Inlägg från: Anonym (Spara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Spara)

Köpstopp hela 2011

Hej!

Jag är en tvättäkta spara, men jag är gift med Slösa så nu får jag styra upp det hela och dra in svångremmen även med mina mått mätt. Jag hänger gärna på i tråden!

Steg ett håller vi på med, och det är att sänka alla räkningar. Vi har bytt telefonabonemang och internet osv.

Parallellt med detta har vi lagt om kosten till hur jag levde när jag var själv, vilket blir urbilligt.

Kläder klarar vi oss ganska bra med, det kan bli lite stumpor eller liknande den närmsta tiden med inget större. Egentligen ville jag köpa nästa stk till mitt barn nu på rean, men jag vet inte om jag vågar.

Det som svider mest är att vi tvingas säga upp alla fritidsintressen, både vi föräldrar och vårt barns. Det skär i hjärtat värre än jag kan stå ut med att säga upp barnets, men vårt barn förtjänar att vi har en trygg ekonomi. Det är det viktigaste.....

Min största rädsla är at Slösa inte orkar med, utan faller till föga och tar krediter. Det har hänt förr......

• Anonym (Spara)
    Anonym (spargris) skrev 2010-12-29 06:27:42 följande:
    Tipsa gärna oss andra med billig mat och recept!
    Dagens middag hos oss "nästan gratis"

Linssoppa:

Gröna linser
    en grönsaksbujongtärning
    olivolja
    vitlök

Koka gröna linser i rikligt med vatten, det kokas bort massor. Stoppa i buljongtärningen. Koka till lagom tuggmotstånd, tror det tar ca 30 min. Riv eller pressa ner vitlöken i oljan. Ringla oljan över portionen. Klart! Man kan ta en smörgås brevid, gott med ost. Annars kan man tärna i lite potatis.

Idag har jag shoppat sytråd för 30 kr. Jag har en del tyg liggande, och nu kan jag sy upp mitt barns pyamaser. Om man betalar 100 per pyamas blir det en del eftersom vi behöva ca 5 till nästa stk. Tyget hade jag ju redan, så det räcker nog med den tråden jag ahr nu Skrattande

Slösa vill ha ett par vantar á 200. Känns sådär. Vi har inte bestämt oss än.....själv har jag vanliga stickade fingervantar från hm......
  • Anonym (Spara)
    Anonym (spargris) skrev 2010-12-29 16:55:35 följande:
    Vi ska ha billig middag idag. Hemgjord rotmos med överbliven kasslerrökt kycklingfilé (vår julskinka) och ett paket billiga kalkonkorvar. En del pengar har det gått idag eftersom vi var och badade på vårt badhus. Jag har badkort men fick betala 40 kr för två barn (gratis för den yngsta) och 50 kr till glass, Åkte buss ena hållet så det blev en barnbiljett  för 11 kr. jag själv har månadskort. Så 101 kr har vi spenderat pch haft jättekul och det kan inte mätas i pengar!!TomteVi har ju trots allt jullov!

Hur har det gått för er andra?
    Jag är också nöjd; 60 kr sytråd och spolar, 30 kr vitlök, gula ärtor och bruna bönor. Nu ska jag lägga de bruna bönorna i blöt inför mogondagens middag och sen ska jag sy klart två pyamaser. Om jag får tid över ska jag sy lite kläder till mitt barns docka :)

