• Queenie70

Varför inte donera lite ägg?!

Skulle absolut kunnat tänka mig att donera ägg. Det är inte genetiken som gör en till förälder, och jag skulle inte se det som "mina" barn, lika lite som jag ser varje mens som ett förlorat barn. För mig är det bara en cell som vilken annan. Mamma har jag blivit under alla dagar och nätter jag älskat, vårdat, matat, bytt på, oroat mig,smekt, gosat med min unge. Vems celler han är är för mig helt irrelevant.

• Queenie70
    Anonym (J) skrev 2010-12-27 22:58:55 följande:
    Att jämställa mens med ägg är... märkligt. Ägget är det som utgör halva embryot, det som anger hälften av arvsanlagen o s v. Mensen är ingen beståndsdel till en människa... Känn eller känn inte vad man vill för sina ägg, men likställer man det med mensblödningen så briper jag mig inte på´t
    För mig är det en helt naturlig koppling. Varje månad blöder jag ut nåt som skulle ha kunnat bli en del av en människa, det berör mig inte. Inte heller tror jag att det skulle störa mig att nån fick den cellen av mig för att skapa sitt barn, som växte i henne, som hon skulle föda, och som hon skulle älska och vårda. Att det är delvis mina gener, gör mig inte till det barnets mor.
  • Queenie70
    Anonym (J) skrev 2010-12-27 23:05:29 följande:
    Vad som stör och inte stör dig och vad du känner och inte känner för dina ägg är som sagt en rent individuell grej, men att inte se skillnaden rent faktiskt mellan mensblod å ena sidan och det som utgör ena halvan av embryot och skapar det mänskliga livet å andra sidan är helgalet.
    Nej jag ser ingen som helst skillnad på att blöda ut ett ägg varje månad eller ge bort det till nån som behöver det bättre än mig faktiskt. Jag tycker inte jag är helgalen överhuvudtaget, men det tycker uppenbarligen du

Jag har faktiskt ingen relation alls med mina ägg, skulle kunna ge bort dem i parti och minut. De betyder inte mer för mig än alla hudceller jag kliar bort varje dag. (oj nu blev jag nog ännu galnare i dina ögon)
  • Queenie70
    Anonym (J) skrev 2010-12-27 23:12:39 följande:
    det vet jag inget om, men bristen på faktaförståelse är galen.
    I såna fall kan du kanske förklara för mig varför jag tydligen BÖR känna mer för ett ägg jag ger bort till nån eller ett jag spolar ned i muggen?
  • Queenie70
    Anonym (Jag vill!) skrev 2010-12-27 23:14:18 följande:
    Ja, fast du VET VÄL OM att mensen delvis består av ett obefruktat ägg va? Alltså är mensen den där halvan av ett embryo som du pratar om? 

Heja drottningen 1970 som vill donera och även du maruttan! Så himla härligt att läsa om någon som själv gått igenom IVf och fått de barn du vill ha och nu vill fortsätta genom att hjälpa andra! Sånt gör mig så glad (fastän det, som sagt, inte är mig det är fel på)! Men jag blir glad av att människor vill hjälpa andra människor till något stort! 
    Jag är tyvärr inte i skick att donera, och ärligt talat vet jag inte om jag skulle våga utsätta mig även om jag skulle FÅ donera. Men det beror ju på att jag är en ömklig smärtkänslig person, inte att jag skulle ha nån särskild relation med just mina äggceller.
  • Queenie70
    Anonym (J) skrev 2010-12-27 23:16:55 följande:
    Kan du inte läsa? jag säger inte att du bör känna si eller så för ägget, läs vad jag skriver. Jag talar om ren fakta.
    Haha...jag är nog så galen som du säger, för jag förstår inte vad det är du anser att jag inte förstår rent faktamässigt? Kan du inte försöka förklara väldigt pedagogiskt för mig? Vad är det du tror att jag missat, vad det gäller äggen?
  • Queenie70
    Anonym (Hej) skrev 2010-12-27 23:33:10 följande:
    Jag skulle gärna donera i framtiden när jag fått alla barn jag vill ha osv, är en bara 22 år och väntar mitt första snart, så tiden finns. Så länge min partner går med på det iaf! Är både frisk och har bra gener som jag gärna skulle kunna tänka mig att dela med mig av!

