• ptq

Ge barn magmedicin, omeprazol?

Jag har en fundering, min son som bor hos sin pappa just nu är 8år, sen liten har han varit känslig mot mjölk som jag. När han är hos mig så äter han bara laktosfritt, medans hos pappan bara mjölk utan laktos. Pappan vill fortfarande straffa mig för att jag flyttade, och säger att han har magkatarr pga seperationen och att han mår dåligt. Medan jag säger att han får katarrliknande symtom pga att han inte äter laktosfritt. Han har varit hos skolsköterskan/läkare på skolan och fått medicin mot magkatarr utskrivet. När jag hämtade över jul så sa han bara dom här ska han äta och gav mig ngt som heter Omeprazol. När jag läser biverkningarna så står det att man inte ska ge till barn under 18år sen är det massor med biverkningar. när han varit hos mig ca tre dgr så har han inte ont i magen längre. Jag pratade med sonen som säger att han inte har ont i magen hos mig. Förra gången dom var hos mig länge skulle han med äta några tabletter dom gav jag. Men nu vill jag inte ge han dessa för att jag anser att inte har magkatarr och tror att han kan få magproblem om han äter dessa.  Men vad ska jag göra? går inte att få tag i sköterskan nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 19:16
    ja nu har jag skickat iväg barnen med pappan. Jag sa till han när barnen satt sig i bilen att - Jo, du sonen har inte fått några tabletter för han har inte haft ont i magen hos mig. Han blev arg och idiotförklarade mig typ. Men han ska ju äta dom, har du pratat med läkaren? jo sa jag jag har pratat med en läkare (sjukvårdrådg.) Där sa dom att har han inte ont ska han inte äta. Som att äta alvedon utan att ha ont i huvudet. Sonen frågade, mamma, men om pappa tvingar mig att äta tabletterna då? jag vill ju inte lägga det på pojken att gå emot sin pappa.Jobbigt läge

• Svar på tråden Ge barn magmedicin, omeprazol?
  • Jezamine

Vill du att ditt barn skall ha ont?

Jag är INTE avstängd
  • Yinsan

Jag tror också på din teori om helt laktosfri kost. Många barn får magkatarr liknaden symptom, säger han att han inte har ont så tycker jag du ska avvakta med tabletterna. Ring 1177 sjukvårdsupplysningen och prata med dem också!

• lövet2

Nej, medicin mot magsår/magkatarr ska inte ges till barn utan att det är absolut nödvändigt. Jag skulle inte ge något av mina barn det om jag inte träffat och pratat med läkaren personligen och diskuterat andra möjligheter.

• ptq
    Jezamine skrev 2010-12-27 13:01:14 följande:
    Vill du att ditt barn skall ha ont?
    läste du det jag skrev eller? han har ju inte ont...
  • ptq

jag är inne på samma spår som ni här, varför ge när han inte har ont. Sen tror jag han har ont hos pappa pga att han inte äter laktosfritt. Är det inte så att om man inte har magkatarr så kan man få ont om man äter medicin mot magkatarr? tycker även det är konstigt att man inte utreder först, ex ge mild mat ej godis osv. innan man ger så stark medicin.

• lövet2
    ptq skrev 2010-12-27 15:32:29 följande:
    jag är inne på samma spår som ni här, varför ge när han inte har ont. Sen tror jag han har ont hos pappa pga att han inte äter laktosfritt. Är det inte så att om man inte har magkatarr så kan man få ont om man äter medicin mot magkatarr? tycker även det är konstigt att man inte utreder först, ex ge mild mat ej godis osv. innan man ger så stark medicin.
    Jag har barn som varit tvungna att äta Omeprazol och andra magmediciner, och visst ger det biverkningar. Aldrig i livet att jag skulle ge de medicinerna utan en utredning!
  • Teskedsmamman

Ta barnet till en läkare och begär utredning så du kan få läkarintyg på laktosintoleransen.... som du kan visa upp för ditt ex...

