Yeeiiish... här är det nästan tvärtom (eller inte riktigt)...
Jag har mycket mindre sömnbehov än min fru så jag har tagit i princip alla kvällspass från det att barnen varit nyfödda så att frugan kan gå och lägga sig vid 21.30-tiden (+/- en halvtimme). Jag har då tagit alla uppvak fram till 00-01-tiden nånstans innan jag gått och lagt mig. Nattpassen har varierat beroende på amning, jobb, vem som är föräldraledig osv.. ... Sen har jag, under de perioder när jag har jobbat, också tagit hand om dem när jag har gått upp på morgonen och duschat/käkat frukost (haft dem inne i badrummet när jag duschat, fixat gröt, bytt blöjor) så att min fru kunnat sova fram till 07.30-07.45 nånstans innan jag måste sticka... Till stor del gör jag det för min frus skull pga att hon ständigt är trött, men såklart vill man ju ha uppskattning för det (och förståelse) som ni inte verkar få?
På helgerna försöker vi (främst på mitt initivativ) dela på sovmorgnarna och att den andre går upp och fixar frukost så man får sova till 9-tiden i alla fall...
Har ni delat på föräldraledigheten? Det kan jag nog rekommendera som "uppvaknande" för hur det är att ta hand om ett barn på riktigt. Ibland här på FL hör man om män som verkligen skulle behöva en längre periods pappaledighet.