• Bullan1978

Magsjukt barn - tips

Min dotter på 1 år och 9 mån fick magsjuka 16.30 på julafton. Det är första barnet och första rejäla magsjukan för oss...

Den natten kräktes hon upp all vätska hon fick i sig. Hon ropade hela natten efter vatten och jag försökte ge henne lite i taget eftersom hon kräktes på en gång. Om hon fick fri tillgång drack hon jättemycket och kräktes mer än hon fick i sig.

På dagen därefter sov hon i princip hela dagen, var slö och ville bara ha lite att dricka åt gången. Då gick hon med på att dricka Actimel drickyoughurt och vatten vid några få tillfällen samt åt liiite bröd och en tugga banan. Men efter ett tag vägrade hon att dricka något och vi ringde Vårdguiden på eftermiddagen som sa att vi skulle ge henne 125 ml majsvälling två gånger innan hon skulle sova. Och att hon sov så mycket var tecken på uttorkning och att det var viktigt att vi fick i henne vätska. Vi fick i henne majsvällingen. Det var det enda hon gick med på att dricka. Hon kissade lite i blöjan men det var lite och mörkgult... Dessutom fick hon diarré.

Vid 24.00 på natten fick vi äntligen kontakt med Vårdguiden igen och fick först då veta att vi var tvungna att försöka väcka henne minst varannan timme och få i henne 1 dl vätska. Så med en pimpett i form av en spruta fick vi i henne vatten trots protester och gråt. Hon hade hög feber och diarré hela natten. Men hon kräktes inte.

Under dagen idag har hon varit piggare. Sovit ganska mycket men hon har gått med på att dricka majsvälling under hela dagen. Det är det enda hon dricker samt liiite vatten. Hon har kräkts mycket vid två tillfällen under dagen samt haft diarré som från att vara ljusgul till att bli ljusgrön de senaste gångerna. Har läst att det beror på att maten passerar gallan för fort därav färgen. Tolkar dock som att det är ofarligt... Men så fort hon får i sig majsvälling kommer det diarré.

Nu under kvällen är hon t.o.m. uppe och går lite och pratar massor och har blivit lite mer sig själv. Det är en stor skillnad från gårdagen och natten! Tack och lov!!! Har varit så otroligt orolig!

Men nu undrar jag... Ska vi fortsätta så här med majsvälling och vatten trots att det rinner rätt igenom? Hon har totalvägrat vätskeersättning och varje gång vi försökt ge det har hon kräkts direkt. Har någon några tips? På Vårdguiden sa de att om hon får i sig majsvälling så finns där lite salter som binder vatten... Men har läst att vatten gör att det rinner rätt igenom ännu mer...

Ikväll har hon varit magsjuk  2 dygn... Och vi har nu ännu en natt framför oss med vätska varannan timme...

• Svar på tråden Magsjukt barn - tips
  • Spexig

Fan vet om inte jag hade åkt in på infektionen om det inte är SERIÖST bättre i morgon. Eller akuten, fast de brukar ju hänvisa till infektionen.

Att hon är piggare är ju ett jättegott tecken. Jag fattar att hon inte vill ha vätskeersättning, det smakar apa! Ärligt talat, bara låt henne dricka vad tusan hon vill, helst nåt sött, så hon får lite energi oxå. Proviva, kanske? Kan/vill hon äta lite chips eller popcorn eller saltad/smaksatt riskaka? Så hon får i sig salt. Vill hon ha välling så kör på det.

Jag gissar att du vet att te, morot o blåbär är stoppande, så kan ni få i henne nåt av det är det ju bra (blåbärssoppa?)

Hoppas hon blir bättre fort! O kom ihåg att sprita händer o armar o tvätta er ofta o byta handdukar ofta, så inte ni oxå får det!

