• Bonanza
    Irma01 skrev 2010-12-28 16:20:14 följande:
    Ska man få betalt för att ge blod också? Eller ge en organ?

Bara en tanke. Jag tror absolut att de borde höja ersättningen, efterom det är en krävande procedur. Men det ska inte vara så pass att risken finns att kvinnor väljer att göra detta för att de behöver pengarna men egentligen inte vill donera.

Gränsen är verkligen hårfin, och lite farlig också. Det är en väldigt svår balansgång.
    Ge blod är ingen ansträngning. Organ ger man efter sin död. Äggdonation är påfrestande och krävande och bör kompenseras.
  • Bonanza
    Irma01 skrev 2010-12-28 16:25:00 följande:
    Nej, organ kan du ju levande. Har en vännina som gav sin ena njure till sin bästa kompis, och fick inte ett öre för de men fick ligga på sjukan i flera veckor...

Nej, ge blod är absolut inte samma ansträngning, det är helt sant. Men min mening var bara hur långt ska man gå, och du svarade inte på den frågan, som är den intressanta ju.

Mvh,
    Jo, men då ger man till någon man känner. I det fallet skulle jag inte vilja ha betalt för äggen heller.

Hur långt man kan dra det... tja, jag tycker ju att surrogatmoderskap ska vara tillåtet. Med skälig betalning. Sedan hur man vet att det inte är någon som egentligen inte vill, tja... man får väl ha djupintervjuer på något sätt?
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!