• cloudberry79

Varför inte donera lite ägg?!

Jag har inga betänkligheter i stilen "mina barn" eller liknande. Det är inte heller mitt ansvar att se till att det eventuella barn som blir till ska ha det bra etc. Däremot kommer jag aldrig donera ägg så länge jag inte kan göra det anonymt (viktigast!) och skulle fått något högre ersättning. Inte i nivåer där jag skulle kunna försörja mig själv, men mer än förlorad arbetsinkomst. Jag är heller inte säker på att min arbetsplats skulle uppskatta att jag var borta mycket från jobbet av den anledningen. Blodgivning tar en halvtimme, äggdonation tar betydligt mer tid än så. Jag har flera gånger tänkt tanken att donera ägg när jag fyllt 33-34 någonting, men det kommer absolut inte att hända.

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79

Det där med att det skulle vara som mitt barn är ungefär som att donerade organ skulle påverka mottagarens personlighet så den liknade donatorns. Om min man dog och donerade sin njure till Kalle, skulle det ju inte göra Kalle till min make, inte ens litegrann. Det är en cell, som genom den biologiska moderns och faderns både biologiska påverkan och uppfostran kommer bli en individ som är de biologiska föräldrarnas barn helt och hållet. Däremot står jag fast vid att jag inte kommer donera så länge det inte är möjligt att bevara sin anonymitet om man så önskar, samt ger bättre ersättning än bara inkomstbortfall och resebidrag.

• cloudberry79
    Red Velvet skrev 2010-12-29 01:02:48 följande:
    Menade snarare att det blir så rörigt om man delar ut ägg hej vilt. Tankar som Jaha där kanske "mitt" barn går eller "kolla din nya flick-/pojkväns DNA innan ni hoppar i bingen" är jag inte så sugen på.
    Det är väl ganska begränsat hur många ägg man får ge. Max två graviditeter per äggdonator har jag läst tidigare när jag sökt information. Dessutom är man inte anonym i Sverige, så det eventuella barnet får ta reda på din identitet, vilket jag antar att man gör som donatorsbarn, även om man inte söker upp personen. Bara för att i vilket fall veta om man ligger med sin genetiska syster eller bror typ.
  • cloudberry79

Skulle jag donera så skulle jag vilja skicka ett brev till mottagaren typ "Jag heter så-och-så, jag har x biologiska barn som heter nn och nn. Jag vill absolut inte att ni som mottagare eller ert barn kontaktar mig". Kan man göra det, eller kan inte sådant förmedlas mellan donator och mottagare?

• cloudberry79
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 15:54:00 följande:
    Nope inte om man donerar i Sverige. I Sverige är man helt anonym för mottagarparet men däremot så har det ev barnet/barnen rätt att få reda på vem donatorn är när de blir myndiga. Om de vill veta det vill säga. När det gäller barn till spemadonatorer (de barnen är mkt större än äggdonationsbarnen då det bara varit tillåtet sen 2003/2004 i Sverige) är det som jag förstått det ingen som varit intresserad, förmodligen för att de ju redan har en mamma och en pappa. Donatorn blir ju aldrig förälder eller mamma till barnet utan just donator.
    Såklart, men jag skulle absolut INTE vilja veta något om barnet, om det bestämmer sig för att ta reda på vem jag är. Alltså, jag vill inte ha någon som knackar på dörren efter 18 år.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!