• spöke

Brittisk eller amerikansk engelska?

Hur låter det när du pratar engelska? Är ditt uttal mer åt det brittiska eller amerikanska hållet? Eller någon annan variant?

Finns det någon anledning till varför du uttalar som du gör?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brittisk eller amerikansk engelska?
  • Lunamamma

Hmm, låter nog lite amerikansk efter alla filmer... När jag växte upp lät jag brittisk, eftersom jag umgicks med kusiner från England och i skolan så föredrogs brittisk engelska :)

• Anwen

Både och... men troligtvis mer åt det brittiska. Man hör ju mycket amerikansk engelska på TV under uppväxten, så blir ju ofta det. Men har sedan bott i England några år, och det påverkar såklart! även om en del amerikanska ord fortfarande smyger sig in.

• IsDimma

Jag har bott två år på Irland och folk som hör mig prata engelska säger att det hörs väldigt väl Så mer brittisk än amerikansk. Det hörs att jag "lärt" mig engelska på Irland. Röstade på annat ändå.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Linda1976

Amerikansk. Har släkt där, och har varit mer i USA än England. Efter 2 v i SF så trodde folk på stan att jag var från "back east".... haha, ja WAY BACK

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • spöke

Jag kör brittiskt uttal. Har alltid föredragit det... och det passar mig bäst.

• Barytan

Annan: australiensisk, eftersom jag var ihop med en kille därifrån några år och bodde där ett tag.

• Cia o krabaten

Amerikansk då jag bodde där ett år efter gymnasiet.
    Mot slutet av året hördes det tydligen inte att jag inte var amerikan! Men man tappar snabbt. 

• lövet2
    Annan: Jag pratar en fruktansvärd blandning. Lärde mig brittisk engelska i skolan och fick ett fint "Queen´s English"-uttal, som sedan blandades ut med den amerikanska jag snappade upp på TV. Sedan har jag umgåtts bl a med folk från Australien och Afrika, så där kom det in en del australiska och lite "Pidgin English" ...
  • Elli47

Jag vet inte riktigt men tror det är mer åt det brittiska hållet faktiskt, ser mycket på engelska TV-serier.

• principessan

Annan... Blandning av amerikansk och australiensisk beroende på vem jag pratar med...

Svar på tråden Brittisk eller amerikansk engelska?