• Storis

Köpstopp hela 2011

Litet baktips;

Frallor att baka ut till runda frallor eller kavla lite till tekakor.

50g smör/margarin
    5 dl vätska tex mjölk/fil/vatten (eller blanda)
    1 pkt jäst
    1,5 tsk salt
    Vetemjöl

Detta går nu att variera i oändlighet ;)
    tex:  ha i överbliven havregrynsgröt
    hälften grahamsmjöl, hälften vetemjöl
    sirap (ngn dl)
    brun farin(ngndl)
    finrivna morötter(blir gott tillsammans med brun farin och lite rågsikt tillsammans med vetemjöl)
    brödkryddor (finns i kryddpåse på kryddhyllan)

Ha alltid i minst hälften vetemjöl så blir de inte så smuliga, ngt slags fett tycker jag behövs också.
    Jäs ordentligt, baka ut och sätt i mitten av ugnen 225-250 grader i ca 7-10 min.

• Storis

Ta vilken vätska du vill men de blir lite "mjukare" med fil eller mjölk i. Det räcker att blanda i 1 dl fil så blir det bra. Men har du mkt fil som behövs göras åt så använd bara det.

Lycka till. De går bra att frysa och bara ta fram en i taget. Så måste vi göra här annars hinner de bli gamla.

• Storis

Tips mot suget är kladdkaka, fungerar alltid och billigt.
    Googla kladdig kladdkaka så kommer ett bra recept upp.

Tygblöjetips: gå in på sjalbarn.se där finns billiga begagnade att köpa och där kan man få tips. Man måste bli medlem för att kunna läsa i forumet men det är kostnadsfritt såklart.

Ett annat tips idag var jag på hm och köpte lagningslappar till byxor för 30 kr. Det var tre lappar så nu är två hål lagade på sonens jeans!

• Storis

Ett tips som visserligen kostar några kronor nu men gör att nästa jul blir billigare. Var på Hornbasch idag och köpte 5 rullar julpapper, 2 tärnljus och ett paket julklappsetiketter för 29 kronor. 80% på allt julpynt!

Säkert liknande erbjudanden på andra ställen!

Brukar köpa julsaker i januari, i december känns det väldigt bra att inte behöva köpa dyrt papper!

• Storis

Apropå lampor ovan: jag släcker nästan överallt. Har satt avstägningsdosor på tv-apparater etc så inget står på stand by. Det är sådant som jag inte lider av att spara in på. Det finns roligare saker att lägga pengar på än en dyr elräkning ;)

• Storis

Hehe
    Det var jag som var skyldig till receptet utan måttangivelse.
    Jag bakar alltid på en höft så jag har bara i tills degen blir bra, men kanske 12-13 dl vetemjöl. Sedan ta bort motsvarande mängd om du tillsätter annat mjöl såsom graham eller rågsikt.

Låt inte degen bli för torr, det är bättre om den är lite kladdig då du bakar ut dem annars finns en risk att de blir som stenklumpar (gäller nästan allt vetebröd).

Lycka till!

• Storis

Rensade barnens garderober igår och idag och de hade fullt! Så nu sade jag åt min man att han ska se till att jag inte köper annat än strumpor och kalsonger åt dem.
    Dessutom så ska jag laga massa jeans åt barnen istället för att bara köpa nya som de ändå lyckas ha hål på efter en månad!

• Storis

Maja: Det går att gå in på sitt bolag och titta innan räkningen kommer.
    Vet inte exakt hur man gör men min man gjorde det idag. Vi hade 2100 på två månader men vi har som tur är inte eluppvärmining men tvättar och torktumlar ofta.

• Storis

Tips på mammapresent: man brukar kunna köpa presentkort på ngn tidningsprenumeration billigt. Tex 6 nr för 149kr.
    Hemmaspasaker tex badolja, scrub etc.

• Storis

Och här blev det lusmedel och luskammar...
    tråkiga pengar men bara att betala!

• Storis

Ett litet tips är att kolla på konsumentverkets sida. Där kan man se vad man beräknas äta för per månad vid olika åldrar te.x. Vi en familj på sex personer bör äta för ca 7500 exkl. uteluncher. Det är väl ungefär vad vi handlar mat för i månaden och det känns mkt men kanske inte helt orimligt med tanke på hur många vi är och att tre av oss äter alla mål hemma.
    En stor bov här är makens uteluncher. Inne i sthlm är det dessutom inte billigt att äta ute.

Det jag försöker låta bli är att köpa kläder till barnen för deras garderober svämmar över.

Laddade ner appen till min telefon häromdagen där man fyller i dagens inköp. Mkt bra!

• Storis

L13- biobiljetter är ju bra. Det ger vi ibland. Om du vill kan du ju köpa lite biogodis och "pynta" runt omkring med så ser det lite festligare ut.

Klart att du ska satsa på sonens födelsedag istället för andras! Junibacken låter väl helmysigt. Bor ni i Sthlm så kolla vad årskortet på junibacken kostar för jag tror att det inte är så stor skillnad mot en gångs inträde. Då har ni roligt till sommaren också- billigt.  Eller önska sonens årskort av släkten i födelsedags present.

• Storis

Sålt småsaker för 1500 senaste veckan! Tyckte egentligen att det inte var någon idé men flera småsaker ihop ger ju några kronor när man räknar ihop det.

Några snåltips inför helgmys: gör egen isglass av saft i sådana där glasspinneformar.
    Saft i bubbelvattnet(om du har kolsyremaskin) istället för läsk.
    Kladdkaka, chokladbollar, popcorn...

Vad har ni för snåltips!

• Storis
    Anonym (Hanna) skrev 2011-02-18 21:43:04 följande:
    Aaah vilken dyr månad!
    Är så nära att ge upp hela tiden. Men vad hjälper det? Inte ett skit, ger jag upp så tar pengarna typ slut imorgon.
    Håller hoppet uppe genom att tänka på att jag betalade av 6000 kr på mina krediter förra löningen.

Hade bara 20 kr på kontot idag, men hittade ett presentkort i bilen på Ica Maxi som jag helt glömt bort att jag hade
    Så det blev lite mjölk och bröd (foglossningen vill inte baka med mig), och så har jag så jag kan komplettera med lite creme fraiche osv över helgen tills det är dags för pengar igen nästa vecka.

Nästa månad vet jag också kommer bli hemsk (värre än den här, så kan glömma att betala av mina krediter), men det är bara att köra på!
    Om hinnsvepningen fungerar kommer det en bebis nästa vecka, och de första veckorna går inte så mycket pengar ändå. För jag vill bara vara hemma och gosa, som jag gjort med de andra
    Blöjor osv laddade jag upp med när Willys hade erbjudande.

Kan ge mig tusan på att jag hade varit vrålpank och lånat ännu mer av mamma om jag inte hade den här tråden.

Riktigt kul att läsa hur det går för alla, kämpa vidare! Det här är förändringarnas år (för att klyscha till det lite).
    Jobbigt, men fick du inte barnbidrag igår?

Hur mkt har ni att spendera allt som allt varje månad ungefär? Efter att räkningarna är betalda , alltså till mat, kläder, presenter etc? Och hur många är ni i familjen?
Svar på tråden Köpstopp hela 2011