• Pimpinellan

Varför inte donera lite ägg?!

Jag förstår båda lägren. Som ofrivlligt barnlös själv hade jag nog fått ÄD om jag bara varit yngre eller om det varit tillåtet för äldre i Sverige så hade jag gjort det. Men som en som anser att livet börjar vid befruktningen har jag också fullförståelse för de som inte vill donera, det hade inte jag heller gjort om jag haft barn och varit yngre. Blotta tanken att nåt av mina barn hade slängts bort som överblivet embryo eller tanken på att jag haft syskon till mitt barn nån annanstans-nä,det hade inte gått. Jag beundrar er som klarar av det. Ägg behövs som ni förstått. Men ni ofrivilligt barnlösa som nästan vill "tjata" er till fler ägg,ni måste tänka om. Det är en oerhörd gåva att få och inget man kan tvinga nån till. Var tacksam för de som vill donera,upplys folk om möjligheten och låt det stanna där.

• Pimpinellan
    Queenie70 skrev 2010-12-28 15:09:16 följande:
    Utgår då ifrån att du själv inte använder dig av moderna medicin som typ antibiotika eftersom gud sannolikt haft en mening med att du kanske dör i nån infektion....
    Om alla sjukdomar är meningen ska alla sjukhus stängas och ingen behandlas. För ofrivllig barnlöshet är klassat som sjukdom och ska behandlas precis som allt annat. Om nån skule säga till mig personligen att det inte är meningen att vi ska ha barn så svarar inte jag för följderna! Nej,det är ju alltid meningen att de kvinnor som mördar sina barn skulle vara fertila eller de som förgriper sig på sina små eller knarkar så barnet föds skadat för de var ju gubevars fertila och då är det ju meningen!
  • Pimpinellan
    Anonym skrev 2010-12-28 15:17:37 följande:
    Jag skulle kunna tänka mig att donera ägg, men det måste det väl ändå vara bättre att adoptera? Det finns ju jättemånga barn i Sverige och världen som far illa. Är det inte bättre att satsa på adoption istället för att på "konstgjord" väg skaffa barn?
    Reglerna för att få adoptera är alldeles för hårda så få godkänns. Många,många fler skulle bli ypperliga föräldrar,men de får inte bli det,bl.a vi. Och jag vet att du Jennie inte håller med så vi behöver inte ta den diskussionen här och nu.
  • Pimpinellan
    MatsAtari skrev 2010-12-28 16:28:57 följande:
    Ja, det tycker jag.
    När det gäller blodgivning så ger man ändå bort handdukar, t-shirtar koppar och annat skit som landstinget pengar.
    Varför inte ge pengar direkt istället?
    Förr fick man betalt. 30:- fick jag på den tiden det begav sig. Men hur eller hur går det ju inte jämföra med den oerhörda proceduren med äggdonation.
  • Pimpinellan
    JennyCecilia skrev 2010-12-28 16:39:47 följande:
    Så Gud ville att mina döttrar dog efter förlossningn då?
    Om Gud inte ville att jag skulle få barn varför såg han till att jag blev gravid i så fall?
    En var spontan och den andra var en IVF. Med mina ägg.

Aha. tack, den värmde...
    Ja,varför kan man undra. Varför gjorde jag IVF,blev gravid och fick sent missfall om det ändå inte var meningen? Då kämpar man ju mot ödet hela tiden... Usch,jag beklagar dina förluster! Måee vi båda få sjufalt igen!
  • Pimpinellan
    Anonym skrev 2010-12-28 20:39:42 följande:
    Jag tycker verkligen att möjligheten till ÄD är bra, fertilitetsindustrin är jag dock kluven till då den styrs av kapitalistiska intressen som skapar etiska dilemman som att sätta in alldelles för många embryon osv.
    Jag skulle dock inte kunna donera mina ägg, rent genetiskt blir det ju mina barn som försvinner ut i världen, får dem det bra? En tanke som skulle gnaga på mig.
    Stämmer inte  alls i Sverige. Här sätts normalt in ett ägg på order av socialstyreslen. I nödfall två ägg om förhållandena kräver det. Danmark sätter in tre ibland och de flesta länder i Europa inte mer än så heller.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!