Inlägg från: happy 78 |Visa alla inlägg
  • happy 78

Magsjukt barn - tips

När våran va magsjuk så undrade vi just det där med att allt verkar rinna igenom. Om de inte kräks upp det utan det kommer som gul diarre så är de ändå en del de får behålla. Det känns som allt kommer ut igen men de sa att det inte är så.
    Ge majsvälling men ge saft eller juice i stället för vatten då vatten inte ger någon energi. ge gärna glass typ Piggelin.
    Vi lyckades heller aldrig få i vätskeersättning...
    annars tipsar de ju om vitt bröd,kokt potatis mm vi gav lite frukt och kakor men det tipsar de inte om..Tycker det är viktigare att de får i sig nåt men då måste de så klart få behålla det.
    Det där med vätska varannan timme på natten låter lite extremt tycker jag. Ring och berätta hur hon mår nu och hur mkt vätska totalt hon fått i sig under dan. Låter jobbigt att väcka varannan timme.Skriv upp vad ni får i henne.Tror de rekommenderar 1 dl per kilo kroppsvikt/dygn.
    Är du orolig så åk in men det låter ju som det går åt rätt håll. Kommer det tårar när hon gråter så är det ett tecken på att hon inte är uttorkad.
    Lycka till och hoppas det vänder snart!

• happy 78

Oftast är de bara dåliga några dagar då kroppen rensar ut bacillerna. Den värsta magsjukeomgången för sonen så åt han just ingenting på nästan en vecka.
    Tycker det låter som du får i henne mkt välling och det räcker bra med det. Jag tror hon kommer börja äta snart men eftersom du får i henne välling så känn ingen stress.
    När min son tillfrisknar så äter han som en liten häst så han går fort upp igen.

• happy 78
    Bullan1978 skrev 2010-12-29 00:48:26 följande:
    Måste gnälla....

Jag lääängtar tills magsjukan är över. Så otroligt långdraget och slitigt för både min dotter, hennes pappa och mig. Först den extrema oron över uttorkning med nattvak varannan timme och stor empati för mitt kräkande lilla barn. Därefter all diarré och vällingörandet och gnället och det eviga tvättandet av bajsiga lakan och kläder och trugandet med mat... Och sedan att behöva vara hemma och inomhus! Vi klättrar på varandra här hemma! Snälla, högre makter. Ta bort magsjukan nu!
    Stackare! Ja magsjuka suger
    Det ända bra man kan få ut av det är väl att man tänker på att uppskatta det vanliga livet mer. Sen är man så glad över att alla är friska och att gå ut blir en fest.
    Se till o bli frisk nu!!!
  • happy 78
    Bullan1978 skrev 2010-12-28 22:25:47 följande:
    Vällingen har blivit en plåga för oss. Hon vaknar 1-3 ggr nattetid och ska ha välling. Blir helt vansinnig om hon inte får någon. Så om det blir magsjuka igen så får hon äta välling med sked
    Vaknar hon 1-3 ggr natt när hon är frisk och vill ha välling? Då kan jag verkligen förstå att ni vill sluta med det..
    Annars tycker jag välling är kanon..
Svar på tråden Magsjukt barn - tips