• Marie J

Vad använder ni er Kitchen aid till?

Fick en Kitchen Aid i julklapp som jag önskat mig så länge!

Vill ha alla tips jag kan få på hur jag kan använda den maximalt samt vilka tillbehör som känns mest "prio" att införskaffa sig i början :)

Har precis invigt den med att vispa grädde, slängde ner lite risgrynsgröt, vaniljsocker o mandarinklyftor så nu sitter jag o mumsar på Ris a la malta :))

• Svar på tråden Vad använder ni er Kitchen aid till?
  • Kastrullresan

Jag använder min till att vispa grädde, äggvita och vanliga smet med. Jag gör vanliga degar på upp till en halv liter degvätska. Gör jag större satser så tar jag min gamla maskin.

Jag har som tillbehör
    Juicepress, funkar sådär
    Glassmaskin, värdelös
    Glasskål, har aldrig använt då jag inte kommer mig för att byta

Övriga tillbehör har jag inte köpt då jag redan har köttkvarn, passertillsats och massa andra grejer.

• Kastrullresan

Den är helt öppen vilket gör att glassmeten inte stelnar som den ska, det finns liksom inget lock över för att hålla kylan i bunken som det finns på de flesta andra glassmaskiner.  När sedan smeten börjar bli lite fastare så är det lätt att själva fästanordningen för omröraren hoppar ur läge och då är det kladdigt att få dit den igen.

Det fungerar  om man fryser in glassen efter att man gjort i ordningen den  annars hinner den nästan bli som vaniljsås innan man får den i skål.

Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag köpt en separat glassmaskin.

Du får gärna läsa mer här

http://www.kastrullresan.com/2010/11/vad-gora-av-overbliven-vaniljsas.html

Där finns även bild över hur glassmaskinen ser ut.

• Marie J
    Kastrullresan skrev 2010-12-27 20:20:20 följande:
    Den är helt öppen vilket gör att glassmeten inte stelnar som den ska, det finns liksom inget lock över för att hålla kylan i bunken som det finns på de flesta andra glassmaskiner.  När sedan smeten börjar bli lite fastare så är det lätt att själva fästanordningen för omröraren hoppar ur läge och då är det kladdigt att få dit den igen.

Det fungerar  om man fryser in glassen efter att man gjort i ordningen den  annars hinner den nästan bli som vaniljsås innan man får den i skål.

Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag köpt en separat glassmaskin.

Du får gärna läsa mer här

www.kastrullresan.com/2010/11/vad-gora-av-ove...

Där finns även bild över hur glassmaskinen ser ut.
    Hmmm okej vad synd, jag som hade tänkt köpa en glassmaskin. Får se hur jag gör nu.
  • Marie J

Inga andra som har Kitchen Aid???

Kan man beställa tillbehören från internet (typ USA) och dom passar eller har dom annan infästning?

• humma

Jag använder glass-tillsatsen ofta, fast jag gör iofs alltid glassen och så slänger in den i frysen eftersom jag oftast förbereder innan det är dags att servera. det blir god glass i vart fall!
    Sedan bakar jag mycket bröd! Det är definitivt det som den används mest till.
    Och maler egen färs, godare så! Och svårt att göra råbiff annars

• Freiya

jag vispar grädde, äggvita, bakar bröd, gör kakdeg, potatismos och allt möjligt.
    är såå nöjd med min!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Marie J

Min är köpt på Cervera och då skulle man tydligen få nån kokbok till om man fyllde i nån kod eller nåt på deras hemsida.... fattar inte riktigt hur?? Nån som kan hjälpa mig hur jag ska göra??

• Marie J

Nu har jag gjort allt möjligt med min och igår gjorde jag maränger till desserten på nyår, och holy moses vilken god maräng det blev! Lätt den godaste jag ätit!!

Här kommer receptet för er som är nyfikna:

www.recept.nu/1.122165

Jag gjorde utan choklad och vispade lääääänge, dom blev så sega o goda!!

Svar på tråden Vad använder ni er Kitchen aid till?