• happy 78

När våran va magsjuk så undrade vi just det där med att allt verkar rinna igenom. Om de inte kräks upp det utan det kommer som gul diarre så är de ändå en del de får behålla. Det känns som allt kommer ut igen men de sa att det inte är så.
    Ge majsvälling men ge saft eller juice i stället för vatten då vatten inte ger någon energi. ge gärna glass typ Piggelin.
    Vi lyckades heller aldrig få i vätskeersättning...
    annars tipsar de ju om vitt bröd,kokt potatis mm vi gav lite frukt och kakor men det tipsar de inte om..Tycker det är viktigare att de får i sig nåt men då måste de så klart få behålla det.
    Det där med vätska varannan timme på natten låter lite extremt tycker jag. Ring och berätta hur hon mår nu och hur mkt vätska totalt hon fått i sig under dan. Låter jobbigt att väcka varannan timme.Skriv upp vad ni får i henne.Tror de rekommenderar 1 dl per kilo kroppsvikt/dygn.
    Är du orolig så åk in men det låter ju som det går åt rätt håll. Kommer det tårar när hon gråter så är det ett tecken på att hon inte är uttorkad.
    Lycka till och hoppas det vänder snart!

• pigglet

Är hon så pass pigg, så skulle jag låta henne sova. Våra barn får ofta långvarig magsjuka, de kan hålla på i 2 veckor, men väcker för att ge vätska under natten gör vi bara om de är RIKTIGT dåliga. Hon har ju ändå fått behålla det mesta idag...

Utspädd äppeljuice är bra. Saft ger lite energi, men man ska passa sig för alltför söta drycker och absolut ingen light-saft!
    Vi knaprar också på salta kex, det är snällt och innehåller salt. Smörgåsrån med smör är också bra. Rostat bröd med smör. Smöret behövs för att få stopp på diarrén.

När hon verkar vilja ha mat är kokt potatis med smör bra, ris, kokt fisk, kokt morot.

Klistrar in en lista med stoppande och lösande mat. Undvik allt som är lösande tills diarrén gett med sig. Man bör också undvika att dricka mjölk i några dagar.

Stoppande
    Morötter ( kokta + puré)
    Majsvälling/puré/gröt
    Äpple
    Blåbär
    Grön/omogen banan
    Ägg
    Blåbärssoppa /puré
    Smörgåsrån
    Vitt bröd och pannkaka som innehåller vetemjöl
    Potatis
    Ris
    Te
    Smör

Lösande
    Fikon
    Morotsjuice m aprikos
    Färdig aprikospuré
    Plommon
    Katrinplommonjuice (bättre än purén)
    Väl mogna päron/päronpuré/päron som du mosar/mixar/drar med sked/päronsaft
    Väl mogen banan
    Mango
    Kiwi
    Vindruvor
    Aprikoser
    Russin
    Råa grönsaker
    Broccoli
    Blomkål
    Kallpressad linfröolja, 1 tsk 2 ggr/dag
    Messmör
    Hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl
    Grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli
    Fil och yoghurt
    Söta drycker (särskillt light-produkter, allt med sötningsmedel är lösande. Använd inte om du ammar, eller till barn under 3 år)
    Hela majskorn
    Nötter, solrosfrön, pumpakärnor 

Hoppas hon kryar på sig snart! 

• vittra

Jag tycker ni kan testa ge annat än majsvällingen (också) tex blåbärssoppa som ovan nämnde, kanske någon macka med bara lite smör på... och gärna glass, vår dotter har fått äta mycket glass då hon varit sjuk, även vid magsjuka. Vill hon inte dricka vatten så kanske saft, juice, coca cola (!) eller vad som helst som hon kan tänkas tycka om? Jag brukar inte heller vara så förtjust i vatten när jag är magsjuk, mår nästan ännu mer illa då... jag brukar dricka coca cola eller saft (som jag i princip aldrig dricker i vanliga fall).

Men sen är det ju så det är när man är magsjuk, det blir ju diarré (eller kräkningar) och kroppen tillgodoser sig i princip ingen näring, allt åker rakt igenom. Så är det ju att vara sjuk helt enkelt, och en frisk människa klarar ju det eftersom det är så kortvarigt, även ett väldigt litet barn, utan att det är något farligt. Jag är iofs en sådan som i princip aldrig åker in till sjukhuset utan det mesta kan man ju hantera hemma, men känner ni att ni är oroliga så ska ni givetvis åka in. Jag tror dock att er dotter klarar detta alldeles utmärkt, jag menar, hon är ju redan nu mycket piggare!

