• lokisse

Varför inte donera lite ägg?!

jag vill gärna donera men har ingen aning om hur det funkar här (bor i tyskland) om jag har fattat saken rätt är det inte tillatet alls .

Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Anonym skrev 2010-12-28 12:21:37 följande:
    Jag skulle aldrig donera ägg eller vilja se min man donera sperma, det är befängt när det finns så många barn  i världen som faktiskt behöver en mamma och pappa. Varför inte adoptera? 
    och du ser ingen skilnad i att adoptera ett barn och att faktiskt föda ett? i sa fall borde det vara lika dumt att fa barn av egen maskin när det finns barn att adoptera.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Anonym (NEJ!) skrev 2010-12-28 12:24:10 följande:

Nej jag skulle inte donera för att det inte finns något som garanterar att dessa barn får en bra uppväxtmiljö. Mitt hjärta skulle gå sönder av vetskapen att min genetiska avkomma kan utsättas för sexuella övergrepp eller misshandel. Faktorer som jag inte har någon kontroll över. Alla barn förtjänar en bra uppväxt. Världen är redan överbefolkad som den är. Jag tycker barnlösa kan adoptera. Tycker ej att äggdonation är etiskt riktigt.

men da far du inte sätta nagra barn i livet alls jag menar cdet finns inga garantier att ditt barn inte far en kass upväxt även om du far fortsätta vara i livet. (du kan ju även raka ut för nagot)
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Anonym (NEJ!) skrev 2010-12-28 12:39:16 följande:
    Men jag har lite mer kontroll över deras uppväxt i alla fall. Om jag skulle gå bort vet jag att maken tar bra hand mina barn. Annars har dessa barn många runt trygga människor omkring sig- jag känner mig trygg med det. Barn till donatorbarn har jag ingen koll på alls. Jag vet inte mer om dessa föräldrar mer än att de är barnlösa- kan vara vilken människor som helst, det finns inga kriterier för att få göra äggdonation. För det andra utsätter man kvinnan som ska donera för mycket lidande- i samband med äggplock, men det värsta lidande kan ju komma när man ser att barn faktist far illa. Nej, jag tycker inte att äggdonation är humant.
    tror du inte att alla som har barn som utsats för nagot trode att dom hadde koll och bara bra mäniskor omkring sig?
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Anonym skrev 2010-12-28 13:02:24 följande:
    Precis, dessutom är det ju välkänt  att många blir med barn efter en adoption. Man slappnar väl av litegrann - plötsligt går det.

ha ha ha ja jo just det...

det är inget välkänt fenomen pa nagot sätt. det kan hända men det beror inte pa nagon avslapning utan att man fortsätter försöka och att det funkar. det skulle det gjort utan adoptivbarn med.

Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Jagvetmest skrev 2010-12-28 14:57:04 följande:
    Det var inte min mening att såra någon, men jag känner det som om att en annan kvinna skulle bära mitt barn om jag gav henne mina ägg. Vissa jämställer ÄD med att ge blod- låt dem som känner så donera sina ägg då, eller hur? Om jag själv skulle vara ofrivilligt barnlös så skulle jag hellre ta emot ägg än att adoptera just för att få känna hur det är att vara gravid och att det ju iallafall skulle vara min mans biologiska barn. Min undran är litegrann- hur känner kvinnor som fått ett donerat ägg det egentligen. Känns det som ett eget biologiskt barn eller mer som ett adopterat? Kanske konstig fråga men jag undrar verkligen.
    Till er som undrar över hur jag kan tänka mig att ta emot ägg men inte ge säger jag bara: Att skaffa barn är och förblir en egoistisk handling, tillvägagångssätten detsamma.
    fast det skulle aldrig blivigt ditt barn. du ser det altsa heldre "ga till spillo"? jag undrar av ren nyfikenhet
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Queenie70 skrev 2010-12-28 15:09:16 följande:
    Utgår då ifrån att du själv inte använder dig av moderna medicin som typ antibiotika eftersom gud sannolikt haft en mening med att du kanske dör i nån infektion....
    och inte ger barnen nagon form av läkarvard... det finns ju säkert en mening bakom...
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Anonym skrev 2010-12-28 15:17:37 följande:
    Jag skulle kunna tänka mig att donera ägg, men det måste det väl ändå vara bättre att adoptera? Det finns ju jättemånga barn i Sverige och världen som far illa. Är det inte bättre att satsa på adoption istället för att på "konstgjord" väg skaffa barn?
    är det inte bätre att adoptera än att skaffa barn pa vanlig väg med?
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Lavish skrev 2010-12-28 15:20:50 följande:
    Det är absolut en poäng du har. Och som jag skrev tidigare så är jag inte övertygad om att det skulle vara något etiskt fel med ÄD. Även att vetenskapen har gått framåt är väl i princip som det är för att det är meningen att det ska vara så. Man skulle alltså kunna argumentera att om det verkligen inte ska bli barn, då blir det inte det oavsett vilka metoder man tar till.

Emellertid tycker jag att just livets uppkomst är något heligt. Därför är jag tveksam till hur långt man ska gå i laborerandet med det. Jag säger inte att det är FEL. Jag säger att jag är osäker. Skulle jag donera ägg skulle det vara att personligen ta ställning FÖR. Idag är jag neutral.
    hur kommer det sig att upkomsten är helig men inte avslutandet? att med hjälp av antibiotika förlänga ett barna liv som annars skulle avslutas i en lunginflammation är ok men att hjälpa till pa traven i början är tabu...
    Nej det tror jag inte!
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!