, än den "perfekta kombinationen" - om den var med med ett vin jag inte tyckte lika bra om. Om du förstår hur jag menar.
    Jag vet hur det uttalas, råkade faktiskt bara skriva lite fel. Blir så irriterad på påpekanden för felstavning. Det var ju inte det tråden handlade om från början.
  • mosterYster
    Brittan skrev 2010-12-28 15:40:04 följande:
    Jag vet hur det uttalas, råkade faktiskt bara skriva lite fel. Blir så irriterad på påpekanden för felstavning. Det var ju inte det tråden handlade om från början.
    Jag skrev en (1) rad om det och sedan en hel del om vintips, och du ser bara den där enda raden i mitt inlägg?
  • Brittan
    mosterYster skrev 2010-12-28 15:42:31 följande:
    Jag skrev en (1) rad om det och sedan en hel del om vintips, och du ser bara den där enda raden i mitt inlägg?
    Det var inte meningen att låta irriterad men det lät lite spydigt när du skrev Ja men helt ärligt..... Det är så himla lätt att skriva fel i hastigheten och det finns allt för många språkpoliser här. Du kan ju inte veta hur jag uttalar ostens namn bara för att jag stavar fel. Du råkade bara vara den som fick mig att tappa fattningen. Så länge man förstår så kanske man inte behöver påpeka felstavningar. Snart vågar jag inte skriva något eftersom folk hoppar på en för felstavningar.

Tack för tipsen. Det var verkligen snällt.
  • vintjej
    mosterYster skrev 2010-12-28 15:36:20 följande:
    Jag vet att detär populärt med sötare röda (stark-)viner till lagrad hårdost och vitt franskt avrundat till chèvre. Men rödvinsälskare som jag är så är min favoritkombination till samtliga omnämnda ostar ett kryddigt franskt vin eller ett amarone.
    Just Amarone kan ju faktiskt ha ordentligt med restsötma (bl a därför jag inte gillar Amarone).  Den sötman funkar finfint till starka hårdostar.
    Det finns en rätt billig italienare också, millefiori som har sjukt mycket restsötma, den kan du också testa.
Svar på tråden Vin och ost