Ser inte heller att det är något problem med att barnet är mitt "biologiska", eftersom jag inte burit på det. Känner inte att jag skulle bli mamma på något sätt åt barnet. Därimot skulle jag aldrig klara av att bära någon annas ägg åt någon, då det skulle bli alldeles för nära att burit barnet, även om det inte har mina gener. Men en applåd åt dom som klarar av det!
    Surrogatmamma skulle jag aldrig fixa att bli dock, även om det inte var mina gener. Läste nån undersökning här på FL om att så många skulle vilja byta tillbaks barnet om de efter några år fick veta att det skett en förväxling på BB. Har aldrig förstått hur det genetiska kan vara så viktigt. Att man skulle vara beredd att ge upp barnet man älskat i flera månader eller till och med år, för att genuppsättningen visat sig tillhöra nån annan...huvva...
  • Queenie70
    Anonym skrev 2010-12-27 23:41:41 följande:
    Fy sjutton, aldrg! KAn inte fatta att det ens är tillåtet att kontraktera bort sina barn.
    Nu är det visserligen inte BARN vi talar om i tråden utan ÄGG, men även vad det gäller befintliga barn så är det ingen som kan tvinga en att ta hand om dem heller, som tur är. Tänk vad hemskt det antagligen skulle bli för de barnen som skulle påtvingas föräldrar som inte ville ha dem..huvva igen...
  • Queenie70
    Anonym (Hej) skrev 2010-12-27 23:48:34 följande:
    Jag har också funderat över det dära med om det skulle ske en förväxling mellan barnen efter ha kollat på desperate housewives ;) skulle nog aldrig kunna "lämna" eller byta tilllbaka mitt barn även om den inte hade mina gener. Men samtidigt gärna vilja ha en slags kontakt med det barn jag burit. Svårt att svara på faktiskt. Men barnet jag utvecklat en relation till skulle nog vara mitt barn känner jag.
    Jag dör om jag tänker på att nån skulle ta min son, även om jag då fick mitt genetiska barn istället. Skulle nog inte ens vilja ta emot den ungen, för jag skulle inte vilja utsätta det barnet för traumat att skiljas från de enda föräldrarna han känner till. Jag tycker verkligen helt ärligt att gener och biologi inte har nån som helst betydelse för vad som gör en förälder/barn relation.
  • Queenie70

Angående befruktade ägg i frysen så kan det kanske bli möjligt att adoptera bort dem, som man gör i USA ungefär om man vill. Den processen liknar en adoptionsprocess, där mottagarna ska bli godkända som föräldrar och där givarna, går igenom olika par och får välja vilka som ska fp adoptera deras embryon. Kanske känns bättre för många än att de befruktade äggen bara förstörs. Själv skulle jag nog se att det användes till nån nyttig och livgivande stamcellsforskning eller nåt.

• Queenie70
    Lavish skrev 2010-12-28 15:03:08 följande:
    Fast jag tror ju faktiskt att det kan vara så att det finns en mening med att man är barnlös. Det är min religiösa övertygelse att det finns en mening med att våra liv ser ut som de gör. DÄRFÖR upplever jag personligen att det vore att leka Gud. Det är tråkigt att du tycker det är klumpigt och provocerande av mig att ha den åsikten. Men jag har den i alla fall. Och jag tyckte den var relevant i frågan om ÄD eller inte ÄD för min del. Däremot skulle jag inte gå in i en random tråd i "svårt att få barn" och börja läxa upp folk om att det inte är meningen att de ska ha barn. DET vore klumpigt och provocerande, tycker jag.
    Men USCH så elakt skrivet. Har så många underbara människor i min närhet som skulle bli perfekta föräldrar som inte får till det. Samtidigt har jag sett föräldrar som missbrukat sig igenom hela graviditeten, misshandlat och våldtagit sina barn, som får ungar på löpande band. Om DET är vad gud menat så skiter jag i hans bisarra avsikter helt frankt.
  • Queenie70
    Lavish skrev 2010-12-28 15:03:08 följande:
    Fast jag tror ju faktiskt att det kan vara så att det finns en mening med att man är barnlös. Det är min religiösa övertygelse att det finns en mening med att våra liv ser ut som de gör. DÄRFÖR upplever jag personligen att det vore att leka Gud. Det är tråkigt att du tycker det är klumpigt och provocerande av mig att ha den åsikten. Men jag har den i alla fall. Och jag tyckte den var relevant i frågan om ÄD eller inte ÄD för min del. Däremot skulle jag inte gå in i en random tråd i "svårt att få barn" och börja läxa upp folk om att det inte är meningen att de ska ha barn. DET vore klumpigt och provocerande, tycker jag.
    Utgår då ifrån att du själv inte använder dig av moderna medicin som typ antibiotika eftersom gud sannolikt haft en mening med att du kanske dör i nån infektion....
  • Queenie70
    Anonym skrev 2010-12-28 15:07:53 följande:
    Låt oss vända på frågan till er barnlösa då:

Säg hypotetiskt sett att det var lag på att varje fertil kvinna tvingas donera ägg till en barnlös. Om ni fått välja vilkens ägg hade ni tagit: Den som inte ville men tvingades donera, eller den som frivilligt var godhjärtad att lämna av egen vilja?
    Jag är inte barnlös, men förstår inte logiken. Självklart finns det väl ingen som skulle vilja att nån TVINGADES att donera ett ägg?
  • Queenie70

Lavish, är du emot stamcellsforskning också ?

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!