Det är ju snudd på barnmisshandel att tvinga i en laktosintolerant fel kost...

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • ptq

Åh va skönt att höra att jag inte är helt ute och cyklar kommer lämna barnen i morgon och kommer då tala om att jag inte gett han ngn medicin, eller jag kanske ska vänta med det och maila han istället så att det inte blir något surr där när barnen är med. vet inte om jag ens ska skicka med han den här medicinen för att jag är rädd att han kommer ge han den då.  Det finns väl diagnoser på föräldrar som ger sina barn olika mediciner för att få uppmärksamhet? förhoppningsvis är det inte så illa, men förra gången han fick äta magmedicin så fick han ju riktigt ont, har iaf pojken sagt. och åkte till läkaren igen.

Teskedsmamman skrev 2010-12-27 17:27:12 följande:
    Ta barnet till en läkare och begär utredning så du kan få läkarintyg på laktosintoleransen.... som du kan visa upp för ditt ex...

Det är ju snudd på barnmisshandel att tvinga i en laktosintolerant fel kost...
    Håller med, vet ju hur jobbigt det är själv när man misskött sig, och jag är ju ändå vuxen.. blir så j**la förbannad.
  • Zur Farbenlehre

Jag skulle inte rekommendera att man ger ett barn sådan medicin utan läkarkontakt och
    en utredning.

Fick själv Losec utskrivet av en läkare som barn (en enstaka händelse) som användes en kort tid, visserligen hjälpte behandlingen en under den tiden.

• Rapunzella

Jag tycker inte att du skall ge en 8-åring Losec (samma som Omeprazol) utan att ha fått en läkarordination. Dessutom skall medicinen trappas ut successivt om man har ätit den ett tag, för att man annars kan få förvärrade besvär.

Om du misstänker att sonen är laktosintolernat så finns det kapslar på apoteket som innehåller det ämne som man saknar om man är laktosintolerant. De är ganska dyra, men skicka med en burk med sonen till pappan och be att han tar innan han äter något med laktos, så får ni se om det mahonda hos pappa försvinner.

Det kan ju också vara psykiska orsaker till att barn får ont i magen - man känner sig tryggare/lugnare/bättre att vara hos den ena föräldern än hos den andra.

• Lindreas

Har han verkligen fått ut Omeprazolet på recept? Man kan ju köpa det receptfritt. Och jag tycker absolut att du ska ta din son till en barnläkare och utreda om det verkligen är magkatarr eller känslighet mot laktos som han lider av! Att ge ett barn medicin i onödan är tamigfan det dummaste jag hört. Innan man börjar medicinera med läkemedel som ger många biverkningar så börjar man väl ändå med det "enklaste", att utesluta laktos.

Vad fan, ta din son till en vettig läkare, få ett intyg och be ditt ex stoppa upp Omeprazol i röven så kanske han inte är så sur sen?

• ptq
    Lindreas skrev 2010-12-28 00:33:26 följande:
    Har han verkligen fått ut Omeprazolet på recept? Man kan ju köpa det receptfritt. Och jag tycker absolut att du ska ta din son till en barnläkare och utreda om det verkligen är magkatarr eller känslighet mot laktos som han lider av! Att ge ett barn medicin i onödan är tamigfan det dummaste jag hört. Innan man börjar medicinera med läkemedel som ger många biverkningar så börjar man väl ändå med det "enklaste", att utesluta laktos.

Vad fan, ta din son till en vettig läkare, få ett intyg och be ditt ex stoppa upp Omeprazol i röven så kanske han inte är så sur sen?
    Hahaha, jo där kanske dom gör ngn nytta iaf.
  • Lilla o

Omeprazol och Losec är ju samma sak och finns receptfritt för korttidsbehandling för vuxna. För barn är det absolut inte förstahandsval (inte till vuxna heller för den delen). Ibland väljer man att ge Losec till barn men då alltid efter läkarordination. Har ni delad vårdnad har du rätt att få reda på om barnet har varit hos doktorn och vad som sagts där. 
    Omeprazol är ju ganska dyrt att köpa receptfritt vilket borde tala för att inte använda det om det inte behövs. Ibland behövs ju trots allt en "kur" även av denna typen av medicin men då alltid i samråd med läkare. Detta skulle ju möjligen försvara att ge läkemedel även om man inte har besvär. 