• bodimit

ge kokt potatis! det är det enda som har funkat för min dotter när hon har vart magsjuk. och hon har vart riktigt illa däran! vatten/saft och potatis så piggnar dom oftast till snabbt! mjen ge inte för mycket åt gången. om hon har spytt uner dagen får hon bara några bitar potatis åt gången (med lite ketchup på) och sen får hon vänta en halvtimme för att se så et inte kommer upp igen och så vidare. dricka försöker jag få henne till att dricka 2 matskedar var tionde till femtonde minut.  och när det verkat ha gått lång tid får hon äta hur mycket potatis hon vill och ricka vad hon vill förutom mjölk då eftersom hon brukar spy igen av det. (retar magen)

• Bullan1978

Tusen tack för alla värdefulla svar!!
    Gillar särskilt listan med stoppande och lösande mat. Men också värdefullt med exempel och olika förslag på lösningar. Tack

Min dotter mår mycket bättre sedan igår eftermiddag. Under natten gav jag majsvälling var tredje timme. Hon behövde knappt vakna och drack utan problem. Och hon slapp diarre under natten men det kom när hon vaknade med besked. I hela sängen :-/ Idag är hon uppe och går, pratar en massa och leker. Märker att hon börjar så smått få tillbaka aptiten. Hon har ätit några tuggor banan, en tugga keso, smakat lite på smörgåsrån samt fått i sig en hel fruktsmootie... Men fortfarande är majsvällingen räddningen och hon säger nej till i princip allt. Testat glass, smörgåsrån med smör, macka med smör, ris, nudlar, banan, keso, russin, äpple, fruktdryck, smoothie, majskrokar, riskakor, kyckling, choklad... I princip inget går att få i henne. Ska pröva med potatis om en stund. Hoppas, hoppas...

Usch, det är hemskt att se hur hon blir så smal att knäskålarna börjar se större ut än låren och mörka ringar under ögonen och ansiktet är blekt och avsmalnat mot när hon är frisk... Jag har läst och hört att det är normalt och att de äter upp sig snabbt igen så fort de fått tillbaka aptiten. Men känner ni igen detta?

Hur många dagar fick era barn bara i sig vätska och ingen mat? Hur är det... vänder det helt plötsligt och vill äta hur mycketsom helst? Hänger det ihop med att diarrén blir mindre vattnig...? Ursäkta detaljerna....

• happy 78

Oftast är de bara dåliga några dagar då kroppen rensar ut bacillerna. Den värsta magsjukeomgången för sonen så åt han just ingenting på nästan en vecka.
    Tycker det låter som du får i henne mkt välling och det räcker bra med det. Jag tror hon kommer börja äta snart men eftersom du får i henne välling så känn ingen stress.
    När min son tillfrisknar så äter han som en liten häst så han går fort upp igen.

• Bullan1978
    happy 78 skrev 2010-12-27 19:27:09 följande:
    Oftast är de bara dåliga några dagar då kroppen rensar ut bacillerna. Den värsta magsjukeomgången för sonen så åt han just ingenting på nästan en vecka.
    Tycker det låter som du får i henne mkt välling och det räcker bra med det. Jag tror hon kommer börja äta snart men eftersom du får i henne välling så känn ingen stress.
    När min son tillfrisknar så äter han som en liten häst så han går fort upp igen.
    Tack för svar. Tycks som det lutar åt en veckas magsjuka... Nu har magsjukan hållt i sig i 5 dagar och jag ser ingen större förändring i beteendet från igår... Fortfarande ljusgul-grön diarré och mycket dålig matlust.

Igår fick hon faktiskt i sig lite potatis med smör och keso till middag. Vi satt bredvid och höll andan ända tills hon stoppade i munnen och svalde Idag har hon ätit lite keso, ett halv päron, lite smörgåsrån med smör samt en stor mängd majsvälling. Det ironiska är att vi försökte vänja henne av med välling och det hade hunnit gå 5 dagar utan välling innan hon fick magsjuka. Och det enda hon accepterat att få i sig nu är den där rackarns vällingen... Bara att börja om från början när det här är över...
  • pigglet

Vällingen är ju perfekt att ha kvar när barnen är sjuka! Här älskar vi vår välling, den är en livlina alltsom oftast. Både 3- och 6-åringen dricker välling morgon och kväll, så är det bara att reglera mängden majsvälling i den efter dagsformen   :)

• BymBym

Var försiktig med frukt, det kan sätta igång magen och det vill man ju inte... Omogen banan och rivet äpple kan man dock ge. Vi brukar ge rostat bröd med smör, kokt ris med smör om magsjukan håller i sig länge. Hade det varit bara en dag behöver man inte vara lika noga med skonsam mat, då kan man ge vad barnet vill ha.

