Inlägg från: tvillingarna svensson |Visa alla inlägg
  • tvillingarna svensson

Köpstopp hela 2011

Kan tipsa om "köp inte den här boken" av ann-christin gramming som hade köpstopp under 2007, en blogg som blev en bok. kostar nån 50 lapp kanske =) Lite inspiration =) Själv börjar jag försiktigt med januari månad, men får kanske vara med ändå?

Underbara älskade Max & Lisa
  • tvillingarna svensson

Mina förhoppningar på 2011:
    Helt köpstopp Januari
    Därefter MEDVETEN konsumtion, vilket för mig innebär endast saker jag behöver, finns det isf begagnat? Inte slänga mat (något som blir för ofta nu tyvär) Inga onödiga barnkläder (nu går barnens lådor inte att stänga & dom har typ 50 par trosor & kalsonger var!!) Inte överdosera tvättmedel, sköljmedel & diskmedel. Nu när jag duschar tar jag typ hela handen med duschcreme vilket gör att minst hälften rinner av & ner på golvet, så då tar man lite till sedan :P Välding onödigt, oekonomiskt & för att inte tala om miljön. Ja min lista kan göras lååång =(

Därför känns det bra att ge 2011 en chans =) Vi vill gärna kunna spara pengar till en swimmingpool, en familjedröm =)

Jag ska åxå låna böcker på biblioteket (helt sjukt igentligen att vi i sverige kan låna helt gratis!) Ist för att köpa, läsa en gång sen in i nån hylla eller skåp... Barnen tycker det är kul att gå till bibblan så då blir det ju ett litet gratisnöje samtidigt Likaså filmer kan man låna av familj & vänner & givetvis låna ut själv, har ett helt filmskåp =)

Ja lite tankar från mig =)

Önskar oss alla lycka till =)

• tvillingarna svensson
    Anonym (*Jag*) skrev 2010-12-29 22:54:28 följande:
    Har ni andra några dyra laster föresten?
    Jag röker och "missbrukar" Nässpray,den dyra menthol dessutom..
    Mannen är beroende av Pepsi max. Även om vi köper dem billigt på ÖB så blir det ganska många kr om han dricker 1,5l om dagen..

När jag tänker efter så per vecka blir ju detta:
    Pepsi 10*7=70:-
    Cigg 40*7= 280:-
    Nässpray 48*2= 96

=446:- vecka!
    1784:- i Månaden.
    Och då har jag ju inte räknat in vårt enorma godisköpande på iaf 250:- i veckan.
    Allt sammanlagt blir ju för tusan 2784:-
    Hjälp!Det här får vi ju göra något åt :-O
    Hej! Jag har åxå varit beroende av nässpray, det är svårt att vänja sig av själv då slemhinnorna vant sig & svullnar igen. Jag ringde VC & fick tid, sen en kortisonspray utskriven, första dygnet var hemskt!!! MEN sakta men säkert vände det, jag har nu inte anv nässpray på tre månader & känner mig fri.  Tror kortisonet kostade 70 kr och så läkarbesöket förståss. men i längden blir det ju betydligt billigare & mer hälsosamt förståss =)

Mina laster: Strunthandling, smågrejer, tidningar, filmer, onödiga leksaker till barnen som ändå pajjar nästan direkt, godis, dricka... =(
  • tvillingarna svensson

Då var det dax =) Prio ett blir att bli mer ekonomisk när det gäller maten, nu snittar vi 6000 i månaden på ica plus en massa utemat. Ska bli max 4-500 kr i veckan nu. Dessutom ska jag använda mig av det som finns hemma va gäller hygien, smink, städmedel mm
    När det är slut tänkte jag storhandla det på typ öb.

Inga nya kläder!

Och framför allt! Slut på småhandling (det svåraste)

Jag önskar oss alla lycka till =)

Ps delar med mig av ett tips jag fick i en annan tråd, varje gång man loggar in på internetbanken rundar man av lönekontona, ex man har 3457 kr kvar. Då rundar man av till 3400 & för över 57 kr på sparkontot. (det är ju pengar man sällan saknar) Detta gjorde jag ett tag både på mig & makens konto, det blev en del i slutändan =)

• tvillingarna svensson
    Anonym (Jag är med!!!) skrev 2011-01-01 11:16:31 följande:
    Nordea har automatisk spargris.
    Varje gång jag använder mitt visakort
    dras 10 kr till mitt sparkonto.

Det blev rätt mycket pengar under julhandlingen.Förvånad
    Tror man kan välja hur mycket som ska dras varje gång.
    Vad smart, ska kolla upp om SEB har desamma =)
  • tvillingarna svensson
    Juhanna skrev 2011-01-01 11:27:06 följande:
    Jag använder mig också av nordeas "spargris". Jag har så att det avrundas upp till närmsta tiotal, men många bäckar små.
    Jag brukar även lägga alla mina 10 kronor i en tom cola flaska, när den är full är det ju en hel del pengar.
    Ja att samla mynt är smart... Brukar bli en del när man samlat ett tag. Vi har en såndär plåtsparbössa som inte går att öppna, man måste ha konservöppnare & då är ju burken förstörd så man går ju inte & nallar för en 5 a
  • tvillingarna svensson

Igår blev det lunch & middag på det vi hade hemma. Pannkakor & senare hemmagjord pizza. Tänk vad smått & gott man har hemma om man bara letar i kyl, frys & skafferi =)

Idag måste jag handla. Ska noga göra en lista innan. Samt att fundera ut veckans middagar för att slippa gå in på ica på hela veckan.

Måste dock köpa nya vinteroveraller till kidsen, har iaf kollat lite på tradera. Annars försöker jag köpa en som de kan ha även nästa säsong. Fast de kanske redan är slut i affärerna..?

Ha en bra dag alla!

• tvillingarna svensson

Blev frestad idag =) Var på ica maxi för att handla, där fanns det massor med filmer som jag "behöver" Typ Prison Brake för 99 kr... MEN jag klarade det =) Jihaa. Kom bara hem med noga utvald mat samt mjöl för här ska bakas bröd någon dag =)

Har funderat ut lite riktlinjer för mitt köpstopp.
    Detta är ok att handla:

Förbrukningsvaror, frimärken, hygien
    Livsmedel (men inte massa onödigt dricka, chips & godis)
    Medicin
    Ett inplanderat biobesök med mor & syster, Änglagård ca 100 kr. Inget tilltugg till det...
    Vinteroveraller till Twinsen
    Bensin

Hmm undrar hur detta ska gå =)

• tvillingarna svensson
    Anonym (spargris) skrev 2011-01-02 22:47:47 följande:
    Hittade du overaller på rea?
    På ica maxi fanns det två set med termojacka & byxa för halva priset, dvs 200 kr st. Men typiskt nog bara i st 110, samma som de har nu, behöver 116... Men ska åka & leta på köpcentret nu i veckan & hoppas på tur =)
  • tvillingarna svensson

Dagens inköp blev bensin 440 kr, som ju ryms inför ramarna. Fikade med jobbet på cafe men det fick jobbet stå för eftersom det var i tjänsten.

Alltså dag tre utan att handla något

Dessvärre känner jag ett desperat behov att att skicka efter serien "Nord & syd" box 2 eftersom jag sett nr 1. Men icke icke =(

Svar på tråden Köpstopp hela 2011