SVR har jag inte så stor tilltro till när det gäller barn, kanske är de bättre i andra delar av landet... 

Hoppas att ni kan lösa ert trassel till er sons fördel.

Det heter Munchausen by proxy när man försöker få uppmärksamhet genom att påtala att barnen har någon typ av sjukdom, då är den ofta orsakad av fel kost, fel medicin eller brister i vården av barnet.

• pågränsentillnervsammanbrott

Min dotter fick diagnosen magkatarr ställd när hon var 7 år och nu är hon 10 år. Dom sa att det kanske
    var psykiskt för att hon hade väldigt svårt att anpassa sig i skolan och hon fick Gaviscon tuggtablett.
    Hon blev lite bättre av medicinen men fick väldigt lös mage, så till slut var jag tvungen att låta henne
    sluta med dom. Hon kände sig bättre en längre tid men sedan kom det tillbaka och det är som en berg-och-dalbana. För en tid sedan så fick hon jätteont igen och jag ringde och rådfrågade läkare om alternativa mediciner och frågade då om Omeprazol och han sa tvärt nej, det var ingen medicin man ska ge till barn.
    Hon fick en läkartid och nu har hon fått ta flertalet prover för gluten, laktos, diabetes, urinvägsinfektion och
    även avföringsprov för att utreda om det är någon allergi eller störning i tarmen.

Jag kan också säga att hon givetvis hade mycket ont i magen då jag och hennes far hade relationsproblem och bråkade(dock inte framför henne men hon kunde läsa av oss båda om vi var osams än om vi inte sa något).
    Kanske är din sons överkänslighet för laktos ett av problemen till magkatarren men om hans pappa bestraffar dig pga separationen och håller dig ansvarig för eran sons magkatarr så känner säkert din son av detta och oroar sig, men kanske inte visar det utåt. Min ex- make gjorde exakt likadant mot mig och försökte bryta ner mig psykiskt genom att tala om vilken usel mamma jag var som fick mitt barn att må psykiskt dåligt, hur jag kunde lämna honom(pappan) och svika familjen.

Förresten, om din son fick recept på Omeprazol, stod hans namn på kartongen? Det låter konstigt att 
    skolsyster/läkaren fixar ett recept på denna medicin som enligt min läkare inte ska ges till barn.

Fortsätt stå på dig att din son ska ha laktosfritt och ge honom inte medicinen utan att DU träffat läkaren. Min dotters pappa brukade ge henne Kåvepenin så fort hon var förkyld, han kunde ge mig en karta fast medicinen var utskriven till honom mot tandvärk!! Jag blev naturligtvis galen men han tyckte jag var dum i huvudet som ville att hon skulle vara sjuk, men han verkade inte fatta att det är farligt.

Kontakta läkaren/syster på skolan och hör om det stämmer att dom skrev ut Omeprazol, det låter mycket konstigt.

Ursäkta min ilska men eftersom min dotters pappa verkar vara likadan som din sons pappa så kan jag inte bli något annat än arg (inte på dig).

• Silversolen

Omeprazol fungerar bäst efter några dagars användning. Kan bli rekyleffekt om man slutar tvärt fick jag veta när jag fick det utskrivet. Så OM ni ska ge honom så kan ni inte ge tabletter några dar i rad och sen sluta och börja igen. Det är inte bra för magen.

• ptq

Pojken får nu laktosfritt på skolan iaf. Magen har blivit bra, men enligt läkaren så har han troligen inte ont i magen hos mig för att han känner sig tryggare hos mig. Hmm

Svar på tråden Ge barn magmedicin, omeprazol?