Inlägg från: CountryLiving |Visa alla inlägg
  • CountryLiving

Köpstopp hela 2011

Hej,
    Försökte mig på ett "konsumtionsfritt 2010" och det gick väl sådär, inte alls... Jag är också en slösa som gärna unnar mig både det ena och andra. Tycker att det är en vettig tanke att tänka efter innan man köper något av många anledningar; ekonomin, behov, miljön mm. Mycket går att köpa begagnat/second hand (Blocket, Tradera mm). Tror att vi har mycket att lära och delge varandra!

Tänkte så här inför 2011:
    Inventera vad som finns här hemma (vind, förråd, garderober) och sälja/slänga det som inte behövs.
    ENDAST komplettera med sådant som verkligen behövs.
    (Vi bor i ett hus som håller på att renoveras så en del prylar behövs lite då och då...) 
    Men absolut tänka efter FÖRE köp! Har köpt så mycket skit genom åren i form av onödiga/fel prylar och kläder så jag orkar inte ens tänka på det...
    Tänka kvalitét före kvantitet. Hellre färre antal nya plagg i garderoben än 10 sämre.
    Begränsa utemat/färdig mat/fika etc till enstaka tillfällen, ha med sig en macka i väskan osv...

Jag är 32 år, är gift, bor i hus på landet utanför Gbg, läser till mentalskötare och jobbar en del extra inom vården under min studietid.

Hej så länge.

• CountryLiving

TS, din budget om 500 kr/månad för kläder för dej och 3 barn låter väldigt tight, men du kanske har mycket hemma i garderoberna, barnen ärver av varandra osv eller? Tänker bara på vad nödvändiga saker kostar såsom skor (även om man köper begagnade), ytterkläder, bh/underkläder etc... Barn sliter väl en del kläder? Plus kläder till aktiviteter, gympa mm.

• CountryLiving
    Fins Mamma skrev 2010-12-28 10:59:53 följande:
    sitter och kollar på lyxfällan, blir otroligt inspirerad. ska ta en pluggpaus på en liten stund och fixa ihop lite annonser till tradera..  hoppas verkligen jag får något för dessa grejor nu också... 

har ni något mål?

jag behöver som sagt spara om jag inte får något sommarjobb 2012...  vad ahr ni för mål?
    Jag planerar att betala av mitt banklån på 43 000 kr och kommande CSN-lån på ca 75 000 kr så snart som möjligt...
  • CountryLiving

TS/Spargris: Hej & tack! Nej, har bara de skulder som jag nämnde ovan. Men det finns mycket att vinna och tjäna på genom att tänka sig för och tänka efter lite mer innan...

Herregud, tänk på hur folk levde för inte särskilt många år sedan; man införskaffade sig en uppsättning porslin, möbler mm och hade detta i princip hela livet! Visst det var kanske i regel något bättre kvalité på grejorna då samt att vi numera lever i ell "slit & släng-samhälle" (som vi själva har skapat" med nya trender som kommer och går... Men är vi lyckligare då??? Tror inte det.

• CountryLiving

Årets sista inköp:

Körkortsbilder, 199 kr
    (försökte mej på att ta dom i en automat men den var ju såklart sönder och mitt körkort går ut idag så det är dags att skicka in ansökan för ett nytt...)

Tankade bilen, 499 kr
    (nödvändigt ont)

Scarf/HM, 99 kr
    (behövde faktiskt en enfärgad svart... nu klarar jag mej för lååång tid framöver med kläder, skor mm)

Mat/Willys, 488 kr
    (det vi behövde komplettera med inför nyår mm)

Summa: 1 285 kr

• CountryLiving
    MissChubby skrev 2010-12-29 15:28:23 följande:
    Jag vill också vara med! :)

Mitt största problem är att jag köper väldigt mycket kläder som jag i princip inte använder. Ni som vet, är det någon idé att sälja "vanliga" tröjor och liknande på Tradera? Det är lite Gina Tricot, lite HM o.s.v men i princip aldrig använt.
    Det kostar väl nåt att annonsera/sälja på Tradera?! (jag har själv bara köpt därifrån) Så det kanske inte är nån större idé att sälja plagg styckvis men du kanske kan samla ihop lite "liknande" plagg i samma storlek till ett paket så kanske det är större chans att du blir av med en del? Ta bra bilder och skriv tydliga beskrivningar om plaggen! Lycka till!
  • CountryLiving
    Anonym (Spara) skrev 2010-12-29 16:04:33 följande:
    Dagens middag hos oss "nästan gratis"

Linssoppa:

Gröna linser
    en grönsaksbujongtärning
    olivolja
    vitlök

Koka gröna linser i rikligt med vatten, det kokas bort massor. Stoppa i buljongtärningen. Koka till lagom tuggmotstånd, tror det tar ca 30 min. Riv eller pressa ner vitlöken i oljan. Ringla oljan över portionen. Klart! Man kan ta en smörgås brevid, gott med ost. Annars kan man tärna i lite potatis.

