• mali66

"stick ditt stygga spöke" sade min bror på 38 år till min 4,5 åring i pulkabacken idag..

Hur hade du reagerat??

Situationen var som sådan i dag:
    Min son ville inte låna ut sina skidor som han precis fått i julklapp till brorsans 2,5 åring .
    Jag försökte förklara att kusinen ville låna och pröva men utan framgång.
    Han protesterade och stegade fram till min bror som höll på att ta på sin son min sons skidor och sade att han inte tyckte kusinen skulle låna hans skidor. Min son lät både arg och upprörd på rösten.

Då säger min bror till min son högt så det hörs c:a fem meter bort där jag stod. " stick ditt stygga spöke".

Hur skulle du reagera och hantera situationen om din bror sade det till ditt barn??
    Kan lägga till att jag tycker min bror ofta svarar kaxigt och tyket, både till mig och mitt barn.

Tacksam för råd.

• Svar på tråden "stick ditt stygga spöke" sade min bror på 38 år till min 4,5 åring i pulkabacken idag..
  • bambigirl

Jag skulle skratta och förklara för mitt barn att man måste dela med sig... Det måste mina barn göra till varandra och andra jämt.

• bambigirl

Å andra sidan skulle jag se det som en lustig kommentar, då den kommer från Alfons boken om hur Alfon ska sluta vara rädd för spökena. Så lite orolig för min brors mentala hälsa skulle jag bli...

• MammaHela
    bambigirl skrev 2010-12-26 23:25:15 följande:
    Jag skulle skratta och förklara för mitt barn att man måste dela med sig... Det måste mina barn göra till varandra och andra jämt.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Nesss

En replik ut Alfons Åberg. Nu vet jag inte om han tog det där ifrån..
    Men jag nog konfronterat honom. Barn är ju barn och ibland vill de inte dela med sej av sina saker, inget konstigt i det och inte heller något för honom att bli sur över. De var ju din sons helt nya saker som han förmodligen ville ha för sej själv nu.

Men fortsätter han i samma otrevliga ton så tycker jag att du ska prata med honom, inte det lättaste kanske. "/

• Teskedsmamman

Jag hade (och har) förklarat att jag uppskattar inte tyken attityd mot varken mig eller min familj... våra ägodelar bestämmer vi över, vill ungen inte låna ut saker han/hon precis har fått så behöver de inte göra det... det kommer period när nyhetens behag har försvunnit och de är villigare att låna ut...

Inte sjutton skulle jag tvinga min 3½-åring låna ut sitt nya piano som han önskat sig så hett om han inte ville!

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • neeext

Haha, jag hade undrat vad han hade fått den repliken ifrån! Men hur gammal är din bror, ts?

• mali66

Bambigirl:

Jodå jag förklarar mest hela tiden att man måste dela med sig av sina grejjer och efter ett tag smälter det in...
    Grejen var den att min bror snäste av honom så abrupt och snabbt och jag tykcer det var oerhört opedagogiskt gjort av honom.

• Nesss
    bambigirl skrev 2010-12-26 23:25:15 följande:
    Fast har gossen precis fått dessa skidor eller vad de nu var, ska han då genast behöva låna ut dem?
  • 7 små apor

Jag fattar inte varför det ska vara så jävla självklart att barn ska låna ut sina saker till höger och vänster när det inte är något vi vuxna gör.

Jag hade frågat mitt barn om det går bra att låna skidorna en annan dag istället. Mina barn har alltid gått med på det men när det är nya saker måste man fatta att de vill använde det först ett tag. (vilken vuxen lånar ut sin nya bil första dagen?)

Sen hade jag markerat lika tydligt för brorsan att man får vara arg men man får inte säga elaka saker, alltså på en 5-årings nivå. Sedan hade jag frågat vad sjutton han höll på med när barnen inte hör.

Svar på tråden "stick ditt stygga spöke" sade min bror på 38 år till min 4,5 åring i pulkabacken idag..