• MatsAtari

Varför inte donera lite ägg?!

Irma01 skrev 2010-12-28 16:20:14 följande:
    Ska man få betalt för att ge blod också?
    Ja, det tycker jag.
    När det gäller blodgivning så ger man ändå bort handdukar, t-shirtar koppar och annat skit som landstinget pengar.
    Varför inte ge pengar direkt istället?
  • MatsAtari
    Mamma46 skrev 2010-12-28 13:10:44 följande:

Ja, det är kanske lösningen på världens befolkningsproblem...! Alla adopterar var sitt barn, fertila som infertila! {#emotions_dlg.djavulsk}Som om det skulle vara anledningen till adoption... SkrikandesDe allra flesta skaffar barn av egoistiska skäl oavsett hur man får barn! Och alla kan kanske inte adoptera... eller vill... eller får... Givarländerna ställer många gånger väldigt specifika krav och många (alldeles normala) människor kan inte leva upp till dom.

Även om alla skulle vilja adoptera ett barn så är det bara ett försvinnande fåtal som har tid, ork, pengar och möjlighet att gå igenom en adoptionsprocess.
    Det är en oerhört kostsam process med resor, myndigheter som ska godkänna allting, diverse avgifter som ska betalas mm.
  • MatsAtari
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 15:15:37 följande:
    För att jag inte vill få barn med donerade ägg och genomgå IVF.
    Nej, vem fan tror du vill det?
    Självklart vill man hellre ha sina egna biologiska barn, men nu handlar det om personer som tyvärr inte har den möjligheten.
  • MatsAtari
    Irma01 skrev 2010-12-28 16:20:14 följande:
    Bara en tanke. Jag tror absolut att de borde höja ersättningen, efterom det är en krävande procedur. Men det ska inte vara så pass att risken finns att kvinnor väljer att göra detta för att de behöver pengarna men egentligen inte vill donera.

Gränsen är verkligen hårfin, och lite farlig också. Det är en väldigt svår balansgång.
    Ett alternativ är annars att omfördela pengarna som redan finns.
    Varför ska sjukhuset eller kliniken ha 90% av pengarna som patienten betalar för en ÄD tex?

Som det är idag så bedriver den som vill donera sina ägg en slags välgörenhet till sjukhuset (Eller kliniken om det är utomlands.)
  • MatsAtari
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 16:43:48 följande:
    Hmm, när man donerar spermier får man väl ca 500 kronor tror jag. Och för att donera ägg mellan 3000-4000 kronor. Säg att man donerar spermier 6 gånger, då har man sina 3000 kronor och man har hjälpt fler än två personer. Och man kan vara anonym.
    Men donerar man ägg så gör man det till max två personer (i Sverige så används donatorns ägg oftast så, de ägg som blir delas på två mottagare) och så får man 3000 kronor. Och man är inte anonym.
    Varför gör man denna skillnad i anonymitet mellan spermie- och äggdonation undrar jag? Någon som vet?
    Och ehöver man träffa psykolog om man ska ta emot spermier? För det gör man ju om man tar emot ägg.

(ok, nu kanske den här frågan kommer i fel tråd men jag vill så gärna veta och här finns ju en del med erfarenhet av det hela)
    Det är i Danmark man får 500kr. I sverige får man max 400kr/lämningstillfälle och om man inte skulle råka bo i en stad som har reproduktionscentraler så kan du dra bort ytterliggare 200-300kr/lämningstillfälle för resorna.
    Kvar blir ca 1-200kr alltså. Det är alltså inget man gör i ekonomiskt syfte.
  • MatsAtari
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 17:11:31 följande:
    Vet du om man måste träffa en psykolog om man tar emot spermier (i Sverige)?
    Inte psykolog tror jag, men kurator. (I Finland är psykolog ett måste.)
    I Sverige besöker man naturligtvis kuratorn tillsammans med sin partner.

Man måste för övrigt träffa både läkare och kurator även som spermadonator.
  • MatsAtari
    1814 skrev 2010-12-28 17:15:58 följande:
    Fast det står faktiskt i ett förslag (hos Socialstyrelsen) att höja ersättningen för äggdonatorer eftersom den inte motsvarar den timersättning 500 kr / donation som spermiedonatorer får. Så någonstans i Sverige borde man få 500 kr?
    Timersättningen beror ju på hur snabb man är.
    Är man färdig på 1min så har man ju 24 000kr/timme skattefrittSkrattande
  • MatsAtari
    1814 skrev 2010-12-28 17:25:29 följande:
    Hahaha! Jag menar att som timersättning för förväntad tid det tar att donera är 4000 ingenting i jämförelse.
    Nej, det håller jag med om. I Finland får äggmottagare betala 7000€= 63 000kr +25-30 000kr för själva ivf-en så man undrar ju var pengarna går iväg någonstans.
  • MatsAtari
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 17:30:01 följande:
    Att donera ägg minskar inte på något sätt chanserna till framtida barn. De ägg du donerar är de ägganlag i din äggstock som skulle gått till spillo den månaden i vilket fall (varje månad aktiveras flera ägg i äggstocken och sedan är det ett eller två av dessa som sedan lossas vid ägglossningen, vid en äggdonation eller ivf så "odlar" man med hjälp av hormoner alla dessa ägg som aktiveras just den månaden och plockar ut dem när de mognat) Har självklart full respekt för att du inte vill donera ägg iaf men vill bara förklara så att det inte börjar spridas några felaktiga rykten här på FL.
    Det kan det visst göra om man har otur.
    Det är en många mediciner och sprutor tjejerna ska ta.
    Hormoner är inte alls helt ofarligt att stoppa i sig.
  • MatsAtari
    Blygdläppen skrev 2010-12-28 21:51:04 följande:
    Har läst någonstans om ett fall där en spermadonator dessutom blev tvungen att betala underhåll för barnet, när det lesbiska par han donerat till skilde sig, och den ena mamman ansåg sig ha rätt till ekonomisk hjälp från den biologiske fadern som bara av god vilja låtit dem använda hans spermier. Vet inte om detta är sant, men om det stämmer så är det ju alldeles sjukt. Ska man bli ekonomiskt ansvarig för att man velat hjälpa ett par som inte kunde få barn själva? Kan det gå till på det här viset?
    Minns historien jag också, men kommer inte ihåg detaljerna.
    De måste ju dels ha gjort heminsemination för sjukvården godkänner inte öppen donator.
    Normalt sett skriver sig den andra mamman som förälder men av någon anledning så måste tjejerna ha angivit honom som pappa eller att han själv frivilligt skrev sig som pappa i det där fallet.

Gör man privat heminsemination så är ju det där en risk donatorn alltid tar.
    Nu har ju inte det där någonting med tråden att göra.
  • MatsAtari

Du skriver för övrigt att de skilde sig. Själv gissar jag på att aldrig var gifta utan bara var sambo eller tom särbo.

• MatsAtari
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:51:20 följande:
    Surrogatmammor är inte lagligt i Sverige, men det är en del svenskar som använder sig av surrogatmammor utomlands.
    Finns väl exakt ett surrogatorbarn i hela sverige tror.
    Vet inte hur mycket tjejen fick eller hur mycket allt kostade, men billigt var det nog inte.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!