• Bullan1978
    pigglet skrev 2010-12-28 15:45:10 följande:
    Vällingen är ju perfekt att ha kvar när barnen är sjuka! Här älskar vi vår välling, den är en livlina alltsom oftast. Både 3- och 6-åringen dricker välling morgon och kväll, så är det bara att reglera mängden majsvälling i den efter dagsformen   :)
    Vällingen har blivit en plåga för oss. Hon vaknar 1-3 ggr nattetid och ska ha välling. Blir helt vansinnig om hon inte får någon. Så om det blir magsjuka igen så får hon äta välling med sked
  • Bullan1978
    BymBym skrev 2010-12-28 15:50:02 följande:
    Var försiktig med frukt, det kan sätta igång magen och det vill man ju inte... Omogen banan och rivet äpple kan man dock ge. Vi brukar ge rostat bröd med smör, kokt ris med smör om magsjukan håller i sig länge. Hade det varit bara en dag behöver man inte vara lika noga med skonsam mat, då kan man ge vad barnet vill ha.
    Rivet grönt äpple som blivit brunt fick jag som råd att ge. Päron var ingen bra idé tydligen så du har rätt. Ljust rostebröd har hon ätit idag. Pasta med tonfisksås fick hon t.o.m. i sig så det går åt rätt håll. Om bara den där vidriga diarrén kunde lägga av snart! Trött på all bajs!
  • BymBym

usch! Magsjuka är inte roligt. Hoppas det vänder snart.

Ett litet råd är att när hon blivit frisk ha koll så hon inte blir förstoppad. Lätt att det blir så när de fått mycket stoppande mat och förlorat mycket vätska. Så fortsätt att ge henne mycket att dricka även när magsjukan är över.

Krya på er lilla.

• Bullan1978
    BymBym skrev 2010-12-28 23:11:56 följande:
    usch! Magsjuka är inte roligt. Hoppas det vänder snart.

Ett litet råd är att när hon blivit frisk ha koll så hon inte blir förstoppad. Lätt att det blir så när de fått mycket stoppande mat och förlorat mycket vätska. Så fortsätt att ge henne mycket att dricka även när magsjukan är över.

Krya på er lilla.
    Tack för tipset!
  • Bullan1978

Måste gnälla....

Jag lääängtar tills magsjukan är över. Så otroligt långdraget och slitigt för både min dotter, hennes pappa och mig. Först den extrema oron över uttorkning med nattvak varannan timme och stor empati för mitt kräkande lilla barn. Därefter all diarré och vällingörandet och gnället och det eviga tvättandet av bajsiga lakan och kläder och trugandet med mat... Och sedan att behöva vara hemma och inomhus! Vi klättrar på varandra här hemma! Snälla, högre makter. Ta bort magsjukan nu!

• happy 78
    Bullan1978 skrev 2010-12-29 00:48:26 följande:
    Måste gnälla....

Jag lääängtar tills magsjukan är över. Så otroligt långdraget och slitigt för både min dotter, hennes pappa och mig. Först den extrema oron över uttorkning med nattvak varannan timme och stor empati för mitt kräkande lilla barn. Därefter all diarré och vällingörandet och gnället och det eviga tvättandet av bajsiga lakan och kläder och trugandet med mat... Och sedan att behöva vara hemma och inomhus! Vi klättrar på varandra här hemma! Snälla, högre makter. Ta bort magsjukan nu!
    Stackare! Ja magsjuka suger
    Det ända bra man kan få ut av det är väl att man tänker på att uppskatta det vanliga livet mer. Sen är man så glad över att alla är friska och att gå ut blir en fest.
    Se till o bli frisk nu!!!
  • happy 78
    Bullan1978 skrev 2010-12-28 22:25:47 följande:
    Vällingen har blivit en plåga för oss. Hon vaknar 1-3 ggr nattetid och ska ha välling. Blir helt vansinnig om hon inte får någon. Så om det blir magsjuka igen så får hon äta välling med sked
    Vaknar hon 1-3 ggr natt när hon är frisk och vill ha välling? Då kan jag verkligen förstå att ni vill sluta med det..
    Annars tycker jag välling är kanon..
Svar på tråden Magsjukt barn - tips