Inlägg från: Anonym (Jag vill!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Anonym (Jag vill!)

Ok! Jag tycker det är helt ok med sådana här tankar, men vill ändå uppmuntra folk som inte tänker så. 

• Anonym (Jag vill!)

Tycker såklart att det är helt ok att folk känner att man inte vill av olika orsaker, ex att man får för lite ersättning. Själv anser jag nog att man borde få lite mer ersättning än för förlorad arbetsinkomst, någon eller ett par tusenlappar, men jag skulle inte vilja se att det blev en "industri".

Själv känner jag att jag gärna överlåter min kropp och mina ägg till den sortens välgörenhet enbart för tanken att man lyckats skapa livets lycka åt någon annan, vilken känsla! Vilken skön känsla av att ha gjort någonting bra. Men vi får väl se vad jag säger när jag själv gått igenom den processen ett par gånger för egen vinnings skull. 

Jag tycker såklart inte att man ska donera ägg om man har minsta moraliska tvivel.  

• Anonym (Jag vill!)
    Anonym (J) skrev 2010-12-27 23:05:29 följande:
    Vad som stör och inte stör dig och vad du känner och inte känner för dina ägg är som sagt en rent individuell grej, men att inte se skillnaden rent faktiskt mellan mensblod å ena sidan och det som utgör ena halvan av embryot och skapar det mänskliga livet å andra sidan är helgalet.
    Ja, fast du VET VÄL OM att mensen delvis består av ett obefruktat ägg va? Alltså är mensen den där halvan av ett embryo som du pratar om? 

Heja drottningen 1970 som vill donera och även du maruttan! Så himla härligt att läsa om någon som själv gått igenom IVf och fått de barn du vill ha och nu vill fortsätta genom att hjälpa andra! Sånt gör mig så glad (fastän det, som sagt, inte är mig det är fel på)! Men jag blir glad av att människor vill hjälpa andra människor till något stort! 
  • Anonym (Jag vill!)
    Jennie med ie skrev 2010-12-27 23:10:33 följande:
    Jag vet också hur hemskt det kan vara att inte kunna få barn på egen hand, oviljan att donera ägg beror liksom inte på avsaknad av förståelse eller empati vilket en del gärna försöker få det att låta som (säger inte att det var vad DU menade maruttan).

Vad man känner för de delar av ens kropp som kan bli till ens genetiska avkomma måste respekteras.
    Jag tycker VERKLIGEN inte det handlar om avsaknad av förståelse eller empati, som sagt har jag skrivit flera gånger att jag ABSOLUT INTE tycker att någon borde göra det som har moraliska betänkligheter angående det! 

Jag ville med den här tråden bara upplysa om att det faktiskt går att göra det! Och uppmuntra andra som funderat!
  • Anonym (Jag vill!)
    clarens skrev 2010-12-27 23:28:10 följande:

Jag har funderat på det men som ngn annan säkert redan skrivit, har inte läst hela tråden, så tycker jag inte om tanken på att barnet så småningom kan komma att söka upp mig. (det är ju lag på att barnet ska få veta vem som donerat ägget). jag tycker det skulle kännas obehagligt att det när som helst skulle kunna dyka upp en person som ev vill ha en relation med mig, en mska som jag inte känner och som jag kanske förväntas vilja ha en relation till.
    TS, har du funderat i dessa banor?

Haha, nej faktiskt så är det ingen som tagit upp detta perspektivet - nästan tvärtom! Folk verkar tycka det är problematiskt att det finns geneteisk avkomma där ute UTAN att ha kontakt! 

Javisst har jag tänkt på det. Jag har inga problem med det och förstår att det är så. Sen har jag en rätt krass syn på saken - det finns ju hur stor chans som helst att den personen blir född i ett hem med helt andra åsikter och värderingar än de jag har så det finns ju risker att man inte har någonting gemensamt (förutom genetiskt)  med personen/personerna som dyker upp! Kanske kommer man överrens och vill ha fortsatt kontakt - folk är ju alltid trevligt - eller så vill man det inte! 
  • Anonym (Jag vill!)
    Anonym skrev 2010-12-28 00:03:56 följande:
    Det är oetiskt, mixtrande med naturen. nån måtta får det vara på hur mkt man ska göra för att få barn.
    My goodness. Du är oetisk. Var vänlig lämna denna tråden, den skulle från början inte handla om huruvida det var etiskt försvarbart eller inte, med äggdonation. Du kan lämna tråden eftersom det här är någonting som existerar och du kommer inte att få det att upphöra med dina människofientliga inlägg, alltså tillför det inte något i debatten. 
    God natt.  
  • Anonym (Jag vill!)
    Irma01 skrev 2010-12-28 21:07:20 följande:
    Jag är ledsen att behöva påpeka för dig att TS har aldrig skrivit vad du skriver....Hon ville bara "slå ett slag för ÄD", och har varit oerhört nogrann med att påpeka att man inte ska göra det om man är tveksam, och ha absolut inte försökt tvinga någon på något sätt.

De andra argument du har har ju helt befogade, och att det är en komplicerat process med många faktorer att ta hänsyn till är verkligen sant.

Men ingen har påstått att det skulle göras på en kafferast. Ofta är det bara så attman inte ens tänker på sådant så länge man inte själv hamnar i ofrivillgt barnlöshet eller ser detta hos nära och kära.

Att prata och uppmärksamma det är viktigt.

Mvh,
    TACK! :) Jag orkade inte skriva det EN GÅNG TILL! 
    Jag skriver under på allt det andra du skriver också! 
  • Anonym (Jag vill!)
    Sjukhus Mamman skrev 2010-12-28 21:50:02 följande:
    om jag behöver blod, förväntar jag mig att det finns till mig! därför är jag blodgivare
    Om jag eller mitt barn behöver ett nytt organ, förväntar jag mig att vi får det! därför är jag donator
    Om jag skulle behöva ägg förväntar jag mig att det skulle finnas! Därför kommer jag att donera ägg (förutsatt att mina gen tester kommer tillbaka bra då sonen är svårt sjuk)
  • Anonym (Jag vill!)
    Irma01 skrev 2010-12-28 22:04:57 följande:
    Tack för att du orkar svara , jag tror nog att det är läggdags for mig, orkar inte mer med att behöva förvara ÄD medans många barn föds på naturlig väg utan en pappa t.e...

Men nej, vis ka hela tiden behöva förklara, försvara oss, träffa psykologer, vara dömda, osv...Att man ens orkar fortsätta ibland är ju helt otroligt...

Kram på dig...
    Jag är förundrad över att du orkat ta strid i den här debatten som blev, trots att jag SOM SAGT INTE ville tvinga någon att donera utan bara ville upplysa om att det finns. 
    Ett sätt att orka är (för mig) att bara tänka att man står över de som skriver dumdryga okunniga kommentarer och inte svara alls. Jag förstår även driften och VILJAN att upplysa okunniga när man själv sitter inne med kunskap och erfarenheter. (Tyvärr har jag förstått att för att skydda sig själv måste man helt enkelt låta bli att svara och inte ta åt sig och gklädjas över att man slipper ha med ignoranta människor att göra i verkligheten, det är många som blir extra råa för att de kan gömma sig bakom en fasad.)
    Jag tycker du har gjort en JÄTTEinsats i den här tråden: TACK!
    Stor kram!
    Även stort tack till alla som inte jobbat hårt för att missförstå mitt syfte med den här tråden och som påpekar att det var bra att upplysa eller bara tända en tanke om det här ämnet! Det gör mig glad!
    Kramar! 
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!