• Anonym (J)

Varför inte donera lite ägg?!

Att jämställa mens med ägg är... märkligt. Ägget är det som utgör halva embryot, det som anger hälften av arvsanlagen o s v. Mensen är ingen beståndsdel till en människa... Känn eller känn inte vad man vill för sina ägg, men likställer man det med mensblödningen så briper jag mig inte på´t

• Anonym (J)
    Queenie70 skrev 2010-12-27 23:03:05 följande:
    För mig är det en helt naturlig koppling. Varje månad blöder jag ut nåt som skulle ha kunnat bli en del av en människa, det berör mig inte. Inte heller tror jag att det skulle störa mig att nån fick den cellen av mig för att skapa sitt barn, som växte i henne, som hon skulle föda, och som hon skulle älska och vårda. Att det är delvis mina gener, gör mig inte till det barnets mor.
    Vad som stör och inte stör dig och vad du känner och inte känner för dina ägg är som sagt en rent individuell grej, men att inte se skillnaden rent faktiskt mellan mensblod å ena sidan och det som utgör ena halvan av embryot och skapar det mänskliga livet å andra sidan är helgalet.
  • Anonym (J)
    Queenie70 skrev 2010-12-27 23:10:58 följande:
    Jag tycker inte jag är helgalen överhuvudtaget, men det tycker uppenbarligen du
    det vet jag inget om, men bristen på faktaförståelse är galen.
  • Anonym (J)
    Anonym (Jag vill!) skrev 2010-12-27 23:14:18 följande:
    Ja, fast du VET VÄL OM att mensen delvis består av ett obefruktat ägg va? Alltså är mensen den där halvan av ett embryo som du pratar om? 
    Nej mensen är inte halvan av ett embryo bara för att ett ägg vissa menscykler följer med blodet ut.
  • Anonym (J)
    Queenie70 skrev 2010-12-27 23:15:12 följande:
    I såna fall kan du kanske förklara för mig varför jag tydligen BÖR känna mer för ett ägg jag ger bort till nån eller ett jag spolar ned i muggen?
    Kan du inte läsa? jag säger inte att du bör känna si eller så för ägget, läs vad jag skriver. Jag talar om ren fakta.
  • Anonym (J)
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 16:43:48 följande:
    Hmm, när man donerar spermier får man väl ca 500 kronor tror jag. Och för att donera ägg mellan 3000-4000 kronor. Säg att man donerar spermier 6 gånger, då har man sina 3000 kronor och man har hjälpt fler än två personer. Och man kan vara anonym.
    Men donerar man ägg så gör man det till max två personer (i Sverige så används donatorns ägg oftast så, de ägg som blir delas på två mottagare) och så får man 3000 kronor. Och man är inte anonym.
    Varför gör man denna skillnad i anonymitet mellan spermie- och äggdonation undrar jag? Någon som vet?
    Och ehöver man träffa psykolog om man ska ta emot spermier? För det gör man ju om man tar emot ägg.

(ok, nu kanske den här frågan kommer i fel tråd men jag vill så gärna veta och här finns ju en del med erfarenhet av det hela)
    Om vi talar om Sverige så är spermadonation via sjukvården inte heller anonym.
  • Anonym (J)
    Irma01 skrev 2010-12-28 22:17:08 följande:
    CITAT Men jag tycker inte om när folk ljuger om vad andra har skrivit .
    Gör inte desamma själv då
  • Anonym (J)
    Anonym skrev 2010-12-28 22:49:37 följande:
    Oj debatten fortsätter ser jag.

Slutsatsen jag dragit är väl att man borde göra på så sätt vad gäller all form av donation inte bara ÄD utan annan också att om man själv skulle vara villig att donera om man kan, så skulle man själv få ägg eller organ donerat till sig själv om man skulle drabbas av olyckan.

Då hade ju alla läger varit nöjda och glada. För jag tänker att de som gärna vill ha ägg donerat själva hade donerat om de kunnat och att de som inte vill ge bort sina ägg, de ska heller inte få några om de skulle tex få cancer i morgon och vill ha barn sen.
    å de som inte vill adoptera bort sina barn ska int heller få adoptera nån annans?
  • Anonym (J)
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 22:28:29 följande:
    Eller kanske ett försök. Om jag jämför med adoption, som också kommit upp i tråden. Startar jag t ex en tråd om min sorg över att en påbörjad efterlängtad adoption gått om intet och Stina då skriver till mig "det finns en mening med att du inte får barn!" så skulle det vara både ohyfsat och personligen kränkande. Vilket det inte vore om det istället varit en allmän tråd med frågeställningen "Varför inte adoptera några barn?" och Stina skrivit att hon inte vill adoptera eftersom hennes övertygelse är att adoption är fel. Jag hade inte hållt med henne, men inte ansett mig personligen kränkt och inte anset att hon var elak och ohyfsat och borde hållt käft.
    tydligt exempel,
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!