Idag har jag shoppat sytråd för 30 kr. Jag har en del tyg liggande, och nu kan jag sy upp mitt barns pyamaser. Om man betalar 100 per pyamas blir det en del eftersom vi behöva ca 5 till nästa stk. Tyget hade jag ju redan, så det räcker nog med den tråden jag ahr nu Skrattande

Slösa vill ha ett par vantar á 200. Känns sådär. Vi har inte bestämt oss än.....själv har jag vanliga stickade fingervantar från hm......
    Käckt att kunna sy själv! Särskilt när man har mindre barn och det går åt en del kläder...
  • CountryLiving

Vi har delad ekonomi. Han betalar lite mer eftersom han tjänar mer än mej; ränta, amortering, försäkring mm för vårt hus. Jag betalar mat och driftskostnader inkl dagstidning, hemtelefon mm. Fick ett tips genom Lyxfällan för några år sen att räkna ut vad de stående räkningarna (de ovan) kostar per år och sedan dela det på 12 mån och lägga undan den summan varje månad så har man alltid pengar när tex årsprenumerationen på GP kommer osv. Funkar bra tycker jag!

• CountryLiving
    Parniara skrev 2010-12-30 09:36:33 följande:
    Vad peppad man blir, hoppas att det håller i sig.

Jag och min man har med vår budget 500 kronor var i fickpengar varje månad. Jag planerar att ta ut min i kontanter. Så lägga en 100 lapp i en spargris så att jag har lite extra vissa månader om jag tex behöver går till frissan.

Hu gör ni med tandläkarkostnader? Planerar ni för det eller tar smällen när den kommer från sparkonto eller liknande?
    Jag går till tandhygienist 2 ggr/år och lägger undan 100 kr/mån till detta. Vet man med sig att man kanske behöver lite mer i buffert än så, så kanske 150-200 kr/mån är rimligt?
  • CountryLiving
    Anonym (Ekonomia) skrev 2010-12-30 10:17:36 följande:
    Hej hopp!

Jag är också peppad på att hålla lite mer koll på ekonomin. Jag har pluggat i 4 år och blir klar i maj 2011. Sambon har fast tjänst och får in ca 17 000 och jag 2700/mån = 19 700.

Hyra: 5000+el o vatten=ca 7000
    Mat:  ca 2000
    Övriga räkningar och övriga inköp: ca 4000

Utgifter tot. ca: 13 000

In på sparkontot: ca 6000 kr/mån

Lån:
    Bil + skoterlån: 50 000
    Bolån: 66 000
    CSN: 90 000

Sparkonto: 30 000
    Vi bor fint och har allt vi kan tänka oss i teknik-, bil- o möbelväg. Vi behöver inte köpa någonting.
    Önskar att sambon kunde sälja skotern men det kommer då inte att hända. =)
    Vi lever rätt sparsamt ändå, snålar på el, vatten, mat m.m. men vi ska bli ÄNNU bättre!

Så här ser det ut:
    *Räntorna på lånen är låga.
     *Vi vill kunna ha en sparbuffert i fall något händer.
    *Vi vill spara i hop till en handpenning till ett hus
    *Vi vill kunna klara oss i fall jag inte får jobb efter att jag tar examen
    *Vi hoppas bli gravida snart och då alltså förbereda oss på barnutgifter.
    Ni som har barn: vad är rimligt att ha i en "barnbuffert"??? Beror ju såklart på vad man kan tänka sig att köpa nytt/begagnat/ärva mm och om man vill ha mycket prylar till sitt kommande barn eller välja att satsa på det mest nödvändiga. Har hört att ca 30 000 kr är bra att ha?!
  • CountryLiving

Kompletteringshandlade lite på Ica idag, läste ett reklamblad i morse så jag passade på att köpa några extraprisvaror (pasta mm) och pantade 4 kassar med tomburkar så hela inhandlingen gick på 44 kr! Unnade mig sedan en helkroppsmassage (390 kr) men det är väl investerade pengar tycker jag.

• CountryLiving
    Anonym (sparaktig) skrev 2011-01-03 16:37:20 följande:
    Den här tråden gillar jag, har läst en del och fått massa inspiration till att spara pengar.

Jag skulle vilja tipsa om att coop forum (iaf i Karlstad) har billig kycklingfilé  25 kr/kg.

Det var max 10 kg/kund, så jag köpte 10 kg, så nu har vi kyckling för några månader framåt iaf :)
    Bra med såna här spartips från större kedjor såsom Coop, Willys etc! Går ju inte att hålla sig uppdaterad med alla gällande extrapriser varje vecka och det är säkert fler än jag som valt bort reklambladen i brevlådan så såna här tips är super tycker jag!
Svar på tråden Köpstopp hela 2011