90 kr kostade dagen alltså, lite mycket men jag får kompensera... När jag var ensam hade jag ett snitt på 25 kr mat, hygien och fritid om dagen men jag vet inte alls vad som är rimligt nu. Som du också menar Spargris, finns det ju gränser för hur man vill snåla när man har barn.....
  • Anonym (Spara)
    Anonym (spargris) skrev 2010-12-29 16:59:57 följande:
    Tack för receptet. Låter som om du behöver varmare vantar men det finns säkert billigare äm 200 kr!! SpökeDYRT!
    Jo jag håller med. Jag tycker också att jag behöver varmare vantar, men maken, "Slösa" har redan flisvantar.......
  • Anonym (Spara)
    Anonym (spargris) skrev 2010-12-29 19:47:15 följande:
    jag är nog trög ha ha!! men jag hänger inte med i "vantandet", vill Slösa att du använder hans fleecevantar och att han köper nya,,,,,,,,,,,,,,,eller??
    Drömmer Jag vet inte hur långt Slösa har tänkt angående mina kalla fingar. Hans vantar är ganska stora så jag har inte så mycket glädje av dem, kanske utanpå mina tunna? Blir det några nya vantar så blir det jag som betalar. Jag vill inte vara elakt snål, men det känns sådär. Själv hade jag hellre frusit och låtit de slantarna läggas på barnet, men fryser man så fryser man... dessutom har Slösa fått en ny jacka och halsduk i år redan......Jag vet ju med mig att jag inte tycker vi har råd.....
  • Anonym (Spara)
    Anonym (spargris) skrev 2010-12-29 20:09:03 följande:
    tack för att du förgyller min kväll! du är hejdlöst rolig!!Solig eller så är jag bara uttråkad. (vansinnigt shoppingsugen, Pomp de lux säljer alla barnkläder till halva priset i sin webbshop)
    Hehehe. 

Behöver ni mer kläder? Eller är de bara fina? Hur mycket hade du velat köpa för? Hur långt kommer du på de slantarna oom du håller dig på mattan?
    Jag förstå inte hur man kan roa sig med shopping når man kan göra så roliga saker som att frostra ur frysen Drömmer Jag passar på nu när det är minus ute, så jag kan förvara frysvarorna i snön medan jag frostar ur så det är bara att lägga kvällen på att frysa om fötterna och slabba runt med tinvatten. Lövli!

Jag har även passat på att betala de sista räkningarna, känns skönt att ha det gjort i god tid Skrattande
  • Anonym (Spara)

haha! Nu hittade jag en infrusen gryta i frysen! Där var en till extrembillig middag fixad!

• Anonym (Spara)
    CountryLiving skrev 2010-12-30 10:23:20 följande:
    Ni som har barn: vad är rimligt att ha i en "barnbuffert"??? Beror ju såklart på vad man kan tänka sig att köpa nytt/begagnat/ärva mm och om man vill ha mycket prylar till sitt kommande barn eller välja att satsa på det mest nödvändiga. Har hört att ca 30 000 kr är bra att ha?!
    Det beror otrolig mycket på vilka konsumtionsplaner man har.

Kolla upp de stora kostnaderna:
    Vagn Spjälsäng Ev skötbord Babyskydd Sitter Kläder, filtar, leksaker Hur mycket/kan ni ärva/låna?
    Vad vill ni ha nytt och vad kan ni köpa begagnat?

Tänk även på minskad inkomst under f-ledighet, ev sjukskrivning, handläggningstid samt att man gäran har lite högre kostnader när man går hemma och dräller. Det blir gärna mycket fika, tidningar och utflykter.....

30 000 låter mycket och tryggt Skrattande

Tänk också på att inte köpa allt i förväg. Vi har aldrig använt skötbord, och vi köpte inte spjälsäng före barnet var över året. Innan dess samsov vi. Sitter har vi inte heller köpt, vi klarade oss bra utan.
  • Anonym (Spara)
    Anonym (Bealin) skrev 2010-12-30 12:36:24 följande:
    Funderat på tygblöjor? Viss grundinvestering, men sedan bra mycket billigare än engångs. Bättre för miljön dessutom. Går även att sälja begagnade om det inte skulle funka, eller spara till syskon = gratis blöjor för det barnet.
    ...eller köpa begangnat Solig

Vi gick över till imsevimse och är nu smått fanatiska. Vårt barn vakande 12 och 04 för att hen var blöt i baken med engångs, och nu med tyg + flanellinlägg får liten sova 12 timmar ostört.
  • Anonym (Spara)
    Parniara skrev 2010-12-30 12:25:15 följande:
    Vi har köpt:
    Vagn, säng och bilstol. Skötplats tänkte vi ha i tvättstugan på bänken över maskinerna. Första året behöver väl barnet inte så mycket varken i kläder eller leksaker och det samt blöjor borde väl barnbidraget täcka?
    Leksaker klarar man sig med presenter eller ca 50 kr i månder om man vil ha något specifikt. (tycker jag)
    kläder går ät en hel del. framförallt pyamaser. Önska er pyamanser i present, sovpåsar kan de ha länge....
Svar på tråden Köpstopp hela 2011