Dåliga föräldrar
I min bekantskapskrets finns en familj som består av två vuxna (kvinnan 35 och man 38) och två barn (pojkar), de är 12 och 8 år. Den äldre av pojkarna har annan pappa.
Iaf så är de helt värdelösa som föräldrar. De vuxna skriker och svär på barnen och till viss del slår de dem. Den äldre får "lagom" med stryk så att det inte ska synas. Har hört att de släpar/drar han i benet och en gång blev knuffad/slängd i väggen.
Den äldre pojken måste gå och lägga sig samtidigt som sin lillebror, kl19:00 ... varje kväll! (den yngre pojken har autism/adhd och har dålig hörsel osv)
Självklart tycker han inte om detta och protesterar. Då blir det bråk och det skriks och fula ord haglar över honom. Han bestraffas på olika sätt:
-får inte vara med kompisar
-får inte spela handboll (som han var en stjärna i)
-får inte äta det han tycker om, bara sånt som föräldrarna tycker han ska äta. T.ex. får han inte äta ägg, bara för att mamman inte tycker om ägg.
-får inte äta sig mätt. Hans pappa är stor och kraftig, troligt är ju att pojken blir det. Men mamman/styvpappan svälter honom.
-får inte filmer som andra i hans ålder ser. Nya Narnia får han inte se. "-Han kan ju få mardrömar." ... När hans jämngamla kompisar får se filmer som han inte får se så känner han sig utanför och blir mobbad.
-osv
Man har gjort flera utredningar om familjen, men mamman manipulerar psykologer/läkare och säger att pojken ljuger. Han blir inte trodd.
På julafton hände en sak som fick mig att reagera. Min dotter (5 år) ville ha mera julmust, så jag skickade in henne med glaset till köket för att fråga om mer. Den yngre av pojkarna ville också ha mera. Då blir pappan rasande och skriker till 8-åringen: "-Men för helvete, satans jävla unge. Jag har ju sagt att du inte ska ha mera dricka nu!"
Detta framför min 5-åring! Hon blev ju skiträdd.
Kvinnans mamma och yngre syster har länge försökt tala med de vuxna, men det blir bara arga för att de anklagas att vara dåliga föräldrar.
Just nu biter den stora pojken ihop och längtar till sin 18-årsdag då han kan be dem dra åt helvete.
Vad gör man? Förslag?